وابستگی ۷۰ درصدی نظام مالی به تکنولوژی

مدیرعامل فرابورس ایران عنوان کرد وابستگی ۷۰ درصدی نظام مالی به تکنولوژی مدیرعامل فرابورس ایران به جایگاه تکنولوژی در نظام مالی کشور پرداخت و گفت: امروزه بیش از ۷۰ درصد از توسعه بازار سرمایه، بازار پول و همچنین بیمه به تکنولوژی وابسته است و باید این ۳ رکن نظام مالی کشور در حوزه تکنولوژی بیش‌تر […]

مدیرعامل فرابورس ایران عنوان کرد

وابستگی ۷۰ درصدی نظام مالی به تکنولوژی

مدیرعامل فرابورس ایران به جایگاه تکنولوژی در نظام مالی کشور پرداخت و گفت: امروزه بیش از ۷۰ درصد از توسعه بازار سرمایه، بازار پول و همچنین بیمه به تکنولوژی وابسته است و باید این ۳ رکن نظام مالی کشور در حوزه تکنولوژی بیش‌تر فعال شوند.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از روابط‌عمومی فرابورس ایران، امیرهامونی در پنل هفتمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک گفت: رشد بازار سرمایه وابسته به نظام بانکی است و اگر بازار پول نتواند همپای بازار سرمایه در حوزه تکنولوژی رشد کند، هماهنگی بین این دو بازار به هم می‌خورد.

وی یکی از همکاری‌هایی که میان فرابورس ایران و نظام بانکی شکل گرفته و ادامه دارد را در زمینه انتشار و مبادله اوراق تسهیلات مسکن دانست و افزود: اوراق تسه ابزاری دو طرفه است که از سوی بانک مسکن تولید شده و در فرابورس کشف قیمت و معاملات ثانویه آن انجام می‌شود.

مدیرعامل فرابورس ایران با اشاره به این‌که در حال حاضر در زمینه قوانین و مقررات و در لایه‌های راهبردی، میان بازار سرمایه و نظام بانکی ارتباط مناسبی برقرار است، راه‌اندازی کمیته بند «ل» را موجب تقویت تعامل میان بازار سرمایه و بازار پول دانست.

وی با بیان این مطلب که خوشبختانه امسال کمیته بند «ل» که در تبصره قانون بودجه سال ۹۶ قید شده بود، راه‌اندازی شده، توضیح‌داد: این کمیته متشکل از رییس‌ کل بانک مرکزی، وزیر اقتصاد و رییس سازمان برنامه‌وبودجه کشور و با نظارت یک نماینده از مجلس، نرخ و حجم بازار بدهی و همچنین شرایط بازار سرمایه و اقتصاد هنگام انتشار اوراق دولتی، در آن مورد بررسی قرار می‌دهد.

به گفته‌هامونی، ذیل کمیته بند «ل» همواره جلسات مشترکی میان این مجموعه، نمایندگان سازمان بورس، فرابورس، ذی‌نفعان و دستگاه‌ها برگزار می‌شود تا تمامی جوانب امر در خصوص پذیرش اسناد خزانه اسلامی بررسی و از بروز مشکلات احتمالی در خصوص زمان‌سنجی انتشار، فرایند پذیرش، زمان آن و… جلوگیری شود.

هامونی همچنین از برگزاری فیناستارز ۲۰۱۸ که هدف آن حمایت از استارت‌آپ‌های مالی از طریق سرمایه‌گذاری در آنهاست، همزمان با نمایشگاه بورس، بانک و بیمه خبر داد.

مدیرعامل فرابورس به یکی از چالش‌های فعلی استارت‌آپ‌‌ها اشاره کرد و اظهارداشت: باید استارت‌آپ‌‌ها بتوانند به آسانی وارد بازار سرمایه شوند و نباید روندهای طولانی برای ورود این گونه شرکت‌ها به وجود ‌آید.

هامونی در بخش دیگری از پنل با اشاره به مسأله فاصله میان ۳ صنعت بانک، بورس و بیمه، گفت: واقعیت آن است که بین این ۳ بازار فاصله وجود دارد که باید برای حل آن و کم‌تر شدن این فاصله فعالیت‌های زیادی صورت بگیرد تا تعامل و ارتباط سازمان‌دهی‌تر شده‌ای ایجاد شود.

 

هامونی به درخواست‌های پذیرش صندوق‌های بانکی در فرابورس نیز اشاره کرد و با بیان این‌که در حوزه VC بیش از ۲۰ صندوق درخواست پذیرش داده‌اند که در این میان ۸ صندوق وابسته به بانک هستند، افزود: برای تسریع فرایند پذیرش این صندوق‌‌ها در تلاش هستیم و در این خصوص به کمک بانک مرکزی نیز نیاز داریم تا در آینده‌ای نزدیک، شاهد فعال شدن این صندوق‌‌ها در بازار سرمایه باشیم.