حمایت حقوقی‌های بورس از نماگرها

حمایت حقوقی‌های بورس از نماگرها معامله‌گران بورس تهران دیروز در حالی حمایت حقوقی‌های سنتی بازار سهام را در گروه‌های هلدینگ‌ پتروشیمی، پالایشی و خودرویی‌‌ها را به نظاره نشستند که با این وجود معاملات کم‌عمقی در بازار رقم خورد. به گزارش فارس، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات دیروز […]

حمایت حقوقی‌های بورس از نماگرها

معامله‌گران بورس تهران دیروز در حالی حمایت حقوقی‌های سنتی بازار سهام را در گروه‌های هلدینگ‌ پتروشیمی، پالایشی و خودرویی‌‌ها را به نظاره نشستند که با این وجود معاملات کم‌عمقی در بازار رقم خورد.

به گزارش فارس، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات دیروز با افزایش ۲۱۴ واحدی به رقم ۸۰ هزار و ۳۴۴ واحد دست یافت.

شاخص کل هم ‌وزن اما با افزایش ۲۳ واحدی عدد ۱۷ هزار و ۴۲۱ واحد را به نمایش گذاشت.

شاخص سهام آزاد شناور نیز با افزایش ۱۵۹ واحدی به رقم ۸۷ هزار و ۶۲۴ واحد دست یافت.

شاخص بازار اول اما در حالی با افزایش ۹۱ واحدی به رقم ۵۵ هزار و ۷۸۴ واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با افزایش ۸۰۹ واحدی عدد ۱۷۷ هزار و ۹۰۸ واحد را به نمایش گذاشت.

همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) بدون تغییر چندانی روی ۹۱۵ واحد رسید.

براساس این گزارش، دیروز معاملات سهام در نماد معاملاتی ۳ شرکت پالایش نفت بندرعباس با ۶۰ واحد، هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس با ۵۹ واحد و خدمات انفورماتیک با ۲۵ واحد افزایش بیش‌ترین تأثیر مثبت را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.

در مقابل، معاملات سهام در نماد معاملاتی ۳ شرکت فولاد مبارکه با ۲۱ واحد، گسترش نفت و گاز پارسیان با ۱۹ واحد و آسان پرداخت پرشین با ۱۶ واحد کاهش، بیش‌تری تأثیر منفی را در برآورد این نماگر به دوش کشیدند.

ارزش کل معاملات در این روز بورس تهران به بیش از ۱۸۶ میلیارد تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن ۹۴۳ میلیون و ۲۰۹ هزار سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۵۶ هزار و ۳۶۸ نوبت داد و ستد بود.

طی معاملات این روز نماد معاملاتی شرکت‌های لیزینگ رازی، سیمان خزر، تولیدی و خدمات صنایع نسوز توکا، از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های ماشین‌سازی اراک، سرمایه‌گذاری سبحان، کی‌بی‌سی، مدیریت سرمایه‌گذاری امید، شیر پاستویزه پگاه اصفهان، چرخشگر، سیمان شاهرود، خدمات انفورماتیک، مخابرات ایران، سبحان‌دارو، حق تقدم خرید سهام سیمان شاهرود و گسترش صنایع و خدمات کشاورزی متوقف شدند.

همچنین آگهی عرضه ۶٫۱۵ درصد از حق تقدم سهام شرکت سرمایه‌گذاری توکا فولاد به قیمت پایه هر سهم ۲۰ تومان در بازار درج و روانه میز فروش بورس تهران شد.

روز گذشته در بازار ۲ بورس تهران که به معاملات درون گروهی سهامداران عمده اختصاص دارد، کم‌تر از ۱۱۰ میلیون سهم سایپا به ارزش کم‌تر از ۱۵ میلیارد تومان میان سهامداران عمده منتقل شد. همچنین کم‌تر از ۴۰ میلیون سهم بانک حکمت ایرانیان به ارزش بیش از ۵ میلیارد تومان کد به کد شد.

در این بین گروه‌های کوچک بازار از جمله غذایی‌ها، قطعه‌ساز‌ها و دارویی‌‌ها در آستانه برگزاری مجامع عادی سالیانه و انتظار برای برخورداری از سود تقسیمی مناسب میان سهامداران همچون با اقبال معامله‌گران بازار سهام روبه‌رو هستند.

 

اغلب معامله‌گران بازار سهام در حالی رقابت‌های انتخاباتی این دوره ریاست جمهوری را دنبال کردند که عدم برنامه مشخص و مدون از سوی کاندیدا‌ها برای ترسیم چشم‌انداز بازار سرمایه و تداوم رکود حاکم بر فضای کلی معاملات باعث بی‌انگیزه شدن اغلب معامله‌گران در این بازار شده است.