نقدینگی ۱۴۴۵هزار میلیارد تومان شد

نقدینگی ۱۴۴۵هزار میلیارد تومان شد حجم نقدینگی در پایان آذر ماه تا ۱۴۴۵هزار میلیارد تومان پیش رفت. به گزارش ایسنا، حجم نقدینگی در اقتصاد ایران همچنان به روند فزاینده خود ادامه می‌دهد. این شاخص در حدود دو سال اخیر یعنی از آذر ۱۳۹۴ تا آذر ۱۳۹۶ تا ۵۲۰هزارمیلیارد تومان رشد کرده و از ۹۲۵هزار میلیارد […]

نقدینگی ۱۴۴۵هزار میلیارد تومان شد

حجم نقدینگی در پایان آذر ماه تا ۱۴۴۵هزار میلیارد تومان پیش رفت.

به گزارش ایسنا، حجم نقدینگی در اقتصاد ایران همچنان به روند فزاینده خود ادامه می‌دهد. این شاخص در حدود دو سال اخیر یعنی از آذر ۱۳۹۴ تا آذر ۱۳۹۶ تا ۵۲۰هزارمیلیارد تومان رشد کرده و از ۹۲۵هزار میلیارد به ۱۴۴۵هزارمیلیارد تومان رسیده است.

جزییات آماری که بانک مرکزی درباره تغییرات نقدینگی منتشر کرده است، نشان می‌دهد با وجود رشد نقدینگی، از سرعت رشد آن کم شده است. رشد نقدینگی در آذرماه امسال نسبت به همین ماه در سال گذشته ۲۲درصد و نسبت به اسفند ماه ۱۵٫۳درصد بوده است در حالی کهدرصد رشد آن در آذرماه ۱۳۹۵ به آذر ۱۳۹۴ حدود ۲۸٫۱درصد و در آذر سال قبل نسبت به اسفند ۱۳۹۴ تا ۱۶٫۵درصد بوده است.

میزان نقدینگی از پایان سال قبل که ۱۲۵۳هزار میلیارد تومان ثبت شده بود تا پایان ۹ ماه اول امسال حدود ۲۰۰هزار میلیارد تومان در فاصله آبان تا آذرماه تا ۲۰هزار میلیارد تومان رشد دارد.

از ۱۴۴۵هزار میلیارد تومان نقدینگی ثبت شده ۱۷۳هزارمیلیارد تومان را پول و بیش از ۱۲۷۱هزار میلیارد تومان آن را شبه‌پول که عمده آن سپرده‌های بانکی است، تشکیل می‌دهد.

درحالی روند رشد نقدینگی مورد انتقاد کارشناسان است که مسؤولان بانک مرکزی رشد آن در سال جاری را مثبت ارزیابی کرده‌اند. در این زمینه مهدی‌زاده، مدیر اداره بررسی‌های و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی ، رشد نقدینگی در سال جاری نسبت به سال گذشته و نرخ رشد کم‌تر آن را مثبت ارزیابی کرده است.

اخیرا بانک مرکزی پیش‌فروش سکه را نیز در دستور کار قرارداده است و در کنار تأکید کارشناسان مبنی بر اقدام این بانک برای کنترل نقدینگی، مدیر اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی نیز عنوان کرده است که همواره در پایان سال فشار نقدینگی وجود دارد و پیش فروش سکه می‌تواند به کنترل بیش‌تر آن کمک کند.

جزییات متغیرهای پولی و بانکی در آذر ماه

همچنین در پایان آذرماه امسال بدهی بانک‌های خصوصی و مؤسسات اعتباری به بانک مرکزی به رقم ۵۸هزارو۸۴۰میلیارد تومان رسیده که نسبت به ماه قبل ۲۲۳۰میلیارد تومان رشد داشته و در مقایسه آذر ماه سال گذشته ۱۲۵درصد رشد نشان می‌دهد.

براساس آمارهای خلاصه دارایی‌ها و بدهی‌های نظام بانکی در پایان آذر ماه امسال، دارایی خارجی بانک مرکزی ۳۷۰هزارو۱۴۰میلیارد تومان است.

این رقم نسبت به پایان سال گذشته ۹٫۱درصد و در مقایسه با آذر ماه سال گذشته ۱۰٫۴درصد رشد کرده است.

بدهی دولت به بانک مرکزی با ۳۹٫۹درصد رشد نسبت ۹ ماهه امسال و ۸درصد افزایش در یک سال منتهی به آذر ماه سال جاری ۳۸هزارو۳۰۰میلیارد تومان درج شده است. اما بدهی شرکت‌ها و مؤسسات دولتی با ۱۷٫۱درصد کاهش ۲۵هزارو۵۰تومان است.

بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی ۱۱۳هزارو۷۰میلیارد تومان محاسبه شده که در مقایسه با پایان سال گذشته ۱۳٫۴درصد و در یک سال منتهی به آذر ماه امسال ۲۶٫۳درصد رشد داشته است.

سپرده قانونی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری نزد بانک مرکزی ۱۴۶هزارو۵۵۰ میلیارد تومان شده است که در مدت ۹ ماهه سال جاری ۱۶٫۹درصد رشد نشان می‌دهد.

رقم سپرده بخش دولتی نزد بانک مرکزی هم ۳۵هزارو۳۶۰میلیارد تومان درج شده که در سال جاری ۵٫۳درصد کاهش یافته است.

* بانک‌های تجاری دولتی

و اما در بخش بانک‌ها. بدهی بخش دولتی به بانک‌های تجاری دولتی ۵۰هزارو۴۵۰میلیارد تومان است. این بدهی در مدت ۹ماهه امسال ۱۵٫۷درصد افزایش داشته است.

در مقابل بدهی بانک‌های تجاری دولتی به بانک مرکزی به ۱۱هزارو۱۲۰میلیارد تومان رسیده که این رقم در یک سال منتهی به آذر ماه امسال ۴۵درصد و در ۹ماهه امسال ۷٫۵درصد کاهش نشان می‌دهد.

سپرده بخش غیردولتی نزد این بانک‌ها ۲۷۹هزارو۲۹۰میلیارد تومان محاسبه شده که نسبت به اسفند ماه سال گذشته ۲۲٫۹درصد و در ۱۲ماه منتهی به آذر ماه امسال ۳۵درصد رشد داشته است.

مانده تسهیلات اعطایی این بانک‌ها به بخش غیردولتی ۱۶۲هزارو۳۷۰میلیارد تومان است.

* بانک‌های تخصصی دولتی

در بخش بانک‌های تخصصی دولتی، بدهی بخش دولتی به این بانک‌ها ۵۱هزارو۴۵۰میلیارد تومان است. این میزان، نسبت به آذر ماه سال گذشته ۸٫۹درصد و در مقایسه با پایان سال گذشته ۱۲٫۲درصد رشد داشته است.

بدهی‌ بانک‌های تخصصی دولتی به بانک مرکزی با کاهش ۱۲٫۸درصدی در ۹ماهه امسال به ۴۳هزارو۱۱۰میلیارد تومان رسیده است. رقم بدهی در یک سال منتهی به آذر ماه امسال ۲۶٫۲درصد کاهش یافته است.

حجم کل سپرده‌های بخش غیردولتی در این بانک‌ها ۱۴۴هزارو۱۸۰ میلیارد تومان است. این رقم نسبت به ابتدای سال ۲۱٫۲درصد رشد داشته است. همچنین سپرده بخش دولتی نزد بانک‌های تجاری دولتی ۱۲هزارو۸۶۰میلیارد تومان است.

مانده تسهیلات اعطایی بانک‌های تخصصی به بخش غیردولتی ۲۲۳هزارو۷۰۰میلیارد تومان است که در سال جاری فقط ۸٫۵درصد رشد داشته است.

* بانک‌های غیردولتی (خصوصی) و مؤسسات اعتباری

سپرده‌های بخش غیردولتیِ بانک‌های خصوصی ۸۶هزارو۶۸۰میلیارد تومان در پایان‌ آذر ماه امسال گزارش شده است. این سپرده‌ها در ۹ماهه امسال ۱۳٫۷درصد و در ۱۲ماه منتهی به آذر ماه امسال ۱۸٫۹درصد رشد نشان می‌دهد.

اما بدهی بانک‌های خصوصی و غیردولتی به بانک مرکزی از ابتدای سال جاری تا آذر ماه با ۵۳٫۹درصد رشد به ۵۸ هزارو۸۴۰ میلیارد تومان رسیده است. این رقم در یک سال اخیر ۱۲۵درصد افزایش یافته است.

مانده تسهیلات اعطایی بانک‌های غیردولتی به بخش غیردولتی ۶۳۰ هزارو۱۱۰میلیارد تومان است که در ۹ماهه امسال ۱۰٫۴درصد رشد داشته است.

* ارقام به میلیارد تومان

 

عنوان

آذر ماه ۹۵

درصد رشد در ۹ ماهه ۹۶

درصد رشد در ۱۲ ماه منتهی به آذر ۹۶

دارایی‌های خارجی بانک مرکزی

۳۷۰،۱۴۰

۹٫۱+

۱۰٫۴+

بدهی دولت به بانک مرکزی

۳۸،۳۰۰

۳۹٫۹+

۸+

بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی

۱۱۳،۰۷۰

۱۳٫۴+

۷٫۹+

سپرده قانونی بانک‌ها نزد بانک مرکزی

۱۴۶،۵۵۰

۱۶٫۹+

۲۱٫۴+

سپرده بخش دولتی نزد بانک مرکزی

۳۵،۳۶۰

۵٫۳-

۶٫۶-

بدهی دولت به بانک‌های تجاری دولتی

۴۸،۸۷۰

۱۵٫۴+

۳۲٫۸+

مانده تسهیلات اعطایی بانک‌های تجاری دولتی به بخش غیردولتی

۱۶۲،۳۷۰

۱۵٫۶+

۲۲٫۵+

سپرده بخش غیردولتی نزد بانک‌های تجاری دولتی

۲۷۹،۲۹۰

۲۲٫۹+

۳۵+

بدهی بانک‌های تجاری دولتی به بانک مرکزی

۱۱،۱۲۰

۷٫۵-

۴۵-

بدهی دولت به بانک‌های تخصصی دولتی

۵۱،۳۷۰

۱۲٫۳+

۹+

مانده تسهیلات اعطایی بخش غیردولتی به بانک‌های تخصصی دولتی

۲۲۳،۷۰۰

۸٫۵+

۱۲+

سپرده بخش غیردولتی نزد بانک‌های تخصصی دولتی

۱۴۴،۱۸۰

۲۱٫۲+

۲۴٫۷+

بدهی بانک‌های تخصصی دولتی به بانک‌ مرکزی

۴۳،۱۱۰

۱۲٫۸-

۲۶٫۲-

بدهی دولت به بانک‌های غیردولتی (خصوصی)

۸۸،۵۱۰

۲۵٫۸+

۴۶٫۵+

مانده تسهیلات اعطایی بانک‌های غیردولتی به بخش غیردولتی (خصوصی)

۶۳۰،۱۱۰

۱۰٫۴+

۱۷٫۴+

سپرده بخش غیردولتی نزد بانک‌های غیردولتی(خصوصی)

۹۸۶،۶۸۰

۱۳٫۷+

۱۸٫۹+

بدهی بانک‌های غیردولتی (خصوصی) به بانک‌ مرکزی

۵۸،۸۴۰

۵۳٫۹+

۱۲۵+