درخواست تأسیس Fund of Funds به ارزش ۶۰۰ میلیارد تومان

مدیرعامل فرابورس ایران اعلام کرد درخواست تأسیس Fund of Funds به ارزش ۶۰۰ میلیارد تومان مدیرعامل فرابورس ایران گفت: درخواست تأسیس Fund of Funds در هلدینگ دانش‌بنیان برکت به ارزش ۶۰۰ میلیارد تومان از طرف ستاد اجرایی فرمان امام ارایه شده است. امیرهامونی، مدیرعامل فرابورس ایران در همایش «ارزش‌آفرینی هلدینگ‌‌ها در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی» […]

مدیرعامل فرابورس ایران اعلام کرد

درخواست تأسیس Fund of Funds به ارزش ۶۰۰ میلیارد تومان

مدیرعامل فرابورس ایران گفت: درخواست تأسیس Fund of Funds در هلدینگ دانش‌بنیان برکت به ارزش ۶۰۰ میلیارد تومان از طرف ستاد اجرایی فرمان امام ارایه شده است.

امیرهامونی، مدیرعامل فرابورس ایران در همایش «ارزش‌آفرینی هلدینگ‌‌ها در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی» با بیان این‌که کره‌جنوبی نمونه بسیار مناسبی برای صندوق‌های جسورانه به منظور در اختیار قراردادن منابع به صندوق‌های Fund OF Funds است، عنوان‌کرد: در هیأت‌مدیره سازمان بورس مقررات صندوق‌های سرمایه‌گذاری در صندوق‌‌ها به تصویب رسیده و در حال‌حاضر درخواست راه‌اندازی یکی از این صندوق‌‌ها به ارزش ۶۰۰ میلیارد تومان از طرف ستاد اجرایی فرمان امام ارایه شده است تا این صندوق در هلدینگ دانش‌بنیان برکت تأسیس شود.

وی در ادامه به نقش هلدینگ‌‌ها در اقتصاد دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: یک بخش از بحران مالی سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ ناشی از اعطای تسهیلات مالی و وام‌های متعدد با نرخ ثابت از سوی هلدینگ‌‌ها به شرکت‌های تابعه و زیرمجموعه آنها بود که در مسیر خروج از این بحران، مسأله مشارکت هلدینگ‌‌ها با شرکت‌های زیرمجموعه و استارت‌آپ‌‌ها و توجه به بحث نوآوری و خلق ارزش به عنوان شاهراه عبور از بحران مالی در استراتژی هلدینگ‌‌ها مدنظر قرار گرفت که نتایج درخشانی نیز در پی داشت.

امیرهامونی به توجه بیش از پیش هلدینگ‌‌ها به بحث نوآوری و خلق ارزش پس از بحران مالی سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ اشاره کرد و گفت: در ۳ ماهه دوم سال ۲۰۱۸ بالغ بر ۷۰ میلیارد دلار ارزش سرمایه‌گذاری شرکت‌های VC در حوزه تأمین مالی نوآوری است که این موضوع از اهمیت برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری‌ها در این بخش حکایت می‌کند.

وی همچنین سال ۲۰۱۸ را سال عرضه ‌اولیه استارت‌آپ‌های بزرگ در بورس‌های دنیا نامید و گفت: طی این سال بیش از ۸۰ استارت‌آپ که پشتوانه رشد و توسعه آنها صندوق‌های جسورانه هستند، در بورس‌های دنیا عرضه اولیه شدند.

به گفته مدیرعامل فرابورس ایران با تغییر نگرش ایجاد شده در هلدینگ‌ها، واحدهای تحقیق و توسعه در بسیاری از آنها به شرکت‌های بزرگ VC یا همان CVC‌ها تبدیل شدند؛ زیرا تحقیقات نشان داده است تأثیر بهره‌وری و افزایش سودآوری و کاهش هزینه‌های CVC‌ها نسبت‌ به واحدهای R&D در این مجموعه‌ها بیش از ۳ برابر است و این اتفاق می‌تواند در ایران نیز بیفتد کما این‌که برخی از هلدینگ‌های بورسی در کشور نیز به سمت راه‌اندازی CVC‌ها حرکت کرده‌اند.