رانندهمحور شدن بیمهنامههای شخصثالث تا ۲ سال دیگر رئیس پژوهشکده با اشاره به در حال انجام بودن مطالعات مقدماتی برای «رانندهمحور» کردن بیمهنامههای شخص ثالث، اجرایی شدن این قانون جدید را تا دو یا سه سال آینده عملی دانست. حمید کردبچه در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به بحث رانندهمحور کردن بیمههای شخص ثالث درباره […]
رانندهمحور شدن بیمهنامههای شخصثالث تا ۲ سال دیگر
رئیس پژوهشکده با اشاره به در حال انجام بودن مطالعات مقدماتی برای «رانندهمحور» کردن بیمهنامههای شخص ثالث، اجرایی شدن این قانون جدید را تا دو یا سه سال آینده عملی دانست. حمید کردبچه در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به بحث رانندهمحور کردن بیمههای شخص ثالث درباره شرایط اجرای این طرح جدید بیمهمرکزی اظهار کرد: اجرای این طرح مستلزم انجام مطالعاتی مقدماتی برای تدوین آئیننامههای اجرایی برای پاسخگویی به مسائلی است که احتمالاً با اجرای این قانون به وجود خواهد آمد. رئیس پژوهشکده بیمهمرکزی با اشاره به مسائل جدیدی که با رانندهمحور شدن بیمهنامههای شخص ثالث مطرح میشود، ادامه داد: پژوهشکده بیمه مطالعات این طرح را حمایت میکند اما در نهایت این بیمهمرکزی است که باید آن را اجرایی کند و احتمالاً در دو یا سه سال آینده اجرایی خواهد شد.
ایران در خودرومحوری بیمهنامهها استثناء است
او با بیان اینکه رانندهمحوری بیمهنامههای شخص ثالث در همه جای دنیا امری رایج است، اضافه کرد: کشورهایی که در آن بیمهنامهها خودرومحور باشند استثناء هستند چرا که در بیمهنامههای شخص ثالث این رفتار راننده است که اهمیت دارد به این معنا که نرخ حق بیمه در سیستم رانندهمحوری لزوماً به کیفیت خودرو وابسته نیست و بیشتر به کیفیت رانندگی و ویژگیهای فرد بستگی دارد. کردبچه با اشاره به برخی از سازوکارهای صدور بیمهنامههای شخص ثالث راننده محور ادامه داد: برای مثال در صدور بیمهنامههای شخص ثالث از این نوع به ویژگیهایی مانند سوابق رانندگی فرد، تحصیلات، شغل، سن و… توجه میشود. به عنوان مثال سن متغیری مهم است با این استدلال که رانندگی فردی ۲۰ ساله مخاطرهآمیزتر از رانندگی فردی ۵۰ ساله است و بنابراین نرخ بالاتری برای صدور بیمهنامه او در نظر گرفته میشود.
برخی کشورها در حال عبور از رانندهمحوری هستند
او با بیان اینکه نظامهای بیمه در دیگر کشورهای دنیا در حال عبور از رانندهمحوری بیمهنامههای شخص ثالث هستند، در این باره اظهار کرد: برای مثال بیمهنامههای جدید به صورت مصرفمحور صادر میشوند به این معنا که علاوه بر راننده محوری، مصرف فرد از بیمه هم در نظر گرفته میشود و براساس آن بیمهنامه صادر میشود. رئیس پژوهشکده بیمه در ادامه به ضرورت ارتباط و حضور فعال پژوهشکده بیمه در صنعت بیمه هم اشاره کرد و بیان داشت: حضور پژوهشکده در صنعت بیمه هم برای دریافت نظرات فعالان صنعت بیمه و هم برای ارائه خدمات علمی به شرکتهای بیمهای ضروری است. در این راستا لازم است برنامهریزیهایی برای حضور پژوهشکده بیمه در شرکتهای بیمه، سندیکای بیمهگران و دیگر انجمنها انجام شود چرا که این ارتباط باعث کاربردیتر شدن تحقیقات پژوهشکده و پاسخگویی بهتر به نیازهای صنعت بیمه و جامعه خواهد شد. پیش از این رئیس کل بیمهمرکزی از اجرای آزمایشی طرح رانندهمحور شدن بیمهنامههای شخص ثالث تا اواخر سال ۱۳۹۸ خبر داده بود اما به نظر میرسد که اجرایی شدن این طرح به صورت کامل در کشور نیازمند مطالعات مقدماتی طولانیتری باشد. در رانندهمحور شدن بیمهنامههای شخص ثالث قرار است بیمهنامهها به جای خودروها برای افراد صادر شود و براساس آن ویژگیهای فردی رانندگان از جمله سن، جنس و سوابق رانندگی آنها ملاک تعیین نرخ بیمهنامه قرار بگیرد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.