پتروشیمی‌ها عامل اصلی رشد ۲۹۷ واحد شاخص کل بورس

پتروشیمی‌ها عامل اصلی رشد ۲۹۷ واحد شاخص کل بورس معامله‌گران بورس تهران در حالی معاملاتی متعادل و به نسبت پرحجمی را در گروه‌های پیشرو شاهد بودند که گروه پتروشیمی‌‌ها به پشتوانه هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری خود در کانون توجه معامله‌گران بازار قرار گرفت. به گزارش فارس، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران (تدپیکس) […]

پتروشیمی‌ها عامل اصلی رشد ۲۹۷ واحد شاخص کل بورس

معامله‌گران بورس تهران در حالی معاملاتی متعادل و به نسبت پرحجمی را در گروه‌های پیشرو شاهد بودند که گروه پتروشیمی‌‌ها به پشتوانه هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری خود در کانون توجه معامله‌گران بازار قرار گرفت.

به گزارش فارس، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران (تدپیکس) در پایان معاملات دیروز با افزایش ۲۹۷ واحدی روی رقم ۹۹ هزار و ۵۲۲ واحد ایستاد.

شاخص کل هم ‌وزن اما با افزایش ۷۴ واحدی عدد ۱۷ هزار و ۵۱۳ واحد را به نمایش گذاشت.

شاخص سهام آزاد شناور نیز با افزایش ۱۰۲ واحدی به رقم ۱۰۶ هزار و ۸۳۹ واحد دست یافت.

شاخص بازار اول اما در حالی با افزایش ۱۰۲ واحدی به رقم ۷۰ هزار و ۸۰۴ واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با افزایش ۱۲۰۴ واحدی عدد ۲۱۱ هزار و ۳۴۵ واحد را به نمایش گذاشت.

براساس این گزارش، معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های گسترش نفت و گاز پارسیان با ۱۱۵واحد، سرمایه‌گذاری غدیر با ۵۰ واحد و پتروشیمی جم با ۴۰ واحد افزایش بیش‌ترین تأثیر مثبت را بر برآورد شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.

در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های ملی صنایع مس ایران با ۴۶ واحد، بانک ملت با ۲۸ واحد و ایران خودرو با ۲۲ واحد کاهش بیش‌ترین تأثیر منفی را در محاسبه این نماگر به دوش کشیدند.

ارزش کل معاملات این روز بورس تهران در حالی بیش از ۳۵۴ میلیارد تومان نمایش داده شد که ناشی از دست به دست شدن یک میلیارد و ۲۷۳ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۷۶ هزار و ۵۹۵ نوبت داد و ستد بود.

طی این معاملات نماد معاملاتی شرکت‌های بیمه سامان و حق تقدم خرید سهام آن داروسازی تهران شیمی، کاشی صدف سرام استقلال آباده، حق تقدم خرید سهام سیمان شمال، ایرانیت، پخش البرز، صنعتی و معدنی شمال شرق شاهرود، سرمایه‌گذاری کارکنان صنعت برق منطقه زنجان و قزوین، بیمه نوین، قرارداد اختیار معامله خرید بر روی سهام سرمایه‌گذاری دارویی تأمین، اوراق اختیار فروش تبعی فولاد خوزستان، نفت پارس، توسعه صنایع بهشهر، فولاد خوزستان، گروه کارخانه‌های نورد آلومینیم، داروسازی اسوه، حفاری شمال، قاسم ایران از سوی ناظر سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های صنایع جوشکاب یزد، شیر پگاه آذربایجان‌شرقی، سرمایه‌گذاری کوه نور، قاسم ایران، سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی، سرمایه‌گذاری صنعت و معدن، تراکتورسازی ایران، حق تقدم سهام گروه دارویی سبحان، حق تقدم خرید سهام داروسازی جابر ابن حیان، حق تقدم خرید سرمایه‌گذاری توسعه شهری توس‌گستر، واسپاری ملت متوقف شدند.

در بازار۲ بورس تهران نیز که به معاملات درون‌گروهی سهامداران عمده اختصاص دارد ۶۲ میلیون سهم صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس به ارزش بیش از ۳۵ میلیارد تومان به کدهای درون‌گروهی سهامدار عمده تجمیع شد. در صنایع پتروشیمی کرمانشاه نیز بیش از ۳۵ میلیون سهم به ارزش ۱۲٫۵ میلیارد تومان با معاملات انتقالی میان سهامداران عمده در سقف کامل مثبت قیمتی جابه‌جا شد.

۳۵ میلیون سهم سرمایه‌گذاری ملی ایران همچنین به ارزش کم‌تر از ۵٫۵ میلیارد تومان به کدهای درون‌گروهی سهامدار عمده انتقال یافت و در گروه دارویی برکت نیز کم‌تر از ۳۴ میلیون سهم به ارزش بیش از ۳۵ میلیارد تومان با معاملات درون‌گروهی از سوی سهامدار عمده مواجه بود.

همچنین کم‌تر از ۲۶ میلیون سهم آلومینیم ایران به ارزش بیش از ۳٫۵ میلیارد تومان به کدهای درون‌گروهی سهامدار عمده انتقال یافت و ۲۰ میلیون سهم سرمایه‌گذاری البرز به ارزش بیش از ۵ میلیارد تومان کد به کد شد.

۱۰ میلیون سهم پالایش نفت اصفهان به ارزش بیش از ۴٫۵ میلیارد تومان میان سهامداران عمده با معاملات انتقالی روبه‌رو بود همین وضعیت در ایران خودرو با انتقال ۱۰ میلیون سهم به ارزش کم‌تر از ۳ میلیارد تومان تکرار شد.

همچنین ۷ میلیون سهم ملی صنایع مس ایران به ارزش کم‌تر از دو میلیارد تومان کد به کد شد و ۷میلیون سهم فولاد مبارکه اصفهان به ارزش بیش از دو میلیارد تومان به کدهای درون‌گروهی منتقل شد. کم‌تر از ۷ میلیون سهم البرز دارو به ارزش کم‌تر از ۵٫۵ میلیارد تومان با معاملات انتقالی از سوی سهامدار عمده همراه شد و در نهایت دو میلیون سهم پتروشیمی جم به ارزش دو میلیارد تومان کد به کد شد.

براساس این گزارش، بازار سهام در حالی معاملاتی متعادل و کم نوسان را در اغلب نمادهای معاملاتی نظاره‌گر بود که با انتشار خبرهایی مبنی بر افزایش رشد اقتصادی در سال جدید میلادی و در عین حال تقویت دلار در برابر یورو در بازارهای جهانی باعث شد تا علی‌رغم در جا زدن بورس‌های اروپایی اما بورس‌های آمریکا و آسیا با رشد شاخص‌های خود روبه‌رو باشند.

نماگرهای منتخب بازار در بورس ایران نیز در حالی سبزپوش شدند که انتظار برای تعدیل سود شرکت‌های پتروشیمی به ویژه در میان اوره‌ساز‌ها و همچنین تأثیر نرخ ارز بر سودآوری این شرکت‌ها باعث شد، تا به پشتوانه هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری خود پیشرو‌ترین گروه در بازار سهام باشند.

در این بین نوسان نوبتی در گروه‌های پیشرو بازار باعث شده تا نتوان روندی قابل پیش‌بینی را برای سهام‌های پیشرو بازار در کوتاه‌مدت پیش‌بینی کرد.

در کنار ابهام‌های موجود برای اغلب معامله‌گران بازار سهام و بیم امید از بابت سهامداری در گروه‌های پیشروی بازار اغلب معامله‌گران ترجیح می‌دهند، تا در شرکت‌های کوچک و یا حاضر در بازار دوم بورس تهران به دنبال نوسان‌گیری باشند.

گروه قندی‌‌ها با انتشار خبر تعیین یارانه قیمت شکر در حالی شاهد تعدیل قیمت‌ها در دامنه نوسان مثبت و حتی شکل‌گیری صفحه‌ خریدهای ناپایدار بود که در گروه فلزات اساسی نیز تک سهم‌های این گروه از جمله فروسلیس ایران، نبرد آلومینیم، لوله و ماشین‌سازی و آهن و فولاد ارفع با اقبال خریداران سهام روبه‌رو بود. در بازارهای جهانی نیز قیمت هر تن مس با افزایش بیش از ۹۰ دلاری در هر تن به ۶ هزار و ۹۹۶ دلار برای هر تن رسیده است.

 

هر تن سرب نیز در حال حاضر با افزایش قیمت به دو هزار و ۶۱۷ دلار رسیده و هر تن آلومینیم با افزایش ۵ دلاری به دو هزار و ۲۳۱ دلار معامله می‌شود. همچنین هر تن روی بدون نوسان چندانی همچنان ۳ هزار و ۳۰۴ دلار خرید و فروش می‌شود.