بازار سرمایه آماده پذیرش سهام عدالت

مدیر روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان بورس عنوان کرد بازار سرمایه آماده پذیرش سهام عدالت مدیر روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان بورس گفت: بازار سرمایه آمادگی پذیرش سهام عدالت را دارد. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از سازمان بورس و اوراق بهادار، یاسرفلاح در پاسخ به این سؤال که آیا بازار سرمایه آمادگی ورود و […]

مدیر روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان بورس عنوان کرد

بازار سرمایه آماده پذیرش سهام عدالت

مدیر روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان بورس گفت: بازار سرمایه آمادگی پذیرش سهام عدالت را دارد.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از سازمان بورس و اوراق بهادار، یاسرفلاح در پاسخ به این سؤال که آیا بازار سرمایه آمادگی ورود و آزاد‌سازی سهام عدالت را دارد یا خیر، گفت: آزاد‌سازی سهام عدالت در حیطه اختیارات دولت است و احتمالاً به صورت صندوق‌های قابل معامله (ETF) وارد بازار سرمایه می‌شود. این سهام احتمالاً به صورت تک سهم وارد بازار نخواهد شد، اما در هر صورت بازار سرمایه آمادگی پذیرش آن را خواهد داشت.

وی ورود صنایع جدید به بورس را از رویداد‌های مهم دهه ۷۰ و ۸۰ بازار سرمایه دانست و گفت: در زمان دولت نهم و دهم نیز این توسعه ادامه پیدا کرد و با خصوصی‌سازی‌های گسترده و ورود شرکت‌ها به بورس، بازار سرمایه وارد فاز جدیدی شد.

فلاح ادامه داد: شرکت‌های بزرگ و استراتژیک که خط قرمز دولت‌‌‌ها بودند در آن مقطع وارد بازار سرمایه شدند و اکنون مردم سهامدار صنایع پالایشی، بانکی و صنایع فلزی هستند.

مدیر روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان بورس و اوراق بهادار یکی دیگر از دستاورد‌های بازار سرمایه در اواخر دهه۸۰ را شروع معاملات آنلاین (برخط) در بورس دانست.

توسعه ابزار‌‌‌ها نقطه عطف دولت یازدهم و دوازدهم

مشاور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار توسعه ابزار‌های مالی بازار سرمایه را از دستاورد‌های مهم دولت یازدهم و دوازدهم دانست و ادامه داد: امروز اوراق بدهی بخش مهمی از بازار سرمایه به شمار میرود. با ورود این ابزار‌‌‌ها (انواع اوراق بدهی، اوراق خزانه و سخاب) سرمایههای خرد جذب بازار سرمایه شد. این ابزار‌‌‌ها افزایش حجم و اندازه بازار سرمایه را به همراه داشت و سهم بازار سرمایه از اقتصاد کشور را افزایش داد.

وی ایجاد صندوق تثبیت بازار سرمایه را یکی دیگر از گام‌های مثبت دولت دوازدهم خواند و گفت: این صندوق در بحران‌هایی که رفتار‌های هیجانی فعالان بورس شدت می گیرد، بازار را به شرایط تعادلی بازمی‌گرداند.

بازنگری در قوانین بازار سرمایه

فلاح تصویب قانون بازار در سال ۸۴ و اصلاح و بازنگری آن در سال جاری را مهم‌ترین رویداد‌های بازار سرمایه کشور طی ۴۰ سال اخیر دانست و گفت: در سال جاری بسیاری از قوانین و دستورالعمل‌‌‌ها مورد بازنگری قرار گرفتند و هم اکنون نیز «لایحه قانون بازار اوراق بهادار» در حال آماده‌سازی است که پس از تدوین به هیأت دولت ارایه و سپس به مجلس شورای اسلامی ارجاع می‌شود.

وی با بیان این‌که تغییر دستورالعمل افشای اطلاعات و توقف و بازگشایی نماد‌‌‌ها مهم‌ترین بخش بازنگری و اصلاح قوانین بود، گفت: از زمان اجرای ۶ دستورالعمل جدید مدت توقف نماد‌‌‌ها بسیار کوتاه شد و نقدشوندگی در بورس افزایش یافت.

وی اجرای طرح قیمت تضمینی به جای خرید تضمینی محصولات کشاورزی در بورس کالا و انتشار اوراق مرابحه در فرابورس را یکی دیگر از دستاوردهای بورس خواند که به حوزه کشاورزی، دولت و وزارت بازرگانی کمک کرد.

مدیر روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان بورس جداسازی هسته معاملات بورس و فرابورس از یک دیگر، رفع اختلال این سامانه در زمان عرضه‌های اولیه و به‌روزرسانی سامانه معاملات را از دستاورد‌های این سازمان در سال ۹۵ و ۹۶ اعلام کرد.

مشاور رییس سازمان بورس مجموعه این دستاورد‌‌‌ها و اقدامات را سبب تعالی و پیشرفت بورس دانست و گفت: سطح استاندارد بورس ایران به بورس‌های توسعه‌یافته نزدیک شده است.

فلاح بهترین مسیر اقتصاد مقاومتی برای تأمین مالی بنگاه‌ها در اقتصاد را بازار سرمایه عنوان کرد و افزود: لازم است تا همه آحاد جامعه، بازار سرمایه را به عنوان شفاف‌‌‌‌ترین و بهترین بازار باور کنند و با افزایش سهم این بازار در اقتصاد، همه مردم بتوانند از آن نفع ببرند.

نقشه راه، فرهنگ‌سازی و بازار سرمایه

مدیرعامل شرکت اطلاع‌رسانی و خدمات بورس در پاسخ به این‌که نقشه راه فرهنگ‌سازی برای سال های آینده چیست، گفت: باید اذعان کرد که به دلایل تاریخی و فرهنگی ضریب نفوذ بورس در کشور ما پایین و حدود ۱۰درصد است. اندازه بازار سرمایه نیز در حدود ۲۷درصد تولید ناخالص داخلی(GDP)را تشکیل می‌دهد که چندان مناسب نیست.

وی ادامه داد: همواره اقتصاد ما بانک محور بوده و بنابراین برای عبور از این وضعیت و افزایش نقش بازار سرمایه در تأمین مالی به توجه و اعتماد بیش‌تر دولت نیاز داریم.

فلاح افزود: ما باید این باور را در جامعه، مردم و مسؤولان ایجاد کنیم که مسیر هموار اقتصاد مقاومتی به افزایش شفافیت عملکرد بنگاه‌ها و شرکت‌های تجاری وابسته است.

مشاور رییس سازمان بورس ادامه داد: در این میان شفافیت به عنوان اصل اول بازار سرمایه شناخته می‌شود، فرار مالیاتی و صورت‌های مالی غیرشفاف در آن جایی ندارد و اقتصاد کشور در بازار سرمایه به شفافیت خواهد رسید.

فرهنگ‌سازی در مدارس و دانشگاه‌ها

مدیرعامل شرکت اطلاع‌رسانی و خدمات بورس با اشاره به این‌که سازمان بورس در مسیر فرهنگ‌سازی با آموزش و پرورش وارد مذاکره شده، گفت: در این راستا آموزش معلمان در برنامه پیش‌بینی شده و همچنین دیپلم بورس نیز به عنوان یک رشته تحصیلی در شاخه کار و دانش تعبیه شده و در دانشگاه جامع علمی-کاربردی نیز مقطع کاردانی و کارشناسی رشته مدیریت حرفه‌ای بورس تدریس می‌شود.

وی افزود: در شرکت اطلاع‌رسانی و خدمات بورس نیز دوره‌های تخصصیMBAبازار سرمایه در چند مرحله موفقیت‌آمیز برگزار شد و در ادامه این راه نیز به زودی دورهDBAبازار سرمایه در چند دانشگاه برگزار می‌شود.

برنامه دور دوم لیگ ستارگان، در سطح کشور

وی از برگزاری دور دوم لیگ ستارگان خبر داد و افزود: پیش نیاز فرهنگ‌سازی در هر امری شناخت جامعه هدف است. در سطح عمومی آموزش و فرهنگ‌سازی از طریق انیمیشن و در سطح تخصصی برگزاری لیگ ستارگان بورس در دانشگاه انجام شد و برگزاری دوره دوم لیگ ستارگان بورس در سال ۹۷ نیز در برنامه قرار دارد.

مشاور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار هدف از برگزاری لیگ ستارگان بورس را فرهنگ‌سازی در دانشگاه‌ها عنوان کرد و گفت: دور اول این مسابقات تنها در چند دانشگاه استان تهران برگزار شد، اما دور دوم این لیگ در سطح کشور برگزار خواهد شد.

 

وی بازخورد دور اول این لیگ را در بین مردم، و دانشگاهیان بسیار مثبت خواند که از طرف معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری نیز مورد تقدیر قرار گرفت.