صف‌های ۱۰۰۰دلاری!

غوغای ارز و سکه همچنان ادامه دارد صف‌های ۱۰۰۰دلاری! بازار ارز در ادامه روند روزهای اخیر با محدودیت در فروش مواجه است؛ شرایطی که باعث شده مقابل چند صرافی که فروشنده هستند، صف‌های طولانی شکل بگیرد البته این صرافی‌های انگشت‌شمار هم دلار را منوط به داشتن کارت ملی می‌فروشند و به هر فرد نیز بیش […]

غوغای ارز و سکه همچنان ادامه دارد

صف‌های ۱۰۰۰دلاری!

بازار ارز در ادامه روند روزهای اخیر با محدودیت در فروش مواجه است؛ شرایطی که باعث شده مقابل چند صرافی که فروشنده هستند، صف‌های طولانی شکل بگیرد البته این صرافی‌های انگشت‌شمار هم دلار را منوط به داشتن کارت ملی می‌فروشند و به هر فرد نیز بیش از ۱۰۰۰دلار فروخته نمی‌شود. اما نکته قابل توجه بازار ارز کم شدن تعداد دلالان است.

به گزارش ایسنا، دیروز حوالی چهارراه استانبول، میدان و خیابان فردوسی که یکی از محل‌های اصلی خرید و فروش انواع ارز و سکه در پایتخت است، شرایط به خصوصی حاکم بود که حداقل در چند سال اخیر بی‌سابقه بوده است.

از حدود ۱۰روز پیش جریان در بازار ارز تغییر کرد و پس از پایین آمدن نرخ‌ها، عرضه ارز به ویژه دلار و سکه با محدودیت مواجه شد.

بیش‌تر صرافی‌ها از خرید و فروش ارز (دلار و یورو) خودداری و اظهار می‌کردند که این دو نوع ارز را ندارند. بررسی‌ها از حوالی خیابان فردوسی نشان می‌داد که تنها ۴ یا ۵ صرافی، دلار و یورو می‌فروختند و به دلیل این محدودیت در عرضه، مردم مقابل این صرافی‌‌ها تجمع کرده‌ و صف‌های طولانی خرید تشکیل شده بود.

به غیر از مردمی هم که در مقابل این چند صرافی صف کشیده‌اند، رهگذران هم که قصد خرید یا فروش ارز را نداشتند، توجه‌شان به تابلو قیمت‌ها جلب می‌شد و نرخ‌ها را دنبال می‌کردند.

نکته قابل تأمل، کم شدن تعداد دلالان و دستفروشان ارز از بازار و کنار خیابان بود که نسبت به گذشته کم‌تر شده‌ بودند اما همچنان کم و بیش مقابل صرافی‌ها حضور داشتند و ارز را با نرخی در حدود نرخ صرافی‌‌ها می‌فروختند؛ البته با احتیاط.

از میدان فردوسی به سمت پایین صف‌های طولانی را مشاهده می‌شد که مشخصاً برای خرید دلار تشکیل شده بود.

به گفته صرافی‌هایی که ارز می‌فروشند «فروش دلار منوط به داشتن کارت ملی است و به ازای هر فرد بیش از ۱۰۰۰دلار فروخته نمی‌شود» که عملاً سقف برای فروش دلار بود.

در میان ارزهای دیگر هم یورو، پوند و لیر هم با محدودیت عرضه روبرو بودند و وضعیتی مشابه با دلار داشتند.

همچنین از ابتدای خیابان فردوسی که به سمت خیابان منوچهری و چهارراه استانبول از تعداد صف‌ها کاسته می‌شد و ماشین‌های نیروی انتظامی نیز در محدوده مربوطه مستقر بودند؛ به‌طوری که در سبزه‌میدان ابتدای خیابان منوچهری که محل اصلی معاملات صوری ارز بود حضور دلالان بسیار کم‌رنگ شده بود و تقریباً معامله در آن قسمت انجام نمی‌شد.

همچنین دیروز در صرافی‌هایی که خرید و فروش ارز انجام می‌شد، دلار آمریکا ۴۴۵۴تومان خریده و ۴۴۶۴تومان فروخته می‌شد. همچنین یورو ۵۴۲۴تومان خریده، ۵۴۳۹تومان فروخته می‌شد. پوند ۶۵۲۰تومان خریداری و ۶۸۰۰تومان به فروش می‌رسید. لیر ترکیه نیز ۱۲۷۰تومان خریده و ۱۳۰۰تومان فروخته می‌شد.

از سوی دیگر بازار سکه هم با محدودیت‌هایی در عرضه مواجه بود؛ هر چند که این محدودیت نسبت به ارز کم‌تر بود و میزان تقاضای آن هم نسبت به دلار بسیار پایین‌تر رفته بود.

در بازار سکه نیز سکه تمام یک‌میلیون‌و۵۳۰هزارتومان خریده و یک‌میلیون‌و۵۵۵هزارتومان فروخته می‌شد. نیم سکه ۷۴۰هزارتومان خریداری و ۷۶۰هزارتومان فروخته و ربع سکه ۴۵۰هزار‌تومان و ۴۷۵هزارتومان خریده می‌شد.