زیان بانک‌ها از پرداخت تسهیلات ۱۸ درصد

دبیرکل کانون بانک‌های خصوصی اعلام کرد زیان بانک‌ها از پرداخت تسهیلات ۱۸ درصد دبیرکل کانون بانک‌های خصوصی با بیان این‌که اگر یک بانک تخلف کند، اعضای کانون به ما اطلاع می‌دهند، گفت: تاکنون فقط یک مورد از عدم رعایت نرخ سود به کانون منعکس شده که بعد از بررسی ما مشخص شد آن‌گونه که اطلاع […]

دبیرکل کانون بانک‌های خصوصی اعلام کرد

زیان بانک‌ها از پرداخت تسهیلات ۱۸ درصد

دبیرکل کانون بانک‌های خصوصی با بیان این‌که اگر یک بانک تخلف کند، اعضای کانون به ما اطلاع می‌دهند، گفت: تاکنون فقط یک مورد از عدم رعایت نرخ سود به کانون منعکس شده که بعد از بررسی ما مشخص شد آن‌گونه که اطلاع داده شد نبوده است.

محمدرضا‌جمشیدی در گفت‌‌وگو با فارس، در خصوص روند اعمال نرخ‌های سود در بانک‌ها به ویژه بانک‌های خصوصی اظهارداشت: بانک‌ها نرخ‌های مصوب را رعایت می‌کنند و اگر یک بانک تخلف کند، اعضای کانون به ما اطلاع می‌دهند.

وی افزود: تاکنون فقط یک مورد از عدم رعایت نرخ سود به کانون منعکس شده که بعد از بررسی ما مشخص شد آن‌گونه که اطلاع داده شد، نبوده است، بنابراین همه بانک‌ها این نرخ سود را رعایت می‌کنند.

* اثرات مثبت فاصله ۱۱ روزه بیش‌تر از مضرات آن بود

دبیر کل کانون بانک‌های خصوصی در پاسخ به این سؤال که آیا ایجاد فاصله ۱۱ روزه از ابلاغ تا اجرای سود سپرده علی‌الحساب ۱۵ درصد اثرات مثبت کاهش نرخ سود را کمرنگ نکرد، گفت: منافع این کار بیش‌تر از زیان‌های آن بود.

وی ادامه‌داد: یکی از اهداف ایجاد این فاصله، کنترل نقدینگی و حفظ سپرده‌ها از طریق تبدیل سپرده‌های کوتا‌مدت به بلندمدت بود تا تورم کنترل و منابع بانک‌ها ماندگار شود.

به گفته جمشیدی بانک‌ها براساس سپرده‌های بلندمدت می‌توانند به بخش تولید تسهیلات پرداخت کنند و این انتقال سپرده از کوتاه‌مدت به بلندمدت، جانب عرضه تسهیلات را تقویت می‌کند.

دبیر کل کانون بانک‌های خصوصی در واکنش به این پرسش که نرخ سود فعلی برای سیستم بانکی زیاد نیست، گفت: بانک‌ها موافق کاهش نرخ سود هستند و در این سال‌ها که نرخ سود بانکی بالا بود انگیزه تولید در بسیاری از تولیدکنندگان کاهش یافت و آنها هم ترجیح دادند به جای تولید، سرمایه خود را سپرده‌گذاری کنند.

وی با بیان این‌که سود بانکی باید در سطحی باشد که انگیزه تولید از بین نرود، تصریح‌کرد: نرخ ۱۵ درصد برای سپرده و ۱۸ درصد برای تسهیلات هم نرخ بالایی است و البته اختلاف ۳ درصدی در این دو نرخ صرفه اعطای تسهیلات برای بانک‌ها را کاهش می‌دهد زیرا با توجه به هزینه‌های بانک‌ها پرداخت تسهیلات با این نرخ برای بانک‌ها زیان‌آور است.

* هیج کارمزدی برای خدمات الکترونیک بانک‌ها تعیین نشده است

جمشیدی با تأکید بر این‌که کارمزد باید مبنای درآمد بانک‌ها باشد، اظهارداشت: کارمزد‌ها در حوزه ارایه سرویس‌های الکترونیکی تعیین نشده و آنچه که تعیین شده مربوط به ۴-۵ سال قبل است. خدمات الکترونیکی بانک‌ها در ۴-۵ سال اخیر گسترش یافته اما برای این نوع خدمات کارمزدی تعریف نشده است.

* اگر خدمات کارمزدی توسعه یابد، بانک‌ها به دنبال کسب سود از تسهیلات نمی‌روند

وی با بیان این‌که باید خدمات کارمزدی بانک‌ها توسعه یابد، گفت: در صورت توسعه خدمات کارمزدی، اتکای درآمدی بانک به بخش خدمات بانکی خواهد بود و دیگر بانک به دنبال کسب سود (برای خود بانک) از محل اعطای تسهیلات نمی‌رود.

* ضرورت کاهش مجدد سود در آینده

 

دبیر کل کانون بانک‌های خصوصی با تأیید ضرورت کاهش دوباره نرخ سود بانکی در آینده، گفت: البته فعلاً در گام اول باید اولویت را رعایت نرخ سود علی‌الحساب ۱۵ درصد قرارداد و بعد از نمایان شدن اثرات و منافع کاهش سود سپرده، گام بعدی را برای کاهش مجدد نرخ سود بانکی برداشت.