بیمه؛ راه‌حل چالش با مشکلات غیرقابل پیش‌بینی

بیمه؛ راه‌حل چالش با مشکلات غیرقابل پیش‌بینی احمد ایمانی، کارشناس بیمه – آدمی در طول زندگی خود فراز و فرودهای زیادی را پشت سر می‌گذارد. اتفاقات زندگی هیچ وقت قابل پیش‌بینی نیستند. گاهی زندگی روی خوش خود را نشان می‌دهد و آدمی را غرق شادی می‌کند، به حدی که فرد تمام مشکلات خود را فراموش می‌کند […]

بیمه؛ راه‌حل چالش با مشکلات غیرقابل پیش‌بینی

احمد ایمانی، کارشناس بیمه – آدمی در طول زندگی خود فراز و فرودهای زیادی را پشت سر می‌گذارد. اتفاقات زندگی هیچ وقت قابل پیش‌بینی نیستند. گاهی زندگی روی خوش خود را نشان می‌دهد و آدمی را غرق شادی می‌کند، به حدی که فرد تمام مشکلات خود را فراموش می‌کند و خود را خوشبخت‌‌‌ترین آدم روی کره خاکی می‌داند.

گاهی نیز آنچنان با آدمی سرناسازگاری می‌گذارد که انسان آرزوی مرگ خویش را می‌کند.

شاید همین بی‌خبری از آینده مهم‌ترین دلیل جذابیت زندگی باشد. همین بی‌خبری است که انسان را وادار می‌کند تا کمر همت ببندد و برای ساختن زندگی خود تلاش کند. هر کسی می‌تواند، دنیای خود را همان طور که می‌پسندد، شکل دهد. حتی گاهی شکل دادن به آینده عده‌ دیگری هم در دستان یک فرد قرار می‌گیرد. اینجاست که باید بهترین تصمیم ممکن را گرفت و راهی مطمئن برای ادامه زندگی سرشار از امنیت و آرامش پیدا کرد. معمولاً افراد به تدریج پولی را برای خود پس انداز کرده و با هدف ساختن آینده ایده‌آل خود، به سرمایه‌گذاری با پربازده‌‌‌ترین روش می‌اندیشند.

آدمی در طول تاریخ با تکیه بر اندیشه و خرد خدادادی پیوسته درصدد ارتقای سطح رفاه و آسایش خود بوده برای این منظور تجربه‌های گوناگونی را پشت سر گذاشته است.

با پیدایش صنعت و توسعه شهرنشینی رفاه و آسایش خاطر انسان‌ها همواره با چالش‌های مختلفی مواجه بوده که برای غلبه بر آنها و ایجاد و تأمین آرامش روحی، روانی تدبیری جدید به‌کار گرفته که از جمله آن راه‌اندازی و توسعه صنعت بیمه است که از سده هفدهم با انقلاب صنعتی به ضرورت توسعه سرمایه‌گذاری به موازات ان دستیابی به رشد و توسعه اقتصادی و نقش بیمه را در حفظ سرمایه‌ها (اعم از سرمایه انسانی و مادی) پررنگ‌تر نموده‌اند و به تدریج بر دامنه و پیچیدگی‌های آن افزوده است.

کشور ما یکی از ۱۰ کشور زلزله‌خیز جهان است که این مهم نیازمند تلاش در جهت نهادینه نمودن فرهنگ بیمه و سرمایه‌گذاری در این بخش توسط مردم خواهد بود

 

 

متأسفانه پس از وقوع این‌گونه حوادث افراد آسیب دیده با انواع مشکلات مواجه خواهند بود که با نهادینه نمودن فرهنگ بیمه می‌توان امیدوار بود افراد آسیب دیده با دغدغه‌های مالی و مشکلات عدیده بازگشت به روال عادی زندگی مواجه نباشند.

متأسفانه یکی از موارد مهمی که در کشور در بین مردم به‌خصوص روستا‌‌ها مغفول مانده بیمه و مزایای مطلوب آن است

با بیمه شدن منازل روستایی با توجه به این‌که این قشر توان مالی کم‌تری نسبت به سایر افراد جامعه دارند در آرامش خاطر روستاییان در مواقع بحران می‌تواند تأثیر به‌سزایی داشته باشد

در طول سال‌های گذشته شاهد بوده‌ایم که چگونه حوادث وحشتناک طبیعی و غیرطبیعی منابع انسانی و مادی را به بار آورده است، حادثه انفجار در کارخانه تولید گازهای شیمیایی در بوپال هند، انفجار نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل، سیل‌های ویرانگر و سونامی خاور دور، زمین‌لرزه‌های بزرگ طبس، رودبار و واقعه سیل سال ۱۳۷۸ منطقه نکا و بسیاری دیگر برای مواجهه با این خطرات چه باید کرد؟

فرهنگ عمومی مجموعه اعمال و رفتارهایی در جامعه است که عناصر تشکیل‌دهنده آنها عموم مردم هستند که این فرهنگ نقش به‌سزایی در زندگی مردم دارد

آیا به این دلیل که فعالیت‌های تولیدی، صدمه و آسیب‌های جانی به افراد را به همراه دارد باید متوقف شود؟ آیا وجود تصادفات جاده‌ای و آسیب‌های مالی و جانی آن میتواند بهانه‌ای برای عدم استفاده از وسایل نقلیه این‌گونه خطرات محتمل‌الوقوع و نظایر آن و روند حرکتی فعالیت‌های اقتصادی و زندگی اجتماعی را کند مختل می‌نماید. توسل به مکانیزم بیمه می‌تواند از میزان عدم قطعیت موجود کاسته و با جبران سرمایه‌های مالی و جایگزینی و بهسازی سرمایه‌های انسانی، زندگی و فعالیت در تمام سطوح سرپا نگه دارد.

یک واقعیت انکارناپذیر این‌که: «ما درجهانی زندگی می‌کنیم که پیرامونمان را عدم قطعیت احاطه کرده است». علی‌رغم پیشرفت‌های علمی، هر روز بر دامنه عدم قطعیت افزوده می‌شود تا جایی که انسان قرن بیست‌و‌یک را مضطرب‌تر و نگران‌تر میسازد.

بستر فعالیت‌های روزمره انسان با عدم اطمینان و یقین آمیخته است و همین موضوع بسیار مهم به پیدایش مفهوم ریسک (خطر) منجر شده که هسته اصلی و ماهیت وجودی صنعت بیمه و نظام را توجیه می‌کند.

بنابرین بیمه با اقتصاد معنی پیدا می‌کند اساساً یک مقوله اقتصادی است و با ایجاد اطمینان مجموعه عوامل اقتصادی نقش کلیدی در توسعه اقتصادی کشورها ایفا می‌نماید. امروزه در کشورهای پیشرفته صنعتی برعکس کشورهای در حال توسعه بیمه به عنوان یک کالای لوکس تلقی نمی‌شود بلکه در کنار عوامل تولید در جهت حفظ سرمایه‌ها حرکت می‌کند. مطالعات اقتصادسنجی نشان می‌دهد که توسعه بیمه در پیوند با توسعه فعالیت‌هایی است. به عبارتی دیگر لازمه پیشرفت بیمه، توسعه و پیشرفت اقتصادی است و در همین راستا گسترش فرهنگ بیمه مد نظر است در اثبات ضرورت حق بیمه در زندگی ماشینی امروزی همین بس که «الزاماً ما باید هزینه‌های اندک را با برنامه در زندگی امروزه بگنجانیم تا حادثه اجتماعی یک هزینه وسیع بی‌برنامه را بر ما تحمیل نکند.» بیمه برای کسانی است که به آینده فکر می‌کنند نه برای کسانی که فقط امروز را می‌بینند. تصمیمات عاملان اقتصادی از خانواده گرفته تا بنگاه و دولت باید مبتنی بر آینده‌نگری باشد و بیمه چیزی است که برای توسعه مطلوب و پایدار به آن نیاز داریم.

صنعت بیمه یکی از عمده‌‌‌ترین نهادهای اقتصادی و قوی‌‌ترین و قابل‌انکار‌‌ترین پشتیبانی کننده و تأمینی برای دیگر مؤسسات اقتصادی، اجتماعی و خانوارهاست.اگر سرمایه‌گذار برای حفظ سرمایه و تداوم فعالیت‌های اقتصادی خویش از پوشش‌های بیمه‌ای بر حسب ضرورت برخوردار نباشد چه‌بسا که از بن‌بست انتحار سردرآورد و در معرض ورشکستگی و اضمحلال قرار گیرد

 

بیمه به موازات اقتصاد پیشرفت کرده و معنی پیدا می‌کند و هرچه فعالیت‌های صنعتی و اقتصادی پویاتر باشد صنعت بیمه نیز پویا و فعال خواهد بود.