بازار ثانویه ارز بدون صرافی شکست خورده است

دبیر اسبق کانون صرافان بازار ثانویه ارز بدون صرافی شکست خورده است دبیر اسبق کانون صرافان با استقبال از بازار ثانویه ارزی به منظور شفافیت و تعادل عرضه و تقاضا عنوان کرد: بدون حضور صرافی‌‌‌ها طرح ثانویه ارزی شکست خورده است. امیرنجومی، دبیر اسبق کانون صرافان ایران در گفت‌وگو با فارس، با بیان این‌که بازار […]

دبیر اسبق کانون صرافان

بازار ثانویه ارز بدون صرافی شکست خورده است

دبیر اسبق کانون صرافان با استقبال از بازار ثانویه ارزی به منظور شفافیت و تعادل عرضه و تقاضا عنوان کرد: بدون حضور صرافی‌‌‌ها طرح ثانویه ارزی شکست خورده است.

امیرنجومی، دبیر اسبق کانون صرافان ایران در گفت‌وگو با فارس، با بیان این‌که بازار ثانویه ارزی براساس سامانه نیما می‌تواند بر روی تابلوی معاملات بورس و یا تابلوی معاملات دیگری فعالیت کند، عنوان کرد: با توجه به این‌که ارز حاصل از عملیات صادرکننده در یک کشور و واردکننده نیز در کشور دیگری حضور دارد، بدون حضور صرافان برای تجمیع ارزهای دو طرف، طرح بازار ثانویه ارزی شکست خورده است.

وی با بیان این‌که ایجاد بازار ثانویه ارزی برای کشف قیمت و شفافیت و همچنین تعادل عرضه و تقاضا را باید، به فال نیک گرفت، عنوان کرد: با توجه به تفاوت میان ارزهای مختلف و همچنین تمایل صادرکننده به تبدیل ارز خود در خارج از کشور و با توجه به این‌که منابع پولی واردکنندگان همگی در یک کشور قرار دارد، مکانیزمی که امکان تبدیل ارز به قیمت واقعی بازار را فراهم کند، هنوز در طرح بازار ثانویه ارزی مغفول مانده است.

نجومی با بیان این‌که ۲۰ درصد از سبد صادرات غیرنفتی ایران مربوط به سایر محصولات کالایی به غیر از پتروشیمی و معدنی است، گفت: میزان پاسخگویی بازار ثانویه ارزی به تقاضا بستگی به حجم عرضه و قیمت خواهد داشت.

به گفته دبیر اسبق کانون صرافان بازار ثانویه ارزی به گونه‌ای است که برای واردکننده کالاهای لوکس، عرضه ارز در بازار ثانویه ارزی صرفه‌ای نخواهد داشت. بنابراین باید نرخ ارز در این بازار به گونه‌ای جذاب شود که برای گروه سوم کالایی شامل کالاهای مصرفی نیز جذاب باشد.

نجومی با بیان این‌که ایجاد سقف و کف قیمتی و یا دامنه نوسان منجر به ایجاد صف خرید و فروش همچون بازار آتی سکه بورس کالا می‌شود، گفت: سامانه نیما در حال‌حاضر برای گروه دوم کالایی و برای گروه اول کالایی نیز بانک‌ها تعیین شدند و بازار ثانویه ارزی نیز برای تأمین نیاز گروه سوم کالایی برنامه‌ریزی شده است که اگر این مکانیزم در بورس تهران تنها براساس کشف قیمت و تعادل عرضه و تقاضا باشد، تنها در صورت برچیدن تفاوت و نوسان قیمت و کنار گذاشتن سقف و کف قیمتی می‌تواند به کشف قیمت واقعی ارز کمک کند، اما اگر از صرافی‌‌‌ها به عنوان کارگزاران عملیات اجرایی این طرح استفاده نشود، موفقیت این طرح بسیار ضعیف خواهد بود.