بازار سرمایه، محور تأمین مالی

مدیرعامل بانک توسعه صادرات عنوان کرد بازار سرمایه، محور تأمین مالی مدیرعامل بانک توسعه صادرات جهت‌گیری و حرکت کلی اقتصاد کشور را به سمت بازار محوری دانست و گفت: امروز ظرفیت بازار سرمایه به عنوان مکمل بازار پول افزایش یافته و دولت و جامعه اعتماد بیش‌تری به این بازار دارند. علی‌صالح‌آبادی در گفت‌وگو با سنا […]

مدیرعامل بانک توسعه صادرات عنوان کرد

بازار سرمایه، محور تأمین مالی

مدیرعامل بانک توسعه صادرات جهت‌گیری و حرکت کلی اقتصاد کشور را به سمت بازار محوری دانست و گفت: امروز ظرفیت بازار سرمایه به عنوان مکمل بازار پول افزایش یافته و دولت و جامعه اعتماد بیش‌تری به این بازار دارند.

علی‌صالح‌آبادی در گفت‌وگو با سنا اظهارداشت: همواره انتظار بر این بوده که بازار سرمایه به عنوان مکمل بازار پول عمل کند و امروز به نظر می‌رسد ما به این سمت حرکت کرده‌ایم.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات با بیان این‌که بازار سرمایه محل تأمین مالی شرکت‌ها، بنگاه‌ها و دولت است، افزود: زمانی بازار سرمایه، کوچک و منحصر به سهام بود و امکان بهره‌برداری از ابزارهای نوین مالی در آن مهیا نبود، اما این‌که امروز دولت در بازار سرمایه، اوراق منتشر می‌کند حاکی از تنوع ابزار‌ها و بزرگ شدن این بازار است.

صالح‌آبادی در پاسخ به این سؤال که در سال‌های گذشته چه اقداماتی برای پررنگ‌تر شدن نقش بازار سرمایه به دولت شد، گفت: اسناد خزانه اسلامی در گذشته طراحی و بسترهای آن فراهم شد. البته اولین اوراق آن بعد از دوران مسؤولیت من منتشر شد اما دستورالعمل‌ها، ضوابط، چارچوب‌ها و حتی وضع قانون در آن زمان انجام گرفت.

به گفته این مقام مسؤول، بسترهای نرم‌افزاری، سخت‌افزاری، مقرراتی و فقهی انتشار اسناد خزانه اسلامی مهیا شد و این اوراق حتی در کمیته فقهی آن زمان به تصویب رسید و حتی دو سال در قانون بودجه آمد، اما منتشر نشد.

وی افزود: در عین حال، قانون اسناد خزانه اسلامی نیز در مجلس تصویب شد اما چون آشنایی‌ها در این حوزه اندک و نگرانی‌هایی در این خصوص مطرح بود، عرضه آن به تأخیر افتاد.

صالح‌آبادی همچنین در خصوص اوراق خزانه اسلامی گفت: اولین جلسه کمیته فقهی در خصوص اسناد خزانه در بهمن‌ماه ۸۹ برگزار شد و تا اواخر شهریور۹۰ ادامه داشت. نهایتاً هم امکان استفاده از آن سال ۹۰ در کمیته فقهی به تصویب رسید، اگرچه در سال ۹۴ منتشر شد.

صالح‌آبادی به موضوع اوراق بدهی در بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: حجم انتشار این اوراق باید با کشش بازار تناسب داشته باشد که این در هر زمانی متفاوت است.

 

مدیرعامل بانک توسعه صادرات افزود: براساس برآوردی که از بازار و نقدینگی آن صورت می‌گیرد، می‌توان سقف انتشار اوراق را تعیین کرد.