تقویت شاخص در روز اثرگذاری گواهی سپرده بانک‌ها بر بورس

تقویت شاخص در روز اثرگذاری گواهی سپرده بانک‌ها بر بورس معامله‌گران بورس تهران دیروز شاهد معاملات کم‌حجم بودند، اثر معاملات کدبه‌کد بر روی ارزش معاملات بورس تهران و تأثیر نرخ سود ۲۰درصدی گواهی سپرده بانکی بر بورس باعث شده تا نسبت قیمت بر درآمد کل بازار سهام محدود شود. به گزارش فارس، شاخص کل قیمت […]

تقویت شاخص در روز اثرگذاری گواهی سپرده بانک‌ها بر بورس

معامله‌گران بورس تهران دیروز شاهد معاملات کم‌حجم بودند، اثر معاملات کدبه‌کد بر روی ارزش معاملات بورس تهران و تأثیر نرخ سود ۲۰درصدی گواهی سپرده بانکی بر بورس باعث شده تا نسبت قیمت بر درآمد کل بازار سهام محدود شود.

به گزارش فارس، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران (تدپیکس) در پایان معاملات این روز با افزایش ۱۸واحدی روی رقم ۹۸هزارو۹۸واحد ایستاد.

شاخص کل هم ‌وزن اما با افزایش ۵واحدی عدد ۱۷هزارو۵۵۴واحد را به نمایش گذاشت.

شاخص سهام آزاد شناور نیز با افزایش ۶۳واحدی به رقم ۱۰۵هزارو۲۷۱واحد دست یافت.

شاخص بازار اول اما در حالی با افزایش ۱۱واحدی به رقم ۶۹هزارو۶۹۴واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با افزایش ۴۶واحدی عدد ۲۰۸هزارو۸۳۷واحد را به نمایش گذاشت.

همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) نیز بدون تغییر چندانی روی رقم یک‌هزارو۹۴واحد ایستاد.

بر اساس این گزارش، معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های سپالایش نفت اصفهان با ۱۸واحد، گسترش نفت و گاز پارسیان با ۱۶واحد و لابراتوار داروسازی دکتر عبیدی با ۹واحد کاهش بیش‌ترین تأثیر منفی را بر برآورد شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.

در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های فولاد مبارکه با ۶۳ واحد، همراه اول با ۲۶واحد و ملی صنایع مس ایران با ۱۸واحد افزایش بیش‌ترین تأثیر مثبت را در محاسبه این نماگر به دوش کشیدند.

ارزش کل معاملات این روز بورس تهران در حالی به بیش از ۳۳۲میلیارد تومان نمایش داده شد که ناشی از دست به دست شدن بیش از ۹۷۷میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۶۴هزارو۵۱۲ نوبت داد و ستد بود.

همچنین در بازار نقدی بورس تهران ارزش معاملات اندکی بیش از ۱۷۱میلیارد تومان بود.

طی این معاملات، نماد معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی اصفهان، سرمایه‌گذاری پارس آریان، حق‌تقدم استفاده نشده بانک حکمت ایرانیان، کارخانه‌های صنعتی آزمایش، گلتاش، ایرکا پارت صنعت، حمل‌ونقل پتروشیمی، صنعتی و معدنی کیمیای زنجان گستران، حق‌تقدم استفاده‌نشده ملی صنایع مس ایران، محورسازان ایران‌خودرو، از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های رینگ‌سازی مشهد، قند شیرین خراسان، بورس اوراق بهادار تهران، کارگزاران بورس اوراق بهادار و نهادهای مالی بورس اوراق بهادار متوقف شدند.

در بازار۲ بورس تهران که به معاملات درون‌گروهی سهامداران عمده اختصاص دارد ۱۵۸میلیون سهم سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات به ارزش کم‌تر از ۲۸٫۵میلیارد تومان به کدهای درون‌گروهی سهامدار عمده تجمیع شد. در صندوق سرمایه‌گذاری پارند پایدار سپهر نیز ۷۰میلیون واحد سرمایه‌گذاری از سوی بازارگردان آن کدبه‌کد شد.

همچنین در سرمایه‌گذاری غدیر تعداد ۶۰میلیون سهم به ارزش بیش از ۸میلیارد تومان به کدهای درون‌گروهی سهامدار عمده منتقل شد و در سرمایه‌گذاری ملی ایران ۳۲میلیون سهم به ارزش کم‌تر از ۵ میلیارد تومان کدبه‌کد شد.

درعین‌حال کم‌تر از ۲۰میلیون سهم بیمه پاسارگاد به ارزش کم‌تر از ۴٫۵میلیارد تومان با معاملات انتقالی میان سهامداران عمده خود روبرو بود و کم‌تر از ۱۸٫۵میلیون سهم سرمایه‌گذاری خوارزمی نیز به ارزش کم‌تر از ۱٫۵میلیارد تومان کدبه‌کد شد.

همین وضعیت در ایران ترانسفو نیز با کدبه‌کد شدن بیش از ۹٫۵میلیون سهم به ارزش بیش از ۵میلیارد تومان تکرار شد. بیش از ۴٫۵میلیون سهم گروه مپنا به ارزش بیش از ۳میلیارد تومان کدبه‌کد شد.

بر اساس این گزارش، دیروز بورس تهران شاهد معاملاتی کم‌حجم و متعادل در اغلب نمادهای معاملاتی بود که با سپری شدن آخرین روزهای سال، نیاز به نقدینگی و درعین‌حال عدم چرخش مناسب نقدینگی در نمادهای مختلف باعث شده تا بورس تهران کج‌دار و مریز، با شرایط کنونی اقتصاد روزگار بگذراند.

این در حالی است که معاملات بازار بدهی بر روی اوراق مختلف ازجمله صکوک فولاد کاوه کیش، صکوک مرابحه ایران‌خودرو، اوراق مشارکت شهرداری مشهد، صندوق درآمد ثابت امین یکم فردا و معاملات کدبه‌کد «ومعادن» و «وغدیر» بیش‌ترین ارزش معاملات را در بورس تهران رقم بزنند.

از نکات جالب توجه در بازار دیروز نوسان‌های شاذ در بازار پایه فرابورس بر روی سهم‌های گمنامی همچون صنایع بسته‌بندی مشهد با بیش از ۶۵درصد، ورزایران با ۵۰درصد، تولید خاک‌نسوز استقلال آباده با ۵۰درصد، آذریت با بیش از ۳۴‌درصد و کارتن مشهد با حدود ۱۲‌درصد نوسان مثبت بود که در اغلب این نماد‌ها تعداد معامله‌گران حقیقی و حقوقی از انگشتان دست فراتر نمی‌رفت.

سوگلی‌های بازار سهام در حالی در روزهای پایانی سال به سهم‌های غیرشفاف و شرکت‌های عمدتاً اخراجی در بازار پایه فرابورس اختصاص یافته که سهم‌های پیشرو بازار با توجه به قیمت‌های انتظاری و درعین‌حال نبود نقدینگی با درجا زدن قیمت‌ها مواجه هستند.

 

نرخ سود ۲۰‌درصدی اوراق گواهی سپرده بانکی که در ششمین روز از پذیره‌نویسی خود توانسته به گفته رییس‌کل بانک مرکزی بیش از ۱۰۱هزار میلیارد تومان از منابع پولی را جذب سیستم بانکی کند، اکنون به اهرمی محدود کننده برای بازار سرمایه تبدیل شده که با احتساب نسبت قیمت بر درآمدی این بازار و نرخ تورم در کنار فرض صرف ریسک ۶‌درصدی، حضور در بازار سرمایه را برای معامله‌گر پرریسک دچار اما و اگر کرده است.