بدهی خارجی ایران بسیار ناچیز است

رییس کل بانک مرکزی بدهی خارجی ایران بسیار ناچیز است رییس کل بانک مرکزی گفت: ایران مصمم است تا همکاری با سازمان‌های بین‌المللی ازجمله FATF را ادامه دهد با این امید که از بیانیه عمومیFATF حذف شود. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از بانک مرکزی، ولی‌ا…سیف در پیامی به همایش یورومانی که توسط احمدعزیزی، مشاور […]

رییس کل بانک مرکزی

بدهی خارجی ایران بسیار ناچیز است

رییس کل بانک مرکزی گفت: ایران مصمم است تا همکاری با سازمان‌های بین‌المللی ازجمله FATF را ادامه دهد با این امید که از بیانیه عمومیFATF حذف شود.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از بانک مرکزی، ولی‌ا…سیف در پیامی به همایش یورومانی که توسط احمدعزیزی، مشاور رییس کل بانک مرکزی در این اجلاس قرائت شد، عنوان‌کرد: پس از اجرای برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام، ما تلاش می‌کنیم اقدامات مؤثری را برای ورود مجدد اقتصاد ایران به بازارهای جهانی طراحی و اجرا کنیم. در طول این سال‌ها ایران همواره به تعهدات بین‌المللی خود در برجام عمل کرده است. علاوه بر این ایران اقدامات اصلاحی را برای هماهنگ‌سازی قوانین و مقررات مالی و بانکی خود با استانداردهای بین‌المللی به اجرا گذاشته است.

وی ادامه‌داد: بدهی خارجی ایران به نسبت اندازه GDP، ذخایر ارزی و صادرات بسیار ناچیز است. توازن قدرتمند پرداخت‌ها به همراه سطح پایین بدهی خارجی کشور که حدود دو درصد GDP خواهد بود منبعی از اطمینان برای عملکرد آینده در جذب سرمایه‌گذاری و فاینانس خارجی و همچنین جذب تکانه‌های آینده BOP به شمار می‌رود.

سیف در پیام خود تصریح‌کرد: با وجود بهبود رشد اقتصادی در بخش واقعی اقتصاد در طول سال‌های گذشته، اقتصاد ایران هنوز با نرخ بالای بیکاری ۱۲درصدی مواجه است. بنابراین جذب سرمایه‌گذاری خارجی و خلق اشتغال آن‌گونه که در برنامه توسعه کنونی بر آن تأکید شده است در صدر دستور کار دولت قرار می‌گیرد.

وی ادامه‌داد: همزمان، با وجود بازار بزرگ داخلی از یک طرف و دسترسی به بازارهای منطقه‌ای از طرف دیگر ظرفیت بالایی در طرف عرضه اقتصاد و پتانسیل بالایی برای رشد اقتصاد ایران دیده می‌شود.

سیف گفت: با توجه به اولویت اشتغال‌زایی، دولت به همراه بانک مرکزی ایران اقدامات اصلاحاتی قدرتمندی را برای تسهیل سرمایه‌گذاری خارجی به اجرا درآورده است. ما چندین توافقنامه فاینانس با ارزش حدود ۴۰میلیاردیورو را در سال گذشته با شرکای خود نهایی کردیم. این تسهیلات میان و درازمدت دوره‌هایی تا ۱۴سال دارند و از طریق بانک‌های چندین کشور از جمله کره‌جنوبی، چین، دانمارک، اتریش، روسیه و ایتالیا در اختیار پروژه‌های ایران قرار خواهند گرفت. سایر توافقنامه‌های فاینانس در جریان مذاکرات قرار دارند و ما امیدواریم که کشورهای بیش‌تری در آینده نزدیک به این فهرست بپیوندند.

به گفته رییس کل بانک مرکزی، تأمین مالی درازمدت برای کسب و کار‌ها و بانک‌های ایرانی توسط مؤسسات مالی و کشورهای مختلف گواه دیگری بر پایداری اقتصاد ایران است و به برقراری روابط درازمدت با شرکا کمک می‌کند.

وی با اشاره به برجام گفت: برجام محصول دوسال مذاکرات سخت بود و با وجود این‌که دستاورد بزرگی در زمان حاضر به شمار می‌رود تنها در صورتی پابرجا خواهد ماند که همه طرف‌‌ها صمیمانه به آن احترام بگذارند و به تعهدات خود عمل کنند.

سیف ادامه‌داد: پس از اجرای برجام در اوایل سال ۲۰۱۶ ما تعامل با بانک‌های مرکزی، نهادهای مالی و سازمان‌های مقرراتی بین‌المللی از جمله FATF را آغاز کردیم که به این نتایج منجر شد: از سرگیری بسیاری از روابط بانکی، حذف ایران از فهرست اقدام متقابل FATF، پیشرفت فعالانه در برنامه اجرایی و اطلاع‌رسانی مداوم به FATF.

 

سیف اظهارکرد: ایران مصمم است تا این همکاری را ادامه دهد با این امید که از بیانیه عمومی FATF حذف شود. ما اعتقاد داریم که اروپا می‌تواند بهترین راه را برای محافظت از موضع خود در برجام پیدا کند. ایران بار‌ها تأکید کرده است که برجام محصول یک سناریوی برد-برد است و در صورتی ادامه خواهد یافت که همه ما شاهد تحقق اهداف خود باشیم. متأسفانه نظام بانکی ایران هنوز به‌طور کامل به منافع وعده داده شده در برجام دست پیدا نکرده است.