تصمیم اخیر دولت درباره قیمت ارز آثار مثبتی داشته است

رییس بانک مرکزی تصمیم اخیر دولت درباره قیمت ارز آثار مثبتی داشته است رییس بانک مرکزی گفت: تصمیم اخیر دولت در تعیین نرخ ارز آثار مثبتی بر اقتصاد کشور داشته است. به گزارش ایسنا، ولی‌ا…سیف در حاشیه جلسه هیأت دولت در پاسخ به پرسشی در خصوص ارزیابی تصمیم اخیر دولت برای تعیین نرخ ۴۲۰۰ تومان […]

رییس بانک مرکزی

تصمیم اخیر دولت درباره قیمت ارز آثار مثبتی داشته است

رییس بانک مرکزی گفت: تصمیم اخیر دولت در تعیین نرخ ارز آثار مثبتی بر اقتصاد کشور داشته است.

به گزارش ایسنا، ولی‌ا…سیف در حاشیه جلسه هیأت دولت در پاسخ به پرسشی در خصوص ارزیابی تصمیم اخیر دولت برای تعیین نرخ ۴۲۰۰ تومان برای هر دلار، اظهارکرد: این تصمیم آثار مثبتی بر اقتصاد کشور داشته است. البته هنوز خیلی زود است درباره این طرح نظر قطعی بدهیم و آثار مثبت آن را تحلیل کنیم اما اطلاعاتی که به ما می‌رسد، نشان‌دهنده این است که این اقدام بر اقتصاد کشور تأثیر مثبتی گذاشته است.

وی با اشاره به این‌که این تصمیم دارای آثار و تبعات کوتاه‌مدت و بلندمدت است که آثار بلندمدت اهمیت خیلی بیش‌تری دارد، خاطرنشان‌کرد: مجهز شدن کشور و حاکمیت بر بازار اقتصاد کشور و جلوگیری از ضربه‌پذیری اقتصاد در برابر توطئه‌های دشمن یکی از آثار مثبت بلندمدت تصمیم اخیر دولت است.

سیف با تأکید بر این‌که درآمدهای ارزی کشور به خوبی کفایت نیازهای ما را دارد، اظهارکرد: نوسانات اخیر نرخ ارز دلیل اقتصادی ندارد و بیش‌تر غیراقتصادی است که با این تصمیم دولت نرخ ارز تحت کنترل قرار گرفته است و عوامل غیراقتصادی دیگر نمی‌تواند به شدت قبل بر اقتصاد کشور تأثیر بگذارد.

رییس بانک مرکزی در ادامه گفت: یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت تصمیم اخیر دولت مسأله شفاف‌سازی است. اقتضای امروز بازار مالی، شفافیت است. این تصمیم دولت این امکان را فراهم کرده است که تبادلات مالی در کشور با شفافیت انجام شود.

وی خاطرنشان‌کرد: درآمد ارزی کشور یک سرمایه ملی محسوب می‌شود و ما باید دقت کنیم این سرمایه را به اولویت‌های اصلی کشور تخصیص دهیم. تصمیم اخیر دولت این ابزار را به ما می‌دهد تا بتوانیم از این پس تشخیص دهیم چه نیازهایی ضروری است. در دولت هم انسجام کلی و جدی برای کنترل نرخ ارز ایجاد شده و همه با تمام توان در صحنه هستند. جلسات متعددی با رییس‌جمهور و معاون اول در همین زمینه داشتیم.

سیف در ادامه تصریح‌کرد: پس از جلسه امروز هیأت دولت جلسه دیگری برای تهیه سایر آیین‌نامه‌ها و ضوابط در زمینه ارز خواهیم داشت. البته بعضی از آیین‌نامه‌ها که مورد نیاز بود امروز در جلسه هیأت دولت به تصویب رسید. بعضی موارد هم به هماهنگی میان دستگاه‌ها از جمله بانک مرکزی، وزارت صنعت و وزارت اقتصاد نیاز دارد. که این هماهنگی‌‌ها در حال انجام است. بخشی از اقدامات نیز مربوط به خود بانک مرکزی است. مثلاً دیشب چند آیین‌نامه درباره تأمین ارز دانشجویی یا ارز تأمین خدمات تهیه و منتشر شد. بخشنامه ارز مسافری نیز ابلاغ شده است.

وی ادامه‌داد: ما در رابطه با زمان‌بندی فروش سکه هم تنوع بیش‌تری ایجاد کرده‌ایم. معتقدیم در روزهای آینده قیمت سکه از قیمت دلار ۴۲۰۰ تومانی تبعیت می‌کند.