انحلال و ادغام ۵ تعاونی در مؤسسه کاسپین نهایی شد

طبق اعلام بانک مرکزی انحلال و ادغام ۵ تعاونی در مؤسسه کاسپین نهایی شد بانک مرکزی به استناد تفاهمنامه‌های تنظیمی میان ۵ تعاونی اعتباری اعلام کرد که در حال حاضر دارایی‌های این ۵ تعاونی به مؤسسه اعتباری کاسپین تحویل شده است. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، پیرو اطلاعیه ۱۱/۱۱/۱۳۹۵ در […]

طبق اعلام بانک مرکزی

انحلال و ادغام ۵ تعاونی در مؤسسه کاسپین نهایی شد

بانک مرکزی به استناد تفاهمنامه‌های تنظیمی میان ۵ تعاونی اعتباری اعلام کرد که در حال حاضر دارایی‌های این ۵ تعاونی به مؤسسه اعتباری کاسپین تحویل شده است.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، پیرو اطلاعیه ۱۱/۱۱/۱۳۹۵ در مورد مؤسسه اعتباری کاسپین به اطلاع می‌رساند این بانک در راستای تکالیف قانونی برنامه پنجم توسعه، قانون تنظیم بازار کار غیرمتشکل پولی مصوب سال ۱۳۸۳ و آیین‌نامه اجرایی این قانون و حسب مفاد مصوبه مورخ ۰۵/۰۸/۱۳۹۵شورای پول و اعتبار، با صدور مجوز مؤسسه اعتباری کاسپین با هدف ساماندهی تعاونی‌های اعتبار فرشتگان، الزهرا، دامداران و کشاورزان کرمانشاه، عام کشاورزان مازندران، حسنات، پیوند، بدرتوس و امیدجلین مشروط به انحلال آنها موافقت کرد.

متعاقباً بعد از انحلال تعاونی‌های یاد شده، مجوز فعالیت مؤسسه اعتباری کاسپین با سرمایه ۳۰۰۰ میلیارد ریال در مورخ ۲۷/۱۲/۱۳۹۴ و با هدف ساماندهی تعاونی‌های منحله مذکور صادر شد.

در همین راستا و براساس اعلام معاونت نظارتی بانک مرکزی، خوشبختانه با تلاش‌های به عمل آمده و اقدامات صورت گرفته با حمایت مسؤولین محترم قضایی به استناد تفاهمنامه‌های تنظیمی میان هیأت‌های تصفیه تعاونی‌های اعتبار منحله الزهرا، دامداران و کشاورزان کرمانشاه، عام کشاورزان مازندران، حسنات و امیدجلین با هیأت مدیره مؤسسه اعتباری کاسپین، تحویل دارایی‌های ۵ تعاونی اعتبار منحله ذکر شده از تعاونی‌های اعتبار منحله ۸گانه تاکنون به مؤسسه اعتباری کاسپین محقق شده است.

گفتنی است تلاش‌های بی‌وقفه و تمهیدات لازم با هدف تعیین تکلیف و نقل و انتقال دارایی‌های ۳تعاونی اعتبار منحله فرشتگان، پیوند و بدر توس نیز کماکان ادامه داشته و نتایج در این باره از طریق وب سایت بانک مرکزی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

پاسخ بانک مرکزی به نامه‌نگاری مجلس

در همین ارتباط، بانک مرکزی اعلام کرد: اعتراض‌های اخیر مربوط به سپرده‌گذاران تعاونی‌های اعتبار منحل است نه سپرده‌گذارانی که پس از تأسیس مؤسسه اعتباری کاسپین، اقدام به سپرده‌گذاری کرده‌اند.

بانک مرکزی در پاسخ به نامه‌نگاری نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی با رییس جمهور و درخواست حل مشکل سپرده‌گذاران مؤسسه کاسپین، اعلام کرد: اعتراض‌های اخیر، مربوط به سپرده‌گذاران تعاونی‌های اعتبار منحله است نه سپرده‌گذارانی که پس از تأسیس مؤسسه اعتباری کاسپین، اقدام به سپرده‌گذاری کرده‌اند. با این وجود بانک مرکزی با قوت و جدیت هرچه تمام‌تر و در ادامه مسیر ساماندهی تعاونی‌های غیرمجاز با همکاری هیأت مدیره مؤسسه اعتباری کاسپین و حمایت مرجع قضایی و دادستانی تهران، موضوع را پیگیری می‌کند و امید می‌رود هیأت‌های تصفیه تعاونی‌های ۸‌گانه با سرعت، دارایی‌ها را به مؤسسه کاسپین منتقل کنند تا هیأت مدیره مؤسسه اعتباری کاسپین بتواند نسبت به نقد کردن دارایی‌ها و ایفای تعهدات سپرده‌گذاران، اقدام کند.

نامه‌ای که بانک مرکزی در پاسخ به نامه‌نگاری علیم‌یارمحمدی با رییس‌جمهوری برای وی ارسال کرده، به این شرح است:

احتراماً در پاسخ به نامه شماره ۸۲۰-ز-۹۵ مورخ ۱۵ اسفندماه ۱۳۹۵ جنابعالی خطاب به ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران در خصوص مؤسسه کاسپین و مشکلات سپرده‌گذاران این مؤسسه به استحضار می‌رساند:

مؤسسه اعتباری کاسپین در چارچوب فرایند ساماندهی بازارغیرمتشکل پولی و پس از طی مراحل قانونی، مجوز فعالیت خود را در تاریخ ۲۷ اسفند ماه سال گذشته از بانک مرکزی دریافت کرد و در فهرست مؤسسات اعتباری مجاز قرار گرفت.

بر اساس مجوز صادره، مقرر شد این مؤسسه اعتباری، دارایی‌ها و بدهی‌های قابل تجمیع شرکت‌های تعاونی‌ اعتبار «فرشتگان»، «الزهرامشهد»، «حسنات اصفهان»، «دامداران و کشاورزان کرمانشاه»، «بدرتوس مشهد»، «پیوند»، «امیدجلین گرگان» و «عام کشاورزان مازندران» را که تا آن زمان تحت عنوان «آرمان ایرانیان» فعالیت می‌کردند، طبق روش مشخص به حساب‌های خود انتقال دهد.

این موضوعِ فعالیتی بود که مؤسسه کاسپین عهده‌دار انجام آن بود. در واقع، بانک مرکزی برای ساماندهی فعالیت مؤسسات غیرمجاز فعال در بازار پول از روش‌هایی مانند ادغام یا انحلال آنها استفاده می‌کند که در مورد مؤسسه کاسپین با روش ادغام پیش رفت. بنابراین صدور مجوز برای این مؤسسه، فرایندی کارشناسی و حساب‌شده بوده است.

لازم به ذکر است تعاونی‌های ۸‌گانه همگی، فعالیت خود را در دوره‌های قبلی شروع کرده بودند و اولین اقدام بانک مرکزی در دولت یازدهم این بود که فعالیت این تعاونی‌‌‌ها را ساماندهی کند. هرچند برخی از این تعاونی‌‌‌ها از ابتدا تمکین نمی‌کردند که با تذکر و برخورد بانک مرکزی در نهایت پذیرفتند در یک مؤسسه واحد ادغام شوند. در نتیجه همه ۸ تعاونی‌ ذکرشده تعهد کردند به محض صدور مجوز مؤسسه جدید، نسبت به انحلال اقدام کنند. سپس مؤسسه کاسپین با حداقل سرمایه موردنظر بانک مرکزی، مجوز فعالیت خود را از بانک مرکزی دریافت کرد.

پس از صدور مجوز، اقدام بعدی این بود که تک‌تک تعاونی‌های منحل شده، فهرستی از دارایی‌های خود را به مؤسسه کاسپین ارائه دهند و بعد از ارزیابی دارایی‌ها و انتقال آنها، نسبت به انتقال سپرده‌هایی که از مردم جمع کرده بودند، اقدام کنند. اما متأسفانه در زمانی که هنوز دارایی‌ها و سپرده‌های تعاونی‌های ۸ گانه غیرمجاز به مؤسسه اعتباری کاسپین منتقل نشده بود دو دستور قضایی در مشهد صادر شد که براساس دستورات قضایی مذکور، تعاونی‌‌‌ها مکلف شدند تمام تابلوهای خود را با تابلوهای مؤسسه کاسپین جایگزین کنند. سپس حکم دیگری صادر شد که براساس آن، دفترچه‌های سپرده‌گذاران تعاونی‌هایی که باید منحل می‌شدند با دفترچه‌های مؤسسه کاسپین جایگزین شود در حالی که هنوز دارایی‌ها و سپرده‌های نزد این تعاونی‌های ۸ گانه به مؤسسه کاسپین منتقل نشده بود. این موارد، تعهدات را بدون هماهنگی با بانک مرکزی برای مؤسسه اعتباری کاسپین ایجاد کرد.

با صدور این احکام، هیأت‌های تصفیه تعاونی‌های منحل‌شده نیز در انتقال دارایی‌ها و سپرده‌ها کوتاهی کردند، چراکه اعضای هیأت تصفیه به استناد احکام قضایی صادره بدون هماهنگی با بانک مرکزی، دیگر اجباری برای تصفیه دارایی‌های تعاونی‌های ۸‌گانه احساس نمی‌کردند.

بر این اساس باید اشاره کرد که اعتراض‌های اخیر، مربوط به سپرده‌گذاران تعاونی‌های اعتبار منحل است نه سپرده‌گذارانی که پس از تأسیس مؤسسه اعتباری کاسپین، اقدام به سپرده‌گذاری کرده‌اند. در واقع این افراد، سپرده‌های خود را با نرخ‌های بالا نزد تعاونی‌های اعتبار غیرمجاز سپرده‌گذاری کرده بودند اما شعبه این تعاونی‌‌ها پس از صدور احکام قضایی ذکرشده در حال حاضر تابلوی مؤسسه اعتباری کاسپین دارد در حالی که دارایی‌ها و سپرده‌های تعاونی‌های منحله به مؤسسه اعتباری کاسپین منتقل نشده و فقط تابلوی شعبه و دفترچه‌ها به صورت اسمی، تغییر نام داده‌اند.

 

با این وجود بانک مرکزی با قوت و جدیت هرچه تمام تر و در ادامه مسیر ساماندهی تعاونی‌های غیرمجاز با همکاری هیأت مدیره مؤسسه اعتباری کاسپین و حمایت مرجع قضایی و دادستانی تهران، موضوع را پیگیری می‌کند و امید می‌رود هیأت‌های تصفیه تعاونی‌های ۸‌گانه با سرعت، دارایی‌ها را به مؤسسه کاسپین منتقل کنند تا هیأت مدیره مؤسسه اعتباری کاسپین بتواند نسبت به نقد کردن دارایی‌ها و ایفای تعهدات سپرده‌گذاران، اقدام کند.