تقویت ۸۷ واحدی شاخص کل بورس

تقویت ۸۷ واحدی شاخص کل بورس معامله‌گران بورس تهران دیروز در حالی به شکسته شدن مقاومت‌های تکنیکالی قیمت سهام در گروه‌های پر بیننده‌ای همچون خودرویی‌‌ها دل خوش کرده بودند که نبود نقدینگی پرقدرت در بازار مانع از عبور سطوح روانی در این گروه شد؛ هر چند که ابلاغیه جدید برای بازار پایه توافقی نیز بر […]

تقویت ۸۷ واحدی شاخص کل بورس

معامله‌گران بورس تهران دیروز در حالی به شکسته شدن مقاومت‌های تکنیکالی قیمت سهام در گروه‌های پر بیننده‌ای همچون خودرویی‌‌ها دل خوش کرده بودند که نبود نقدینگی پرقدرت در بازار مانع از عبور سطوح روانی در این گروه شد؛ هر چند که ابلاغیه جدید برای بازار پایه توافقی نیز بر عقبگرد خریداران سهام بی‌تأثیر نبود.

به گزارش فارس، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات دیروز با افزایش ۸۷ واحدی به رقم ۷۹ هزار و ۳۹۰ واحد دست یافت.

شاخص کل هم ‌وزن اما با افزایش ۳۰ واحدی عدد ۲۷ هزار و ۵۶۰ واحد را به نمایش گذاشت.

شاخص سهام آزاد شناور اما با کاهش ۲۴ واحدی به رقم ۸۷ هزار و ۵۵۸ واحد دست یافت.

شاخص بازار اول نیز در حالی با کاهش ۸۹ واحدی به رقم ۵۵ هزار و ۱۴۱ واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با افزایش ۱۰۳۳ واحدی عدد ۱۷۵ هزار و ۷۰۳ واحد را به نمایش گذاشت.

همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) با کاهش ۴ واحدی به عدد ۹۱۲ واحد رسید.

براساس این گزارش، دیروز معاملات سهام در نماد معاملاتی ۳ شرکت تاپیکو با ۵۷ واحد، مخابرات ایران با ۵۱ واحد و هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس با ۴۹ واحد افزایش بیش‌ترین تأثیر مثبت را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.

در مقابل، معاملات سهام در نماد معاملاتی ۳ شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر با ۳۳ واحد، ملی صنایع مس ایران با ۲۸ واحد و فولاد مبارکه با ۲۱ واحد کاهش، بیش‌تری تأثیر منفی را در برآورد این نماگر به دوش کشیدند.

ارزش کل معاملات دیروز بورس تهران به بیش از ۳۲۰ میلیارد تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن یک میلیارد و ۲۷۰ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۹۳ هزار و ۹۴۸ نوبت داد و ستد بود.

طی معاملات این روز نماد معاملاتی شرکت‌های سیمان هگمتان، ارتباطات سیار ایران، از سوی ناظر بازار سهام متوقف و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های سیمان فارس خوزستان، سرمایه‌گذاری ملت، توسعه صنایع بهشهر، ذرین معدن آسیا، صنعتی بهپاک، حق تقدم خرید سهام بیمه حافظ، بازگشایی شدند.

روز گذشته در بازار۲ بورس تهران ۱۳۷ میلیون سهم سرمایه‌گذاری بهمن به ارزش بیش از ۱۴٫۵ میلیارد تومان میان کدهای سهامداران عمده منتقل شد.

همچنین اندکی بیش از ۲۳ میلیون حق تقدم خرید سهام ایران‌ترانسفو به ارزش بیش از ۱۱ میلیارد تومان میان سهامداران عمده منتقل شد.

بر اساس این گزارش، روز گذشته بورس تهران در حالی انتظار شکسته شدن سطوح مقاومتی قیمت سهام در نمودارهای تکنیکالی گروه خودرویی‌‌ها را انتظار می‌کشید که عدم وجود پول پرقدرت در بازار مانع از عبور سطوح روانی قیمت‌ها در این گروه شد.

همزمان اقدام فرابورس در زمینه اجباری شدن امضای بیانیه پذیرش ریسک برای تمامی معامله‌گران بازار پایه نیز در عقبگرد خریداران سهام بی‌تأثیر نبود با این حال در بازار سهام دیروز شرکت‌های کوچک گمنام همچنان با اقبال برخی خریداران کم تعداد و برخوردار از رانت خبر است.

 

علاوه بر گروه خودرویی‌ها، گروه پتروشیمی‌‌ها نیز با درجا زدن قیمت سهام روبه‌رو بود. همزمان در گروه پالایشی‌‌ها اما برخی تک‌سهم‌های این گروه با پیشرانی پالایش نفت اصفهان به بهانه برگشت هزینه حمل و نقل به حساب‌های این شرکت‌ها در آینده نزدیک همچنان با اقبال خریداران روبه‌رو شد هرچند که تداوم عرضه‌های هدفمند حقوقی‌‌ها مانع از شکل‌گیری صف خرید و یا رنج شدن قیمت‌ها در سقف کامل قیمت‌ها شد.