۱۲۰ میلیارد تومان منابع مالی برای سرمایه‌گذاری در حوزه دانش‌بنیان جذب می‌شود

مدیرعامل فرابورس ۱۲۰ میلیارد تومان منابع مالی برای سرمایه‌گذاری در حوزه دانش‌بنیان جذب می‌شود تفاهمنامه همکاری میان فرابورس ایران و پارک علم و فناوری دانشگاه‌ تهران که اهدافی نظیر سرمایه‌گذاری و تجاری‌سازی محصولات فناورانه را از طریق اقداماتی همچون همکاری در حوزه‌های آموزشی و ارتقا دانش تخصصی مربوط به فعالیت‌های فرابورس، تسهیل و کمک به […]

مدیرعامل فرابورس

۱۲۰ میلیارد تومان منابع مالی برای سرمایه‌گذاری در حوزه دانش‌بنیان جذب می‌شود

تفاهمنامه همکاری میان فرابورس ایران و پارک علم و فناوری دانشگاه‌ تهران که اهدافی نظیر سرمایه‌گذاری و تجاری‌سازی محصولات فناورانه را از طریق اقداماتی همچون همکاری در حوزه‌های آموزشی و ارتقا دانش تخصصی مربوط به فعالیت‌های فرابورس، تسهیل و کمک به پذیرش شرکت‌های فناور و نوآور در بازار فرابورس و استفاده از ابزارهای متنوع تأمین مالی در دستور کار دارد با حضور رییس دانشگاه تهران، رییس سازمان بورس، مدیرعامل فرابورس ایران و رییس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران امضا شد.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از روابط‌عمومی فرابورس، محمودنیلی‌احمدآبادی، رییس دانشگاه تهران در مراسم امضای این تفاهمنامه به اهمیت علم و دانش در توسعه اقتصادی کشور اشاره کرد و گفت: زمانی ما توسعه را در افزایش ازدیاد ماشین و زمین می‌دیدیم، اما حالا می‌دانیم که برای تصور آینده باید داشته‌های خود را بسنجیم داشته‌هایی که می‌تواند خلق ثروت کند و در رقابت جهانی پایدار باشد. خوشبختانه پذیرفتیم که دانش، پایه توسعه است.

به گفته وی دانشگاه تهران بیش از ۱۰ هزار دانشجوی دکتری و ۲۴ هزار دانشجوی ارشد دارد که به عنوان قدیمی‌‌ترین و معتبر‌ترین دانشگاه فعالیت‌های خود را متناسب با نیاز جامعه و اقتصاد دانش‌بنیان تنظیم می‌کند.

وی با اشاره به پروژه شهر دانش گفت: این پروژه به صورت کامل تصویب شده و امیدواریم تا پایان امسال و اوایل سال آینده بخش‌های ساخت و ساز طرح را شروع کنیم در حال حاضر نیز حدود ۶۴ درصد فضا را دانشگاه در تملک خود دارد و می‌خواهیم بخش‌هایی از پارک علم و فناوری را نیز در این محدوده مستقر کنیم.

رییس دانشگاه تهران همچنین تفاهمنامه همکاری میان فرابورس‌ و پارک علم‌ و فناوری دانشگا‌ه تهران را به‌عنوان رخدادی بزرگ به فال نیک گرفت ‌و گفت: ‌امیدواریم این همکاری در زمان مشخص دستاوردهای ملموسی در پی داشته ‌باشد.

فرابورس ایران پیشرو در حوزه تأمین مالی حوزه دانش‌بنیان‌

شاپورمحمدی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز به عنوان دیگر سخنران این مراسم بر اهمیت و جایگاه شرکت‌های دانش‌بنیان در اقتصاد کشور تأکیدکرد و گفت: در حال حاضر بستر‌ها و زمینه‌های مورد نیاز برای نوآوری شرکت‌ها و حرکت آنها در زمینه فناوری و خلق ارزش افزایش چشمگیری داشته و بسیاری از این شرکت‌ها طی سال‌های اخیر نشان داده‌اند با کم‌ترین امکانات می‌توانند به موفقیت‌های مطلوبی دست یابند.

وی با اشاره به این‌که اگر در بورس‌های ما قیمت سهام مبتنی بر خلق ارزش تعیین نشود مشکلات عدیده‌ای بروز می‌کند از لزوم قیمت‌گذاری دانش سخن گفت و افزود: باید رابطه بین بازار سرمایه و دانشگاه‌ها را تقویت کنیم؛ چراکه بازار سرمایه به بستر‌ها و زیرساخت‌های فناوری نیاز دارد و این بستر‌ها و نرم‌افزارهای مورد نیاز از توان و ظرفیت دانشگاه‌ها به خوبی قابل استفاده و بهره‌بر‌داری بوده و وابستگی ایران به کشورهای خارجی را کاهش می‌دهد.

محمدی با اشاره به حرکت فرابورس ایران در زمینه تقویت و تأمین مالی حوزه دانش‌بنیان از این بورس به عنوان یک بورس پیشرو نام برد و گفت: فعالیت‌های فرابورس در طول چند سال اخیر نشان داده است که در زمینه تأمین مالی حوزه دانش‌بنیان پیشرو بوده و به کمک تابلو دانش‌بنیان در بازار SME، صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه و بازار دارایی فکری در این مسیر به خوبی قدم برداشته است.

رییس سازمان بورس حضور ایده‌ها، اختراعات، شرکت‌های دانش‌بنیان و به‌طورکلی مظاهر علم و فناوری در بازار سرمایه را زمینه‌ساز یادگیری قیمت‌گذاری فناوری و دانش دانست و ادامه‌داد: بازار سرمایه جایی است که عرضه و تقاضا قیمت دانش را تعیین می‌کند و این موضوع به دانشجویان، پژوهشگران، اساتید و فعالان عرضه علم و دانش انگیزه می‌دهد تا هرچه بیش‌تر توان و تمرکز خود را روی تولید علم و دانش‌ صرف کنند.

وی با تأکید بر این‌که بازار سرمایه آمادگی دارد برای تأمین مالی دانشگاه تهران و پارک علم و فناوری این دانشگاه از ظرفیت‌ها و ابزارهای خود بهره ببرد، بیان‌کرد: اقدام بعدی بازار سرمایه برای دانشگاه، انتشار اوراق منفعت شهر دانش دانشگاه تهران است.

محمدی با ابراز امیدواری نسبت به مزایا و منافع حاصل از امضای تفاهمنامه همکاری میان فرابورس و پارک علم و فناوری، این موضوع را همچنین زمینه‌ساز پیوند و ارتباط دیگر دانشگاه‌ها با بازار سرمایه کشور و بهره‌گیری دو سویه از پتانسیل‌های هر دو طرف برای رفع چالش‌‌ها و نیازهای آنها دانست.

از سوی دیگر مدیرعامل فرابورس ایران نیز در این مراسم با بیان این‌که تاکنون ۲۰ صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه درخواست تأسیس خود را ارایه کرده‌اند، به پذیره‌نویسی ۳ صندوق VC به ارزش ۱۲۰ میلیارد تومان اشاره کرد و گفت: از طریق پذیره‌نویسی این صندوق‌‌ها بخشی از منابع مالی برای سرمایه‌گذاری در حوزه دانش‌بنیان جذب شده است.

امیرهامونی با اعلام این‌که یک صندوق VC با سرمایه ۱۰ میلیارد تومان در شرف پذیره‌نویسی است، از دریافت موافقت اصولی ۷ صندوق جسورانه با سرمایه ۱۷۰ میلیارد تومان خبر داد و گفت: صندوق جسورانه دانشگاه تهران یکی از این ۷ صندوق است که در شرف پذیره‌نویسی قرار دارد.

به گفته وی همچنین تعداد ۹ صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه نیز درخواست موافقت اصولی خود را ارایه کرده‌اند که در مجموع ۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه دارند.

وی همچنین از بازار دارایی فکری فرابورس به عنوان یک بازار متشکل و در نوع خود کم‌نظیر در دنیا نام برد و افزود: در حوزه بازار دارایی فکری نیز که ۲۲۷ اختراع، طرح و پتنت ثبت شده شاهد معامله ۶ طرح صنعتی و اختراع به ارزش بالغ بر ۴ میلیارد تومان معامله هستیم که این موضوع نشان‌ می‌دهد ۴ میلیارد تومان فکر و دانش در یک بازار متشکل معامله شده است.

مدیرعامل فرابورس به دستاورد این تفاهمنامه اشاره کرد و گفت: در بحث تفاهمنامه مهم‌ترین محور موجود پذیرش شرکت‌های دانش‌بنیان پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در تابلو دانش‌بنیان در فرابورس است و همکاری بین پارک و فرابورس به گسترش و رونق بازار دارایی فکری می‌انجامد.

به گفته‌هامونی امضای تفاهمنامه با پارک علم و فناوری دانشگاه تهران به عنوان نخستین و بزرگ‌‌ترین پارک دانشگاهی کشور به‌طور قطع نقطه عطفی در مسیر فعالیت‌های بازار دارایی فکری خواهد بود.

مدیرعامل فرابورس ایران با اشاره به این‌که ما نیازمند استفاده از ذخیره دانش دانشگاه تهران در مسیر فعالیت‌های خود هستیم،گفت: فرابورس در حوزه معاملات الگوریتمی سهام به شدت نیاز به داده‌پردازی و رشته‌های مهندسی که به ظاهر با بازار مالی نامرتبط هستند دارد و حتی در رشته حقوق نیز می‌توان با ارایه مثال‌های مختلف، به توسعه معامله الگوریتمی در بازار کمک کرد.

برنامه راه‌اندازی تالار اختصاصی بازار سرمایه در حوزه دانش‌بنیان

همچنین در بخش دیگری از مراسم عباس‌زارعی، رییس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران به جایگاه این پارک در حوزه دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: دانشجویان دارای ایده‌های فناورانه از مخاطبان این پارک به شمار می‌روند و مراکز رشد، نوآوری و کارآفرینی نیز در این پارک فعال هستند.

وی در خصوص پروژه شهر دانش نیز گفت: بخشی از ایده شهر دانش در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران انجام می‌شود تا نیازهای کشور را حل کند. شهر دانش برای رسیدن به نسل ۳ و ۴ دانشگاه تنظیم شده تا دانشگاه تهران هرچه سریع‌تر به این مهم دست یابد و اجرای این پروژه تاکنون موجب اشتغال بیش از ۶۰ هزار فارغ‌التحصیل جوان و محقق شده است.

زارعی در ادامه به تشریح اهداف انعقاد این تفاهمنامه پرداخت و گفت: راه‌اندازی و تشکیل قطب سرمایه‌گذاری فرابورس در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان، همکاری و مشارکت در راه‌اندازی و راهبری اتاق سرمایه به عنوان قطب سرمایه‌گذاری، راه‌اندازی تالار منطقه‌ای – اختصاصی فرابورس در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان، همکاری در برگزاری رویدادهای نوآوری و تخصصی مربوط به حوزه سرمایه‌گذاری و کمک به تجاری‌سازی فناوری‌های واحد فناور از جمله اهدافی است که در انعقاد این تفاهمنامه دنبال می‌شود.

 

لازم به ذکر است اهدافی نظیر سرمایه‌گذاری و تجاری‌سازی محصولات فناورانه از طریق اقداماتی همچون همکاری در حوزه‌های آموزشی و ارتقای دانش تخصصی مربوط به فعالیت‌های فرابورس، تسهیل و کمک به پذیرش شرکت‌های فناور و نوآور در بازار فرابورس و استفاده از ابزارهای متنوع تأمین مالی، همکاری در برگزاری رویدادهای نوآورانه و تخصصی مربوط به حوزه‌های سرمایه‌گذاری و تأمین مالی مانند فین‌استارز، کمک به تجاری‌سازی فناوری‌های شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری از طریق بازار دارایی فکری و… در دستور کار تفاهمنامه یادشده است.