شوک دلاری بانک مرکزی به بازار ارز

آشفته بازار صرافی‌ها در آستانه شب عید شوک دلاری بانک مرکزی به بازار ارز بازار ارز دیروز در محدوده خیابان فردوسی با حضور نیروهای انتظامی به دور از معاملات صوری و فعالیت دلالان به معاملات خود ادامه داد که در این شرایط صرافی‌‌ها به دلخواه خود ارز به میزان محدود به مشتریان عرضه کردند و […]

آشفته بازار صرافی‌ها در آستانه شب عید

شوک دلاری بانک مرکزی به بازار ارز

بازار ارز دیروز در محدوده خیابان فردوسی با حضور نیروهای انتظامی به دور از معاملات صوری و فعالیت دلالان به معاملات خود ادامه داد که در این شرایط صرافی‌‌ها به دلخواه خود ارز به میزان محدود به مشتریان عرضه کردند و در بازار سبزه‌میدان تهران نیز هر دلار آمریکا حدود ۳۰۰تومان بالاتر از نرخ صرافی‌‌ها به فروش رسید.

به گزارش ایسنا، خیابان فردوسی که یکی از مراکز اصلی داد و ستد ارز در تهران به شمار می‌آید، روز گذشته یکی از شلوغ‌‌ترین روزهای خود را سپری ‌کرد؛ اما این شلوغی به واسطه خرید محصولات چرم و رفع مایحتاج شب عید نبود بلکه تمام شلوغی این خیابان به داد و ستد ارز به ویژه دلار اختصاص دارد؛ دلاری که تنها از سوی صرافی‌‌ها به متقاضیان به میزان محدود ارایه شد.

دور میدان فردوسی نیز که همیشه با حضور دلالان همراه بوده به محلی برای استراحت آنان تبدیل شده بود و فقط یک صرافی آن هم به شرط بلیت و پاسپورت، ۱۰۰۰دلار در اختیار متقاضیان قرار می‌داد که آن هم با صف طولانی متقاضیان همراه بود. در کنار دلالان ارز که تنها بیننده فروش ارز توسط صرافی‌‌ها بودند، نکته قابل توجه آن بود که رهگذرانی که هیچ نیازی به خرید ارز به ویژه دلار نداشتند، قیمت لحظه‌ای دلار را جویا می‌شدند.

در کنار صرافی بانک‌ها در صرافی‌های شخصی که تحت نظر بانک مرکزی روزگار می‌گذرانند، تعداد محدودی به فروش ارز روی آورده‌ بودند و مابقی با اعلام این‌که دلاری برای فروش ندارند، کرکره‌های خود را تا نیمه پایین کشیده بودند.

صرافی‌های فعال برای فروش ارز نام‌نویسی کرده و از ۱۰۰۰تا ۳۰۰۰دلار به هر نفر حتی بدون داشتن بلیت و پاسپورت ارز ارایه می‌کردند. نکته قابل توجه در این میان آن بود که تعداد قابل توجهی از مشتریان بازار ارز، مسافرتی در پیش نداشته و به گفته چند نفر از این افراد روزانه با ماندن در صف‌های طولانی دو تا ۳هزاردلار خرید می‌کردند.

در سوی دیگر این بازار، یکی از صرافی‌های بانک‌ها فروش ارز خود را تنها محدود به فروش غیرشخصی کرده بود و ارز به اشخاص حقیقی ارایه نمی‌کرد. در میدان سکه در تقاطع خیابان فردوسی و منوچهری نیز که از آن به پاتوق دلالان ارز یاد می‌شود، دیروز تعداد بسیار کمی دلال آن هم با فاصله قابل توجه از این میدان در حال استراحت بودند که دلیل آن حضور نیروهای انتظامی در محل بود. تجربه گذشته این بازار حکایت از آن دارد که دلالان همیشه در این ساعات به معاملات صوری و به اصطلاح کاغذی می‌پرداختند اما دیروز خبری از این معاملات نیز نبود.

بررسی‌ها حکایت از آن دارد که در بازار آزاد ارز در منطقه سبزه‌میدان تهران نیز خرید و فروش ارز به صورت محدود صورت می‌گرفت و اگر فردی خواهان خرید دلار به میزان بیش از ۵۰۰۰دلار بود، باید هر دلار آمریکا را ۴۷۲۰تا ۴۷۵۰تومان خریداری می‌کرد.

نرخ واقعی ارز نرخ معاملاتی بازار است

در همین ارتباط، معاون اسبق ارزی بانک مرکزی گفت: به مدل‌های محاسبه نرخ ارز چندان اعتقاد ندارم و معتقدم نرخ واقعی ارز همان نرخ معاملاتی در بازار ارز است.

سیدکمال‌سید‌علی در گفت‌وگو با فارس، با بیان این‌که علاوه بر برنامه‌ها و طرح‌های کوتاه‌مدت برای کنترل بازار ارز، باید برنامه‌های بلندمدت هم در دستور کار قرار گیرد، اظهارداشت: اگر بانک مرکزی از این چالش عبور کند باید برای تغییرات تدریجی نرخ ارز برنامه‌ریزی کند.

وی افزود: با توجه به نرخ تورم و تحولات اقتصادی باید به‌گونه‌ای سیاست‌گذاری شود که فشار از روی ارز برداشته و به سایر بازار‌ها منتقل شود.

معاون اسبق ارزی بانک مرکزی با اشاره به لزوم هدف‌گذاری یکساله برای نرخ ارز توسط بانک مرکزی، گفت: برای ایجاد ثبات در بازار ارز، باید نرخ یکساله ارز هدف‌گذاری شود به این معنا که قرار است بهای ریال در برابر ارزهای عمده از جمله دلار تا چه میزان تضعیف شود.

وی با اشاره به شوک ارزی ماه‌های اخیر، گفت: متأسفانه به برخی مسایل و مؤلفه‌های اصلی سیاست‌گذاری ارزی توجه نشد و تصمیماتی اتخاذ شد که زمینه را برای افزایش نرخ ارز فراهم کرد.

سید‌علی در پاسخ به این نکته که بانک مرکزی و برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند نرخ ارز با توجه به بررسی نسبت برابری ریال به دلار به میزان قابل توجهی کم‌تر از نرخ‌های فعلی است، گفت: بنده به مدل‌های محاسبه نرخ ارز چندان اعتقاد ندارم و معتقدم نرخ واقعی ارز همان نرخ معاملاتی در بازار ارز است.

وی تصریح‌کرد: البته این‌که بازار ارز را باید شفاف و از وجود عوامل و دلالان اخلالگر در روند معاملات خالی کرد، نظر درستی است و باید حتماً پیگیری شود، اما وقتی بازار نرخ دلار را به عنوان مثال ۴۸۰۰تومان تعیین می‌کند، نمی‌توانیم بگوییم نرخ ارز ۴۵۰۰تومان است.

این کارشناس ارزی تأکیدکرد: یکی از راهکارهای پیش روی بانک مرکزی برای ایجاد آرامش و ثبات در بازار ارز، هدف‌گذاری نرخ ارز در مدت یک سال و اصلاح تدریجی نرخ در طول سال است تا بازار شاهد جهش یکباره قیمت‌ها نباشد.

ثبت سفارش با دلار ممنوع شد

خبر دیگر از بازار ارز و به خصوص دلار این که براساس ابلاغ بانک مرکزی، از دیروز، ثبت‌سفارش با نوع ارز «دلار آمریکا» امکان‌پذیر نیست.

به گزارش مهر، شایان ذکر است که این ابلاغیه شامل درخواست‌هایی با نوع ارز «دلار آمریکا» که قبل از تاریخ مذکور، مجوز ۸ رقمی ثبت‌سفارش خود را دریافت کرده‌اند، نمی‌شود.

امکان خرید الکترونیکی ارز فراهم شد

همچنین با توجه به فعالیت سامانه نیما کلیه خریداران ارز می‌توانند به صورت الکترونیکی نسبت به خرید ارز در این سامانه اقدام کنند.

در سامانه جامع تجارت امکان ثبت درخواست برای خرید الکترونیکی ارز برای تمام ارز‌ها به غیر از ین ژاپن، وون‌کره‌جنوبی و بات تایلند برای کلیه خریداران الکترونیکی ارز فراهم شده است.

بنابراین همزمان با عملیاتی شدن بخش خرید الکترونیکی ارز در سامانه نیما و ارسال درخواست‌های خرید به صرافی‌‌ها ضروری است بازرگانان از ثبت درخواست آزمایشی ارز خودداری کنند.

سامانه نیما بعد از اختلالات بازار ارز در چند هفته گذشته راه‌اندازی شد که در این سامانه متقاضی می‌تواند صرافی مدنظر خود را انتخاب و یا صرفاً پیشنهادی را در سامانه مطرح کند.

سپس براساس تقاضاهای ثبت شده از سوی بازرگان صرافی‌‌ها می‌توانند از طریق پنل موجود بر روی سامانه درخواست‌های متقاضیان را رویت کرده و پیشنهادات خود را ارسال کنند. در این حالت بازرگان می‌تواند بین نرخ‌های ارایه شده از سوی صراف‌‌ها یک نرخ را انتخاب کند.

 

حال با توجه به نوسانات نرخ ارز معمولاً مهلت اعتبار پیشنهادات از سوی صرافی‌‌ها کوتاه است و در صورت انتخاب نشدن توسط بازرگان فرصت انتخاب نرخ از وی گرفته می‌شود.