انتظار بانک‌ها از بانک‌مرکزی برای بازنگری کارمزدهای خدمات الکترونیک

انتظار بانک‌ها از بانک‌مرکزی برای بازنگری کارمزدهای خدمات الکترونیک بانک‌ها توقع دارند تا بانک‌مرکزی در سال‌جاری بازنگری در کارمزدهای خدمات الکترونیک بانکی را ابلاغ کرده تا بتوانند بخشی از هزینه‌های ناشی از ارایه این خدمات را جبران کنند. به گزارش ایسنا، طی سال‌های گذشته به تبع توسعه خدمات الکترونیک بانکی و تحولات در این حوزه […]

انتظار بانک‌ها از بانک‌مرکزی برای بازنگری کارمزدهای خدمات الکترونیک

بانک‌ها توقع دارند تا بانک‌مرکزی در سال‌جاری بازنگری در کارمزدهای خدمات الکترونیک بانکی را ابلاغ کرده تا بتوانند بخشی از هزینه‌های ناشی از ارایه این خدمات را جبران کنند.

به گزارش ایسنا، طی سال‌های گذشته به تبع توسعه خدمات الکترونیک بانکی و تحولات در این حوزه به‌طور طبیعی هزینه بانک‌ها نیز افزایش یافت، چرا که به گفته مدیران بانکی سرمایه‌گذاری‌های سنگینی در این رابطه انجام داده‌اند. اما در سوی دیگر اقدامی برای جبران هزینه‌ها نشد و از اواخر دهه ۱۳۸۰ تاکنون بازنگری در درآمد ناشی از کارمزدهای بانکی انجام نشده است که در نهایت این مسیر به زیان‌دهی بانک‌ها منجر می‌شود.

با این حال در سال گذشته بود که جریان بازنگری در کارمزدهای بانکی به‌طور جدی‌تری مطرح و بانک‌مرکزی از برنامه‌های خود برای این تغییرات خبر داد. در عین حال که شورای پول و اعتبار مصوب کرد تا بانک‌مرکزی برنامه و سیاست‌هایی را اعمال کند تا درآمد بانک‌ها از محل کارمزد افزایش یابد.

این در حالی است که در حال‌حاضر عمده درآمد بانک‌ها از محل سود ناشی از تسهیلات بانکی به دست می‌آید که این بر خلاف جریان بانکداری در دنیا است چرا که بانک‌های خارجی اغلب درآمدهای خود را از محل کارمزد تأمین می‌کنند. با این وجود در سال گذشته تغییر در کارمزدهای بانکی به نتیجه نرسید و بانک‌مرکزی ابلاغیه‌ای در این مورد به بانک‌ها نداشت.

گفت‌وگو با برخی مدیران ارشد بانکی در بخش خصوصی و دولتی از این حکایت دارد که آنها به‌طور جدی خواهان ابلاغ نرخ خدمات الکترونیک بانکی در سال‌جاری هستند و از بانک‌مرکزی در این مورد توقع دارند.

در این‌باره جمشیدی – دبیر کانون بانک‌های خصوصی- این گونه توضیح داد که اغلب بانک‌های خارجی درآمد ناشی از تسهیلات را مبنای درآمدزایی خود قرار نمی‌دهند و این منابع آنها در سطح پایینی قرار دارند چرا که سود سپرده و تسهیلات در این کشور‌ها اغلب در حد ۴درصد و در مواردی کمتر است اما در ایران این سود بسیار بالاست و موجب زیان‌دهی بانک‌ها می‌شود. در این حالت وقتی که بانک‌ها نمی‌توانند هزینه‌های خود را از محل سود تسهیلات تأمین کنند وارد بازی پانزی شده و سپرده می‌گیرند تا بتوانند سود سایر سپرده‌گذاران را پرداخت کنند.

وی یاد آور شد: در این شرایط باید درآمد ناشی از ارایه خدمات الکترونیک بتواند بخشی از هزینه بانک‌ها را جبران کند. در غیر این صورت با هزینه‌هایی که آنها انجام می‌دهند به تدریج در کنار سایر مسایلی که در بانک‌ها ایجاد می‌کند، سرمایه‌گذاران و سهامداران شبکه بانکی نیز ناراضی می‌شوند چرا که درآمدی از محل سرمایه‌گذاری انجام داده در حوزه الکترونیک ندارند و باید هزینه اضافه برای ارایه خدمات خود بپردازند. از این رو لازم است تا نرخ کارمزد خدمات بانکی بر اساس شرایط بازنگری شده و بانک‌ها بتوانند بخشی از درآمد خود را از این محل تأمین کنند.