فرابورس نشست «توسعه استارت‌آپ‌‌ها و SME‌ها با مدیریت کارآفرین»

فرابورس نشست «توسعه استارت‌آپ‌‌ها و SME‌ها با مدیریت کارآفرین» نشست «توسعه استارت‌آپ‌‌ها و SME‌ها با مدیریت کارآفرین» با حضور جمعی از استادان برجسته دانشگاه UTM مالزی و فعالان بازار سرمایه ایران و با هدف ارتقای سطح دانش مدیران و کارشناسان فعال در حوزه شرکت‌های کوچک و متوسط، ششم اسفندماه ۹۶ با همکاری مرکز مالی و […]

فرابورس نشست «توسعه استارت‌آپ‌‌ها و SME‌ها با مدیریت کارآفرین»

نشست «توسعه استارت‌آپ‌‌ها و SME‌ها با مدیریت کارآفرین» با حضور جمعی از استادان برجسته دانشگاه UTM مالزی و فعالان بازار سرمایه ایران و با هدف ارتقای سطح دانش مدیران و کارشناسان فعال در حوزه شرکت‌های کوچک و متوسط، ششم اسفندماه ۹۶ با همکاری مرکز مالی و فرابورس ایران برگزار شد.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از روابط‌عمومی فرابورس ایران، در این نشست به مباحثی همچون رویکرد‌های شرکت‌های کوچک و متوسط موفق در کشور‌های توسعه‌یافته و در حال توسعه، چالش‌های پیش ‌رویSME‌ها و چگونگی فائق آمدن بر آن‌ها، ساختار حرفه‌‌ای مدیریت ریسک و اهمیت تأمین مالی سرمایه‌گذاری‌های جسورانه برایSME‌ها پرداخته شد.

از دیگر سرفصل‌های این نشست می‌توان به درک بهتر نوآوری، تشکیل خوشه، سرمایه‌گذاری جسورانه و همچنین اهمیت نگرش درست در رسیدن به جایگاه رهبری کسب‌وکار در آینده، اشاره کرد.

سخنرانان نشست توسعه استارت‌آپ‌‌ها و SME‌ها با مدیریت کارآفرین، بر این نکته که‌درصد قابل‌توجهی از تولید ناخالص داخلی و اشتغال بسیاری از کشور‌‌ها را SME‌ها تشکیل می‌دهند، تأکید و مطرح کردند که بیش از ۵۰درصد GDP کشور‌هایی نظیر کره‌جنوبی و اندونزی حاصل فعالیت SMEهاست.

در این نشست همچنین عنوان شد که گرچه نتایج تازه‌‌ترین پژوهش‌ها حاکی از آن است که به دلیل گسترش هژمونی و نیز دست‌اندازی بنگاه‌های غول‌پیکر به فعالیت‌هایی که پیش‌تر توسط بنگاه‌های کوچک و متوسط انجام می‌شد، ممکن است مرگ بسیاری از SME‌ها در سال‌های آتی رخ دهد؛ اما به نظر می‌رسد افزایش میزان انعطاف‌پذیری شرکت‌های کوچک و متوسط، سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری اطلاعات، رویکرد صادرات‌محور و توجه ویژه به مدیریت ریسک از جمله راه‌حل‌های عبور از چنین شرایطی باشد.

همچنین در این نشست پیشنهادهایی همچون همکاری با صنایع (مشابه و متفاوت) در سطوح مختلف و حتی در فواصل جغرافیایی دور یا نزدیک و تشکیل شبکه و خوشه برای توانمند شدن SME‌ها طرح شد که به تقویت اقتصاد کشور نیز کمک می‌کند، چراکه گفته می‌شود SME‌ها مانند ستون‌ فقرات اقتصاد‌ هستند.

در بخش دیگری از این نشست وضعیت کنونی و چشم‌انداز ایران مورد بررسی قرار گرفت و از جمعیت جوان در کنار‌درصد قابل‌توجه جمعیت شهر‌نشین به عنوان مهم‌ترین ظرفیت‌های کشور در گام برداشتن به سمت تحقق رشد اقتصادی بالا یاد شد.

از سوی دیگر مهم‌ترین پیش‌نیاز‌های رشد ایران، ارتقای سطح فناوری کشور، جذب سرمایه خارجی و مدیریت سرمایه‌ها دانسته شد.

 

گفتنی است، براساس آخرین گزارشی که در مجله مکنزی به چاپ رسیده، در حال حاضر ۳۰درصد تولید ناخالص داخلی ایران را SME‌ها تشکیل می‌دهند که پیش‌بینی می‌شود این رقم تا سال۲۰۳۵ افزایش چشمگیری یابد.