انتشار اولین اوراق صکوک منفعت در بازار سرمایه

انتشار اولین اوراق صکوک منفعت در بازار سرمایه یک مدیر بورس از انتشار اولین صکوک منفعت در بازار سرمایه به حجم ۳۰۰۰میلیاردتومان با سود علی‌الحساب ۲۰درصد خبر داد و گفت: این اوراق برخلاف اوراق بدهی مثل گواهی سپرده بانکی از نرخ شکست قبل از سررسید برخوردار نیست. مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه در […]

انتشار اولین اوراق صکوک منفعت در بازار سرمایه

یک مدیر بورس از انتشار اولین صکوک منفعت در بازار سرمایه به حجم ۳۰۰۰میلیاردتومان با سود علی‌الحساب ۲۰درصد خبر داد و گفت: این اوراق برخلاف اوراق بدهی مثل گواهی سپرده بانکی از نرخ شکست قبل از سررسید برخوردار نیست.

مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه در گفت‌وگو با فارس گفت: وزارت امور اقتصادی و دارایی به منظور تسویه اصل و سود اوراق سررسید شده سال۱۳۹۶ موضوع بند (ح) تبصره (۵) قانون بودجه سال۱۳۹۶ کل کشور اولین صکوک منفعت در بازار سرمایه ایران را به ارزش ۳۰هزارمیلیاردریال از دیروز منتشر می‌کند.

غلامرضا‌ابوترابی افزود: این اولین مورد عملیاتی انتشار صکوک منفعت در بازار سرمایه ایران است که طی آن دولت از طریق شرکت واسط مالی شهریور چهارم با مسؤولیت محدود به میزان ۳۰هزارمیلیاردریال تأمین مالی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه با بیان این‌که این اوراق برخلاف برخی اوراق بدهی از جمله اوراق گواهی سپرده بانکی از نرخ شکست تا قبل از سررسید برخوردار نیست، گفت: براساس ماده۲۷ قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران، این اوراق معاف از ثبت نزد سازمان بورس و اوراق بهادار است.

وی در مورد صکوک منفعت دولت توضیح داد: ارزش منافع مبنای انتشار در این اوراق برابر با ۵۱هزارمیلیاردریال است و این منافع شامل صددرصد سود ویژه سهم دولت در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، صددرصد سود ویژه سهم دولت در شرکت سهامی ارتباطات زیرساخت و ۷۸درصد سود ویژه سهم دولت در شرکت ملی گاز ایران است.

به گفته ابوترابی معادل ۱۸هزارمیلیاردریال از این اوراق دارای تعهد پذیره‌نویسی از سوی بانک سامان به مبلغ ۱۰‌هزارمیلیاردریال، تأمین سرمایه بانک مسکن معادل ۵‌هزارمیلیاردریال و تأمین سرمایه لوتوس پارسیان تا مبلغ ۳هزارمیلیاردریال است که در صورت عدم فروش کامل اوراق تا سقف انتشار یعنی ۳۰هزارمیلیاردریال، نسبت منفعت سرمایه‌گذاران از سود ویژه سهم دولت به میزان اوراق فروش رفته تعدیل خواهد شد.

این مقام مسؤول با بیان این‌که این اوراق فاقد بازارگردان است، ادامه‌داد: عمر این اوراق ۳سال و نیم و سود علی‌الحساب آن ۲۰درصد و بدون محاسبه نرخ شکست تا قبل از سررسید است که هر ۶ماه یک بار توسط عامل پرداخت، یعنی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به حساب دارندگان اوراق واریز می‌شود و سازمان برنامه و بودجه کل کشور بازپرداخت اصل و سود این اوراق را ضمانت کرده است.

وی اظهارداشت: این اوراق به شیوه حراج به مدت دو روز کاری در بازار ابزارهای نوین مالی شرکت فرابورس ایران منتشر خواهد شد.