سیاست‌های ارزی آرامش را به اقتصاد کشور باز گرداند

رییس کل بانک‌مرکزی سیاست‌های ارزی آرامش را به اقتصاد کشور باز گرداند رییس کل بانک‌مرکزی گفت: عملکرد ترتیبات جدید ارزی در مدت کم‌تر از یک ماه کاملاً رضایت‌بخش است. به گزارش خبرگزاری صداوسیما، ولی‌ا…سیف اظهار کرد: ۲۱ فروردین که تصمیم گرفته شد ترتیبات جدید ارزی اجرایی شود تلاش این بود که این ترتیبات هر چه […]

رییس کل بانک‌مرکزی

سیاست‌های ارزی آرامش را به اقتصاد کشور باز گرداند

رییس کل بانک‌مرکزی گفت: عملکرد ترتیبات جدید ارزی در مدت کم‌تر از یک ماه کاملاً رضایت‌بخش است.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، ولی‌ا…سیف اظهار کرد: ۲۱ فروردین که تصمیم گرفته شد ترتیبات جدید ارزی اجرایی شود تلاش این بود که این ترتیبات هر چه سریعتر پیاده‌سازی شود.

وی افزود: هنوز یک ماه از اتخاذ این تصمیم نگذشته است که خوشبختانه فضای کاملاً متفاوتی بر بازار ارز حاکم است.

سیف با بیان این‌که بنا به حساسیت‌های موجود از جانب رییس‌جمهور و پیگیرهای مستمر جهانگیری جلسات مستمری در این زمینه برگزار شده است گفت: در این مدت دستگاه‌های مرتبط همچون وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت اموراقتصادی و دارایی، وزارت جهادکشاورزی و بهداشت همکاری بسیاری خوبی در این زمینه داشته‌اند و توانسته‌ایم تصمیمات اخیر را هر چه سریعتر پیاده‌سازی کنیم.

رییس‌کل بانک‌مرکزی با بیان این‌که در مدت اجری این طرح بخشنامه‌های بسیاری صادر شده و تصمیمات لازم اتخاذ شده است گفت: به نظر می‌رسد آرامش نسبی در استقرار مدل و ترتیبات جدید ایجاد شده است.

سیف با بیان این‌که ذی‌نفعان مختلفی در بازار ارز کشور حضور دارند همچون صادرکنندگان، واردکنندگان و مدیران بنگاه‌های اقتصادی در ساختار نیما ایفای نقش می‌کنند گفت: در مجموع این بازیگران از نحوه عملکرد سامانه نیما احساس رضایت دارند و خوشبختانه به‌عنوان دستاوردی که کم‌تر از یک ماه حاصل شده دستاورد قابل قبول و رضایت بخشی است.

رییس کل بانک‌مرکزی گفت: در حال‌حاضر بازیگران و ذی‌نفعان بازار جدید الکترونیکی ارزی کشور نقش خود را در این سامانه پیدا کرده‌اند و همه چیز برای ادامه فعالیت آنها آماده است.

وی گفت: هدف اصلی از اجرای سیاست‌های جدید ارزی نهادینه کردن آرامش و ثبات در اقتصاد و مصون‌سازی آن از هرگونه التهابی است که از بیرون توسط دشمنان به اقتصاد ما تحمیل می‌شود.

سیف با بیان این‌که خوشبختانه این ساختار جایگاه خودش را در اقتصاد کشور پیدا کرده است و می‌تواند با اطمینان کامل پاسخگوی نیازهای ما باشد گفت: بین منابع و مصارف ارزی کشور تعادل وجود دارد و به هیچ‌وجه جای نگرانی برای تأمین نیازهای اقتصادی کشور وجود ندارد.

وی با اشاره به این‌که می‌خواهیم اولویت اصلی و واقعی اقتصاد را مشخص کنیم باید بتوانیم با سهولت و سریع‌ترین روش تأمین ارزی کنیم گفت: در شرایط موجود و با اشرافی که به‌وجود آمده همه نیازهای واقعی تأمین شده است.

سیف در ادامه سخنان خود آماری هم از میزان معاملات ارزی سامانه نیما ارایه کرد و افزود: از صبح روز ۲۲ فروردین ماه ۶میلیارد۵۰۰ میلیون دلار ثبت سفارش و تخصیص ارز به‌صورت صدور حواله و گشایش ال‌سی تأمین شده و در همین مدت صادرکنندگان نیز یک‌میلیارد دلار ارز خود را در سامانه نیما فروخته‌اند.

سیف با اذعان به این‌که هنوز برخی از موارد نیاز به ارز و نحوه تخصیص به آنها مشخص نشده است گفت: تاکنون ۳۳مورد از نیاز‌ها را شناسایی کرده‌ایم و این مسیر در روزهای آینده نیز ادامه خواهد یافت.

سیف تعیین نشدن نوع کسب و کار صرافی‌ها در این سازو کار جدید را از دیگر مشکلات سیاست‌های اخیر ارزی دانست و افزود: صرافی‌ها همکاران ما در بانک‌مرکزی هستند و در مقاطعی کمک‌های زیادی به اقتصاد کشور کرده‌اند بنابراین به زودی مشکل آنها به‌ویژه در زمینه خرید و فروش ارز به‌صورت فیزیکی و اسکناس را نیز حل خواهیم کرد.