تمامی موارد مربوط به معاملات در فقه شافعی مورد قبول فقه تشیع است

عضو شورای فقهی بانک مرکزی تمامی موارد مربوط به معاملات در فقه شافعی مورد قبول فقه تشیع است یکی از اعضای شورای فقهی بانک مرکزی گفت: هر آنچه که در فقه شافعی در باب معاملات ذکر شده مورد قبول فقه تشیع نیز هست، لذا در این رابطه مورد اختلافی نداریم. به گزارش مهر، حجت‌الاسلام‌والمسلمین‌سیدعباس‌موسویان در […]

عضو شورای فقهی بانک مرکزی

تمامی موارد مربوط به معاملات در فقه شافعی مورد قبول فقه تشیع است

یکی از اعضای شورای فقهی بانک مرکزی گفت: هر آنچه که در فقه شافعی در باب معاملات ذکر شده مورد قبول فقه تشیع نیز هست، لذا در این رابطه مورد اختلافی نداریم.

به گزارش مهر، حجت‌الاسلام‌والمسلمین‌سیدعباس‌موسویان در نشست هم‌اندیشی علمای اهل تسنن و تشیع که با موضوع بانکداری اسلامی در سالن همایش کتابخانه امام خامنه‌ای در سنندج برگزار شد، گفت: روحانیون مسؤولیت حفظ و صیانت از مشروعیت معاملات و احکام جامعه را هم برعهده دارند و قطعاً باید به اجرای این مهم در جامعه اسلامی نظارت داشته باشند.

وی با اشاره به این‌که بانکداری غربی براساس ربا طراحی شده است، عنوان کرد: از دیدگاه اسلام ربا حرام است و جزو گناهان کبیره محسوب می‌شود، بنابراین یکی از دغدغه‌های علمای دینی در طول ۱۲۰ سالی که از ورود صنعت بانکداری به کشورهای اسلامی می‌گذرد، ایجاد و طراحی بانکداری اسلامی بوده است.

وی ادامه‌داد: شیخ‌محمد‌عبده از علمای اهل سنت، نخستین اثر را در ارتباط با این‌که می‌توان اقدام به ایجاد بانک بدون ربا که معاملات آن براساس شرع و موازین اسلامی باشد، تولید کرد.

این عضو شورای فقهی بانک مرکزی اضافه‌کرد: شیخ عبده ایده‌های اولیه را مطرح کرد ولی موفق به طراحی الگو و مدل بانکداری اسلامی نشد و به همین دلیل شاگردان او به ویژه رشیدرضا و دیگر علمای دینی وارد کار شدند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین موسویان افزود: ۵۰، ۶۰ سال پیش هم در میان علمای شیعه شهید آیت‌ا…صدر بانک بدون ربا را طراحی و نجات‌ا…‌صدیق از علمای اهل سنت هم مدل عملیاتی از بانک بدون بهره را ارایه کرد.

وی اظهارداشت: بانکی در کشور کویت نخستین بانک کشوراسلامی بود که براساس مدل شهید صدر راه‌اندازی شد و در کشورهای اردن و امارات هم بانک‌هایی براساس مدل نجات‌ا…‌صدیق شکل گرفت.

این عضو شورای فقهی بانک مرکزی با اشاره به این‌که جمهوری‌اسلامی‌ایران می‌خواهد کل نظام بانکی را اسلامی و بدون ربا کند، گفت: بعد از گذشت۴۰ سال از شروع بانکداری اسلامی درصد بسیارکمی از بانک‌های کشورهای اسلامی توانستند اقدام به بانکداری بدون ربا کنند به‌گونه‌ای که در حال حاضر تنها ۲۰ درصد بانک‌های عربستان و ۱۵ درصد مالزی اسلامی هستند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین‌موسویان بیان‌کرد: ‌بعد از پیروزی انقلاب اسلامی یکی از نکاتی که توسط امام خمینی(ره) مطرح شد اصلاح بانکداری در کشورمان بود که بر همین اساس سال ۶۲ قانون عملیات بانکداری بدون ربا تصویب و سال ۶۳ به مرحله اجرا درآمد.

وی افزود: با اجرایی شدن قانون مذکور مشکلات متعددی به‌وجود آمد که نتیجه عدم اعتقاد برخی متولیان و مسؤولان به این موضوع و همچنین عدم اطلاع و آگاهی کارگزاران بانک و همچنین مشتریان بود.

وی ادامه‌داد: وقوع جنگ تحمیلی و تحریم‌های اقتصادی موجب شد اقتصاد ایران تورمی‌ شود و در شرایط تورم ۲۰، ۲۵ درصد، سپرده‌گذار حداقل انتظار دریافت سود به اندازه نرخ تورم را دارد لذا نتیجه طبیعی آن افزایش سوده سپرده است.

این عضو شورای فقهی بانک مرکزی بیان‌کرد: افزایش نرخ سود تسهیلات ارتباطی به اسلامی بودن یا نبودن بانک ندارد ممکن است بانکی ربوی و نرخ بهره آن پایین باشد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین‌موسویان یکی از دلایل افزایش نرخ بهره بانکی را بالابودن نرخ تورم در کشورهایی همچون ایران خواند و عنوان‌کرد: خوشبختانه به تدریج مشکلات و موانع بانکی در کشورمان آسیب‌شناسی شدند.

وی اظهارداشت: قانون عملیات بانکداری بدون ربا درکشورمان هم خوب طراحی نشده و بسیاری از موانع هم به این مسأله مربوط می‌شود به همین دلیل دو سال پیش بانک مرکزی و کمیسیون اقتصادی مجلس اقدام به بازنگری این قانون کردند و لایحه اصلاح آن و طرح اصلاح قانون بانکداری اسلامی در مجلس آماده شده است.

وی یادآور شد: هرآنچه که در فقه شافعی در باب معاملات ذکر شده مورد قبول فقه تشیع نیز هست لذا در این رابطه مورد اختلافی نداریم.

این عضو شورای فقهی بانک مرکزی با بیان این‌که در بانکداری بدون ربا سپرده قرضی با بهره نداریم، بیان کرد: جهت‌گیری بانک مرکزی در چند سال اخیر به این سمت رفته که اکثر قرارداد‌ها یا قرض‌الحسنه‌ای یا مرابحه باشد.

بالابودن نرخ سود بانکی در اقتصاد هر کشوری امری ویرانگر است

وی یادآورشد: بالابودن نرخ سود بانکی در ایران را قبول داریم و این مسأله یکی از مشکلات کشورمان است و قطعاً در اقتصاد هر کشوری اعم از اسلامی و غیراسلامی، بالابودن نرخ بهره بانکی امری ویرانگر است و باید در راستای کاهش آن تلاش کرد.

وی ادامه‌داد: بعد از آسیب‌شناسی‌های انجام شده مشخص شد بیش‌تر مؤسسه‌های بانکی غیرمجاز نرخ سود بانکی را افزایش می‌دهند که ساماندهی نظام بانکی در سال جاری در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفته و سال ۹۷ هم طراحی نرخ سودهای منطقی را در پیش می‌گیرد.

این عضو شورای فقهی بانک مرکزی اعلام‌کرد: در حال حاضر ۴۰۰ میلیون حساب بانکی در کشورمان داریم یعنی به‌طور متوسط به ازای هر ایرانی ۵ حساب بانکی وجود دارد و هر روز بیش از ۲۰ میلیون معامله بانکی در کشور ثبت می‌شود.

 

حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین موسویان بیان‌کرد: ما امروز باید به دنبال اصلاح نظام و قوانین بانکی باشیم وگرنه تخریب و حذف بانک هیچ کدام از مشکلات جامعه ما را برطرف نمی‌کند.