عوامل مؤثر بر بازار سرمایه در سال ۹۷

عوامل مؤثر بر بازار سرمایه در سال ۹۷ مدیرعامل کارگزاری خبرگان سهام عنوان کرد در سال گذشته عملکرد برخی از صنایع مثل فلزات اساسی، پتروشیمی‌ها و پالایشی‌ها و سایر صنایعی که به قیمت‌های جهانی وابسته بودند و درآمدهای دلاری داشتند خوب بود و امیدواریم این روند امسال نیز ادامه دار باشد. اما عوامل خارج بورس […]

عوامل مؤثر بر بازار سرمایه در سال ۹۷

مدیرعامل کارگزاری خبرگان سهام عنوان کرد در سال گذشته عملکرد برخی از صنایع مثل فلزات اساسی، پتروشیمی‌ها و پالایشی‌ها و سایر صنایعی که به قیمت‌های جهانی وابسته بودند و درآمدهای دلاری داشتند خوب بود و امیدواریم این روند امسال نیز ادامه دار باشد. اما عوامل خارج بورس مثل نرخ دلار، سود بانکی و عوامل سیاسی می‌تواند بازار را متأثر و پیش‌بینی را سخت کند.

محمدکفاش پنجه‌شاهی، مدیرعامل کارگزاری خبرگان سهام در گفت‌وگو با سنا در خصوص عوامل تأثیر‌گذار بر بازار سرمایه در سال جدید گفت: مهم‌ترین عوامل تأثیر‌گذار بر بازار سرمایه به دو بخش عوامل خارجی و بین‌المللی و عوامل داخلی تقسیم می‌شود.

محمدکفاش پنجه‌شاهی درباره مهم‌ترین عوامل تأثیر‌گذار در حوزه بین‌الملل گفت: بحث جنگ‌های تجاری که بین چین، آمریکا و برخی قدرت‌های جهانی به وجود آمده باعث شده قیمت کامودیتی‌ها دچار نوسان شود. به هر حال باید منتظر ماند تا سیاست‌های آمریکا و چین در این خصوص مشخص شود.

وی قیمت جهانی نفت را هم فاکتور مهمی برای بازار سرمایه دانست و گفت: در حوزه سیاست بین‌المللی نیز موضوع مهلت زمانی اردیبهشت ماه و تأیید یا عدم تأیید برجام توسط ترامپ موضوعی است که می‌تواند بازار را متأثر کند.

این کارگزار بازار سرمایه عوامل داخلی تأثیر‌گذار بر بازار سرمایه را قیمت دلار و نرخ سود بانکی اعلام کرد و افزود: روند رشد قیمت دلار برای بازار مهم است و بحث برجام بر قیمت دلار تأثیر می‌گذارد. قیمت دلار بر شرکت‌های صادراتی تأثیر‌گذار است و باعث می‌شود درآمدهای ریالی آنها افزایش یابد.

وی ادامه داد: موضوع دیگر این‌که آیا بانک‌ها نرخ سود‌ها را کاهش می‌دهند یا کماکان تمایل دولت این است که نرخ سود بالا باشد که این دیدگاه قطعاً به ضرر بازار سرمایه است.

پنچه‌شاهی در خصوص عملکرد صنایع و شرکت‌ها در بازار سرمایه گفت: سال مالی اکثر شرکت‌های بازار سرمایه پایان اسفند ماه است به همین دلیل معمولاً در ۳ماهه اول سال و تیرماه مجمع دارند. در این دوره شرکت‌ها صورت‌های مالی و عملکرد سال ۹۶ را منتشر می‌کنند که سرمایه‌گذاران می‌توانند با بررسی آنها استراتژی خود را برای سرمایه‌گذاری در صنایع مختلف مشخص کنند.

وی معتقد است با توجه به این‌که موضوع الزام انتشار پیش‌بینی سود حذف شده است، برگزاری مجامع شرکت‌ها برای سرمایه‌گذاران مهم بوده و آنها می‌توانند با حضور در مجامع از کارشناسان شرکت‌ها درباره عملکرد و سود آنها سؤال کنند.

این کارگزار بازار سرمایه در خاتمه به سرمایه‌گذاران توصیه کرد: از سهام بنیادی باP/Eهای منطقی خارج نشوند و تحت تأثیر سیگنال‌های غلط و غیرمنطقی قرار نگیرند.

وی تأکید کرد: ورود به سهام با زیان انباشته شاید در وهله اول اندکی سود به همراه داشته باشد اما به‌طور قطع زیان‌های سنگینی برای سرمایه‌گذاران به همراه دارد و سهامداران باید سهام ارزشمند با دیدگاه منطقی و نگاه بنیادی خریداری کنند.