تقویت ۱۱۳ واحدی شاخص کل بورس تهران

تقویت ۱۱۳ واحدی شاخص کل بورس تهران معامله‌گران بورس در حالی همچنان شاهد معاملاتی کم‌حجم و رخوت‌آور بودند که حمایت خریداران حقوقی در گروه معدنی‌ و تک‌سهم فولاد باعث شد تا شاخص‌های بورس با رشد ۱۱۳ واحدی سبزپوش بماند. به گزارش فارس، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران (تدپیکس) در پایان […]

تقویت ۱۱۳ واحدی شاخص کل بورس تهران

معامله‌گران بورس در حالی همچنان شاهد معاملاتی کم‌حجم و رخوت‌آور بودند که حمایت خریداران حقوقی در گروه معدنی‌ و تک‌سهم فولاد باعث شد تا شاخص‌های بورس با رشد ۱۱۳ واحدی سبزپوش بماند.

به گزارش فارس، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران (تدپیکس) در پایان معاملات با افزایش ۱۱۳ واحدی روی رقم ۸۳ هزار و ۳۶۹ واحد ایستاد.

شاخص کل هم ‌وزن اما با کاهش ۱۶ واحدی عدد ۱۷ هزار و ۵۵۶ واحد را به نمایش گذاشت.

شاخص سهام آزاد شناور نیز با افزایش ۱۸ واحدی به رقم ۹۱ هزار و ۹۲ واحد دست یافت.

شاخص بازار اول اما در حالی با افزایش ۴۳ واحدی به رقم ۵۸ هزار و ۱۴۸ واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با افزایش ۴۴۲ واحدی عدد ۱۸۳ هزار و ۱۶۹ واحد را به نمایش گذاشت.

همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) بدون تغییر چندانی به رقم ۹۴۳ واحد رضایت داد.

براساس این گزارش، معاملات سهام در نماد معاملاتی هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس با ۸۸ واحد، فولاد مبارکه با ۴۱ واحد و معدنی و صنعتی گل‌گهر با ۱۹ واحد افزایش بیش‌ترین تأثیر مثبت را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.

در مقابل، معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های سایپا با ۱۹ واحد، پاکشو با ۱۴ واحد و ملی صنایع مس با ۱۳ واحد کاهش بیش‌ترین تأثیر منفی را در برآورد این نماگر به دوش کشیدند.

ارزش کل معاملات بورس تهران در حالی به بیش از ۱۴۲ میلیارد تومان نمایش داده شد که ناشی از دست به دست شدن بیش از ۴۷۸ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۳۷ هزار و ۴۴۳ نوبت داد و ستد بود.

طی معاملات این روز نماد معاملاتی شرکت‌های تکادو، سیمان فارس خوزستان، آسان پرداخت‌پرشین، کربن ایران، داروسازی سبحان انکولوژی، حق‌تقدم خرید سهام سیمان مازندران و پشم‌بافی طوس از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های کارخانه‌های ایران مرینوس، اوراق مرابحه بناگستر کرانه و صکوک اجاره شرکت واسط مالی اردیبهشت‌یکم در نماد صایتل متوقف شدند.

همچنین نماد معاملاتی شرکت‌های ایرانیت، سرمایه‌گذاری فنی و مهندسی مشانیر، ساختمان اصفهان، سرمایه‌گذاری صنایع ایران، کارخانه‌های صنعتی آزمایش و سرمایه‌گذاری معیار صنعت پارس، براساس آگهی فرابورس ایران از روز چهارشنبه ۲۹ شهریورماه به تابلوی ج بازار پایه انتقال می‌یابند.

در بازار ۲ بورس تهران نیز که به معاملات درون‌گروهی سهامداران عمده اختصاص دارد، ۲۰ میلیون سهم فولاد مبارکه اصفهان به ارزش بیش از ۳٫۵ میلیارد تومان کد به کد شد.

اندکی بیش از ۱۴٫۵ میلیون سهم پالایش نفت بندرعباس نیز به ارزش بیش از ۷ میلیارد تومان کد به کد شد. در پالایش نفت اصفهان ۱۴ میلیون سهم به ارزش بیش از ۴ میلیارد تومان به کدهای انتقالی سهامدار عمده انتقال یافت و ۱۱ میلیون سهم آسان پرداخت پرشین به ارزش بیش از ۱۲ میلیارد تومان به کدهای انتقالی سهامدار عمده جابه‌جا شد.

همچنین ۹ میلیون سهم مخابرات ایران به ارزش بیش از ۱٫۵ میلیارد تومان کد به کد شد و صندوق درآمد ثابت امین یکم فردا نیز با معاملات انتقالی ۶٫۵ میلیون سهمی به ارزش کم‌تر از ۷۰۰ میلیون تومان به کدهای انتقالی خود مواجه بود.

هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس نیز با بیش از ۵ میلیون سهم شاهد معاملات کد به کد به ارزش بیش از دو میلیارد تومان بود. در پتروشیمی پردیس و پتروشیمی مبین نیز هر یک به میزان ۵ میلیون سهم به ترتیب به ارزش بیش از ۲٫۵ میلیارد تومان و کم‌تر از دو میلیارد تومان سهم از سوی سهامدار عمده کد به کد شد.

بورس تهران در حالی با معاملاتی کم‌حجم و بی‌رونق همچون مواجه بود که حمایت سهامدار عمده حقوقی در هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس با بروز قیمت سهام در دامنه صعودی قیمت‌ها و همچنین علاقه معامله‌گران حقوقی برای جمع‌آوری سهام و حمایت از فولاد مبارکه و گل‌گهر باعث شد، تا شاخص کل بورس همچنان در کانال ۸۳ هزار واحدی سبزپوش بماند. با این همه شاخص کل هموزن با عقبگرد ۱۶ واحدی روبه‌رو شد تا احتمالی بر روند نزولی بازار سهام در روزهای آینده باشد.

معامله‌گران بورس تهران شاهد اقبال معامله‌گران حقیقی کوتاه‌مدت‌نگر در میان تک‌سهم‌‌ها و به اصطلاح سهم‌های زیرخاکی بود. در این ‌بین کمک ‌فنر ایندامین همچنان در سقف کامل قیمت‌ها با صف خرید خودساخته روبه‌روست. در کارخانه‌های مخابراتی ایران نیز دیروز معاملات پرحجم سهام باعث شد تا این سهم پرحجم‌‌ترین نماد معاملاتی بازار سهام باشد.

 

بازار سهام بازاری متعادل و کم‌حجم بود که در اغلب نمادهای معاملاتی در محدوده صفر تابلو نوسان می‌کرد.