شاخص کل بورس تهران ۱۰۵ واحد افت کرد

شاخص کل بورس تهران ۱۰۵ واحد افت کرد معامله‌گران بورس تهران دیروز در حالی معاملات کم‌حجم را همراه با غلبه عرضه بر تقاضای سهام نظاره‌گر بود که تک‌سهم‌های فرابورسی برای نوسان‌گیران کوتاه‌مدت‌نگر فرصتی برای کسب بازدهی شد. به گزارش فارس، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران (تدپیکس) در پایان معاملات دیروز […]

شاخص کل بورس تهران ۱۰۵ واحد افت کرد

معامله‌گران بورس تهران دیروز در حالی معاملات کم‌حجم را همراه با غلبه عرضه بر تقاضای سهام نظاره‌گر بود که تک‌سهم‌های فرابورسی برای نوسان‌گیران کوتاه‌مدت‌نگر فرصتی برای کسب بازدهی شد.

به گزارش فارس، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران (تدپیکس) در پایان معاملات دیروز با کاهش ۱۰۵ واحدی روی رقم ۹۷هزارو۹۲۷ واحد ایستاد.

شاخص کل هم ‌وزن اما با کاهش ۳۳واحدی عدد ۱۷‌هزارو‌۵۷۸ واحد را به نمایش گذاشت.

شاخص سهام آزاد شناور نیز با کاهش ۱۳۱واحدی به رقم ۱۰۴‌هزارو‌۹۸۳ واحد دست یافت.

شاخص بازار اول اما در حالی با کاهش ۳۵واحدی به رقم ۶۹هزارو‌۴۱۸ واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با کاهش ۴۳۵واحدی عدد ۲۰۹‌هزارو‌۲۸۴ واحد را به نمایش گذاشت.

همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) نیز با کاهش ۵واحدی روی رقم یک‌هزار‌و‌۸۶ واحد ایستاد.

براساس این گزارش، در این روز معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های فولاد مبارکه با ۹۴واحد، گسترش نفت و گاز پارسیان با ۵۳واحد و سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی با ۱۵واحد افزایش بیش‌ترین تأثیر مثبت را بر برآورد شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.

در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های معدنی و صنعتی چادرملو با ۲۸واحد، آسان پرداخت پرشین با ۲۶واحد و ملی صنایع مس ایران با ۲۲واحد کاهش بیش‌ترین تأثیر منفی را در محاسبه این نماگر به دوش کشیدند.

ارزش کل معاملات بورس تهران در حالی بیش از ۳۷۷میلیارد تومان نمایش داده شد که ناشی از دست به دست شدن بیش از یک‌میلیارد‌و‌۵۹۵میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۱۶۶‌هزارو‌۲۰۳ نوبت داد و ستد بود.

طی معاملات این روز نماد معاملاتی شرکت‌های قند شیروان قوچان و بجنورد، سیمان بهبهان، پتروشیمی زاگرس، سرمایه‌گذاری صنعت نفت، داروسازی تولید دارو، داروی لقمان از سوی ناظر بازار سهام متوقف و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های رینگ‌سازی مشهد، مجتمع توریستی و رفاهی آبادگران ایران‌کیش، نئوپان ۲۲ بهمن، دارویی و بهداشتی لقمان، نوسازی ساختمان تهران، ‌بیمه حکمت صبا و کی‌بی‌سی و حق‌تقدم خرید سهام آن بازگشایی شدند.

در بازار دوم بورس تهران پانصد و نوزدهمین شرکت پذیرفته‌شده در این بازار برای اولین بار عرضه اولیه شد که به قیمت هر سهم ۲۷۳ تومان کشف قیمت شده است.

در بازار ۲ بورس تهران نیز که به معاملات درون‌گروهی سهامداران عمده اختصاص دارد ۷۴۰میلیون سهم فولاد مبارکه اصفهان به ارزش بیش از ۲۰۸٫۵میلیارد تومان کدبه‌کد شد. در گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان نیز ۱۲۴میلیون سهم به ارزش ۱۵٫۵میلیارد تومان به کدهای درون‌گروهی سهامدار عمده تجمیع شد.

در عین ‌حال ۱۰٫۵میلیون واحد صندوق‌های قابل معامله اعتمادآفرین پارسیان به ارزش کم‌تر از ۲۰میلیارد تومان از سوی بازارگردان به کدهای تابعه جابه‌جا شد. در سیمان کرمان نیز کم‌تر از ۸٫۵میلیون سهم به ارزش بیش از ۱٫۵میلیارد تومان با معاملات کدبه‌کد روبه‌رو بود و در پالایش نفت اصفهان نیز بیش از ۷میلیون سهم به ارزش کم‌تر از ۳٫۵میلیارد تومان با معاملات انتقالی از سوی سهامدار عمده روبه‌رو شد. در عین‌ حال ۶٫۵میلیون سهم توسعه معادن و فلزات به ارزش بیش از یک میلیارد تومان با معاملات انتقالی روبه‌رو بود.

در صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت فیروزه آسیا بیش از دومیلیون واحد سرمایه‌گذاری به ارزش حدود ۲۰۰میلیون تومان با معاملات انتقالی از سوی بازارگردان روبه‌رو بود.

براساس این گزارش بورس تهران در حالی با معاملات کم‌حجم و توأم با غلبه عرضه بر تقاضای سهام به‌ویژه در سهم‌های پیشرو مواجه بود که در بازارهای جهانی اغلب معاملات فلزات اساسی روی دامنه نوسان منفی قیمت‌ها دنبال می‌شد.

همزمان در بورس‌های جهانی نیز ریزش سراسری قیمت سهام و افت شاخص‌های بورس از جمله در وال‌استریت باعث شده تا دوشنبه سیاه دیگری در برابر دیدگان معامله‌گران ترسیم شود. دلیل عمده ریزش قیمت سهام در بورس‌های دنیا ناشی از انتظار برای افزایش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو در روزهای آینده است که باعث خواهد شد به تبع آن سرمایه‌گذاری در سایر بازارهای موازی با کاهش مواجه شود.

 

بازار سهام، بازاری نزولی و توأم با غلبه عرضه بر تقاضای سهام از سوی معامله‌گران اغلب حقیقی بود که با حضور کم‌رنگ بازارگردان‌‌ها و حقوقی‌های حامی نماگرهای منتخب بازار سهام منجر به عقبگرد شاخص کل بورس در کانال ۹۷هزار واحدی شد.