رونمایی از سامانه سجام در نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه

رونمایی از سامانه سجام در نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه سامانه سجام با شعار «تنها یک بار ثبت شوید» مسؤولیت خودکار فرایند جمع‌آوری و مدیریت اطلاعات مشتریان بازار سرمایه را برعهده خواهد داشت. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از روابط‌عمومی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه(سمات)، مدیر فناوری اطلاعات شرکت سپرده‌گذاری مرکزی […]

رونمایی از سامانه سجام در نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه

سامانه سجام با شعار «تنها یک بار ثبت شوید» مسؤولیت خودکار فرایند جمع‌آوری و مدیریت اطلاعات مشتریان بازار سرمایه را برعهده خواهد داشت.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از روابط‌عمومی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه(سمات)، مدیر فناوری اطلاعات شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه گفت: این شرکت در راستای ارتقای خدمات الکترونیکی خود در بازار سرمایه، سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان (سجام) را در یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه رونمایی می‌کند.

علی‌حسنی با بیان مطلب فوق افزود: سامانه سجام با شعار «تنها یک بار ثبت شوید» مسؤولیت خودکار فرایند جمع‌آوری و مدیریت اطلاعات مشتریان بازار سرمایه را برعهده خواهد داشت.

وی با بیان این‌که خدمات سجام در دو حوزه خواهد بود، اظهارداشت: دریافت‌کنندگان خدمات شامل کلیه بورس‌‌ها و نهاد‌های مالی، بخش نخست این فرایند را تشکیل می‌دهند.

حسنی ادامه‌داد: هر فردی در حالت کنونی به عنوان مشتری برای ورود به بازار سرمایه نیازمند دریافت کد معاملاتی و یا کد سهامداری است. به همین منظور به یکی از دفاتر کارگزاری برای ایجاد کد مراجعه حضوری می‌کند و از طریق فرم‌هایی که در اختیارش قرار می‌گیرد اطلاعات هویتی و ارتباطی خود را ارایه می‌دهد تا احراز هویت شود.

مدیر فناوری اطلاعات سمات افزود: این فرم‌ها و دریافت اطلاعات دوباره در مراحل بعدی مانند خرید و فروش، دریافت شناسه کاربری معاملات برخط، دریافت سود اوراق و مراجع به نهاد‌های مالی مختلف به شکل تکراری از مشتریان دریافت می‌شود و این موضوع در هرگونه دریافت خدمت وجود دارد، اما سجام از تکرار دریافت اینگونه اطلاعات جلوگیری خواهد کرد.

وی با بیان این‌که ارایه‌دهندگان خدمات، دومین گروهی هستند که از سامانه سجام بهره خواهند برد، اظهارداشت: عملیات KYC یا شناخت مشتری، خدمتی است که سجام در اختیار این دسته از ذی‌نفعان قرار می‌دهد. این دو معنی دارد یکی نیاز نداشتن به بایگانی فرم‌ها و دومی، توسعه کمی و کیفی خدمات در فضای سایبری است.

حسنی اضافه‌کرد: با توجه به مطالب فوق، سجام نقش تسهیل‌کننده و بهبوددهنده بخش شناخت مشتری (KYC) را برعهده دارد، اما این سامانه نقش یک پیش نیاز فنی برای ارایه و دریافت خدمات نوین را در بازار سرمایه ایفا می‌کند، به‌طور مثال، برای فرایند توزیع عایدات و سود اوراق بهادار، وجود یک سامانه متمرکز اطلاعات بانکی مشتری ضروری است که سجام این وظیفه را انجام خواهد داد، به‌طوریکه بدون این سامانه ارایه اینگونه خدمات میسر نخواهد بود.

مدیر فناوری اطلاعات سمات تصریح کرد: سجام در دسته سامانه‌های زیرساختی بازار سرمایه است و به هیچ عنوان سامانه‌ای تجاری نیست لذا هدف آن کسب درآمد نخواهد بود و به لحاظ گستردگی ارایه خدمات نیز سامانه‌ای ملی محسوب می‌شود.

وی گفت: : سجام مورد تأیید و تحت نظارت کمیته مبارزه با پولشویی سازمان بورس و اواراق بهادار است و در طراحی و پیاده‌سازی آن از حضور یک تیم حقوقی زبده استفاده شده است.

یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه در روز‌های ۲۷ تا ۳۰ فروردین‌ماه جاری در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.