مزایدات ۸۸۰۰میلیارد ریالی بانک ملی در سال ۹۴

  مسعود طاهری- نشست خبری مدیرعامل بانک ملی دیروز در محل ساختمان مرکزی آن و با حضور اصحاب رسانه برگزار شد. عبدالناصر همتی مدیرعامل بانک ملی در این نشست خبری در پاسخ به سؤال خبرنگار ما مبنی بر ارایه آماری از میزان مزایدات این بانک در سال جاری گفت: بانک ملی در سالی که به […]

 

مسعود طاهری- نشست خبری مدیرعامل بانک ملی دیروز در محل ساختمان مرکزی آن و با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

عبدالناصر همتی مدیرعامل بانک ملی در این نشست خبری در پاسخ به سؤال خبرنگار ما مبنی بر ارایه آماری از میزان مزایدات این بانک در سال جاری گفت: بانک ملی در سالی که به آخر آن نزدیک می‌شویم بیش از ۸۸۰۰میلیارد ریال از املاک و مستغلات آزاد خود را به مزایده گذاشت.

رییس شورای هماهنگی بانک‌ها همچنین اعلام کرد که کمیسیون تلفیق مجلس پیشنهاد افزایش ۵۰ هزار میلیاردی سرمایه بانک‌ها از طریق تسعیر نرخ ارز و همچنین پرداخت بدهی دولت به شبکه بانکی از طریق اوراق مشارکت را در جریان بررسی لایحه بودجه سال ۱۳۹۵ رد کرده است.

همتی مدیرعامل بانک ملی با ابراز تأسف از رد دو پیشنهاد در بندهای ۱۹ و ۲۰ لایحه بودجه سال ۱۳۹۵ در جلسه روز گذشته کمیسیون تلفیق اظهار کرد: این در حالی است که قرار بود سرمایه بانک‌ها با منابع ۵۰ هزار میلیاردی از طریق تسعیر نرخ ارز که جزو دارایی خالص بانک مرکزی محسوب می‌شود افزایش یابد که با این مورد موافقت نشد.

وی ادامه داد: همچنین کمیسیون تلفیق با پیشنهاد لایحه بودجه سال ۱۳۹۵ مبنی بر پرداخت بدهی دولت به بانک‌ها از طریق اوراق مشارکت نیز موافقت نکرد و آن را رد کرده است.

رییس شورای هماهنگی بانک‌ها با بیان این‌که رد این دو بند در بودجه سال ۱۳۹۵ اتفاق خوبی نبود، افزود: به هر حال امیدواریم که این موضوع در صحن مجلس به تصویب برسد، چرا که در غیراین صورت مشخص نیست که چگونه باید بدهی دولت به بانک‌ها تسویه شود.

کسانی که می‌گویند نرخ دستوری را کاهش ندهید اغلب به فکر سودهای خودشان هستند

همتی در ادامه به کاهش نرخ سود بانکی در سال جاری به عنوان مهم‌ترین اتفاقات شبکه بانکی اشاره کرد و گفت: به هرحال با توافقات انجام شده و به نفع تولید نرخ سود در سال جاری دوبار کاهش و به ۱۸ درصد در سپرده و ۲۲ درصد در تسهیلات رسید. این در حالی است که ما فکر می‌کنیم با توجه به نرخ تورم موجود و همچنین شرایط اقتصادی باید نرخ سود در اوایل سال آینده به ۱۶ درصد نیز کاهش پیدا کند.

مدیرعامل بانک ملی به برخی استدلال‌‌ها مبنی بر این‌که چرا نرخ سود را دستوری کاهش می‌دهید اشاره کرد و افزود: نرخ سود با فراهم شدن برخی زمینه‌های لازم اخیراً کاهش یافت، اما باید این را هم مورد اشاره قرارداد که برخی از این استدلال‌‌ها درست نیست، چرا که نمی‌توانیم اجازه دهیم با نرخ‌های بالای موجود شبکه بانکی رو به نابودی برود. برخی دوست دارند نرخ‌های سود بالا باشد تا سودهای بالاتری را دریافت کنند، ولی این به نفع بانک‌ها نیست.

سوئیفت کاملاً باز است

وی در ادامه در رابطه با جریان باز یا بسته بودن سوئیفت و گشایش ال‌سی این گونه توضیح داد که در حال حاضر مقاومتی در مقابل سوئیفت وجود نداشته و این شبکه کاملاً باز است. اگر کسی بگوید در این رابطه مشکلی وجود دارد به دلیل بی‌اطلاعی است.

همتی این را هم گفت که ال‌سی دلاری فعلاً با کمی مشکل مواجه است که آن قبل از تحریم نیز وجود داشته و باید از طریق مؤسسه OFAC مسأله‌ آن برطرف شود.

کاهش ۱۵ درصدی معوقات بانکی از سال ۹۰ تاکنون

مدیرعامل بانک ملی همچنین مروری بر عملکرد این بانک در سال جاری داشت و گفت: بانک ملی در اوایل دهه ۹۰ به شدت با مشکل در ساختار مالی و نیروی انسانی مواجه بود که به تدریج در حال حل و فصل بوده و جایگاه خوبی پیدا کرده است، ولی در حدود دو سال گذشته به شدت روزهای سختی پشت سر گذاشت تا بتواند به بانکی نفوذناپذیر و به ساختار مالی اصلاح شده تبدیل شود.

وی از کاهش معوقات بانک ملی به ۸ درصد در سال جاری خبر داد و عنوان کرد: معوقات بانکی ما در سال ۱۳۹۰، ۲۳ درصد بوده که اکنون به ۸ درصد کاهش یافته است که البته این معوقات عمدتاً ناشی از مشکلات ایجاد شده در تولید و برخی تخلفات بوده است.

همتی تسهیلات پرداختی بانک ملی در سال جاری را ۴۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و ادامه داد: ما برای امسال ۱۱۳۰ میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه پرداخته‌ایم.

 

مدیرعامل بانک ملی با بیان این‌که برای بهبود شرایط ما به افزایش سرمایه و دریافت طلب خود از دولت نیاز داریم، یادآور شد: دولت حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان به بانک ملی بدهکار است که امیدواریم تسویه شود، اما با رد پیشنهادات در لایحه بودجه برای افزایش سرمایه بانک‌ها و پرداخت بدهی‌ها این موضوع تا حدی با مشکل مواجه خواهد شد.