۲۱اسفند؛ عرضه بزرگ‌ترین مزایده بنگاه‌های دولتی

مشاور رییس کل سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد ۲۱اسفند؛ عرضه بزرگ‌ترین مزایده بنگاه‌های دولتی مشاور رییس کل سازمان خصوصی‌سازی گفت: بزرگ‌ترین مزایده سال جاری با عرضه بیش از ۹۰هزارمیلیاردریال سهام، ۲۱اسفندماه برگزار می‌شود. سیدجعفرسبحانی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: این بزرگ‌ترین واگذاری امسال است که در حوزه دامپروری، تولید برق و مسکن برگزار می‌شود. وی در […]

مشاور رییس کل سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد

۲۱اسفند؛ عرضه بزرگ‌ترین مزایده بنگاه‌های دولتی

مشاور رییس کل سازمان خصوصی‌سازی گفت: بزرگ‌ترین مزایده سال جاری با عرضه بیش از ۹۰هزارمیلیاردریال سهام، ۲۱اسفندماه برگزار می‌شود.

سیدجعفرسبحانی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: این بزرگ‌ترین واگذاری امسال است که در حوزه دامپروری، تولید برق و مسکن برگزار می‌شود.

وی در خصوص موارد مزایده در این روز گفت: صددرصد «کشت و صنعت دامپروری مغان» به قیمت تقریبی ۲۲هزارمیلیاردریال عرضه می‌شود که خریدار باید ۱۰درصد آن را به صورت حصه نقدی و بقیه را در قالب اقساط ۸ساله پرداخت کند.

سبحانی «کشت و صنعت دامپروری پارس» را دیگر مورد واگذاری اعلام کرد و گفت: در این مورد ۴۰درصد سهم دولت باقی مانده که قیمت پایه دوهزارو۲۰۰میلیارد ریال برای آن در نظر گرفتیم؛ پرداخت این مبلغ به صورت ۱۰درصد نقدی و بقیه در اقساط ۶ساله خواهد بود.

به گفته وی «تولید نیروی برق اصفهان» با قیمت پایه حدود ۲۱هزارو۸۰۰میلیاردریال عرضه می‌شود که ۱۵درصد آن به صورت حصه نقدی و بقیه در اقساط ۶ساله خواهد بود.

مشاور رییس کل سازمان خصوصی‌سازی در ادامه در خصوص واگذاری‌ها در حوزه برق، گفت: همچنین در این مزایده «مدیریت تولید نیروی برق اصفهان» به لحاظ ارزش ریالی ۴٫۵میلیاردتومان و با شرایط تولید نیروی برق اصفهان واگذار می‌شود.

وی اضافه کرد: «نیروگاه بعثت» با قیمت پایه دوهزارو۴۰۰میلیاردریالی با حصه نقدی ۱۵درصد و مابقی به صورت اقساط ۶ساله عرضه می‌شود.

سبحانی اعلام کرد: چهارمین عرضه در حوزه برق به «تولید نیروی برق خراسان» با قیمت پایه ۱۵هزارمیلیاردریال اختصاص دارد که در این واگذاری صددرصدی، ۱۵درصد به صورت حصه نقدی و باقی مانده طی اقساط ۶ساله پرداخت می‌شود.

به گفته وی، «تولید نیروی برق سهند» آخرین واگذاری در حوزه برق است که با قیمت پایه ۱۶هزارو۴۰۰میلیاردریال به صورت ۱۵درصد حصه نقدی و اقساط ۶ساله واگذار می‌شود.

مشاور رییس کل سازمان خصوصی‌سازی بیان‌کرد: در این روز در بخش عمران و مسکن نیز واگذاری‌هایی انجام می‌شود که به شرکت عمران و مسکن سازان ثامن» با حدود یک‌هزارمیلیاردریال قیمت پایه پیشنهادی مربوط می‌شود و خریدار باید ۲۵درصد آن را به صورت نقد و باقیمانده را در اقساط که ۲۵درصد آن به صورت نقد و بقیه در اقساط ۴ساله پرداخت کند.

وی اظهارداشت: «شرکت مهندسی آب و خاک پارس» با قیمت پایه ۵هزارو۶۰۰میلیاردریال از دیگر واگذاری‌های ۲۱اسفند است که ۲۵درصد حصه نقدی و بقیه در اقساط ۴ساله خواهد بود.

سبحانی با بیان این‌که در این واگذاری‌ها بنگاه و دارایی نیز عرضه می‌شود، گفت: کشتارگاه قدیم اصفهان، سیلوی منطقه ۴ در شوشتر، سیلوی منطقه۷ در اردبیل، سیلوی منطقه۸ در تبریز و سیلوهای دیگر جزو بنگاه و دارایی هستند و زیرمجموعه پشتیبانی امور دام و شرکت بازرگانی دولتی در مجموع حدود ۳هزارمیلیاردریال است.

وی درباره واگذاری جایگاه‌های سوخت در این مزایده نیز گفت: در این دوره ۶جایگاه سوخت به مزایده گذاشته می‌شود که دوجایگاه مربوط به مازندران و ۴جایگاه نیز به استان‌های آذربایجان‌غربی، اصفهان، تهران و خوزستان است که در مجموع قیمت پایه این جایگاه‌ها ۳۶۰میلیاردتومان برآورد شده است.

مشاور رییس کل سازمان خصوصی‌سازی با اشاره به این‌که بیش‌تر این واگذاری‌ها دست اول است و در گذشته مزایده‌ای برای آنها انجام نشده گفت: باید متقاضیان تا پایان وقت اداری روز قبل (۲۰اسفندماه) پاکت‌های پیشنهاد قیمت و همچنین پاکت پرداخت سپرده شرکت در مزایده واریز کنند.

گفتنی است، واگذاری سهام دولت در شرکت‌های دولتی مشمول سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی از طریق مزایده یا عرضه در بورس انجام می‌شود و از ابتدای دولت تدبیر و امید تاکنون واگذاری اموال دولتی در قالب تهاتر با بدهی دولت به اشخاص حقیقی و حقوقی ممنوع شده است.