رکوردشکنی مجدد شاخص کل بورس تهران

رکوردشکنی مجدد شاخص کل بورس تهران شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات دیروز(دوشنبه) با افزایش ۳۵۲۲ واحد به رقم ۳۰۵ هزار و ۹۱۸ واحد رسید. به گزارش فارس، شاخص کل با معیار هم‌وزن با رشد ۱۶۰۰ واحدی به رقم ۸۶ هزار و ۸۵۹ واحد رسید. ارزش روز شرکت‌های بورسی در بورس تهران […]

رکوردشکنی مجدد شاخص کل بورس تهران

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات دیروز(دوشنبه) با افزایش ۳۵۲۲ واحد به رقم ۳۰۵ هزار و ۹۱۸ واحد رسید. به گزارش فارس، شاخص کل با معیار هم‌وزن با رشد ۱۶۰۰ واحدی به رقم ۸۶ هزار و ۸۵۹ واحد رسید. ارزش روز شرکت‌های بورسی در بورس تهران به بیش از یک‌میلیون و ۱۱۷ هزار میلیارد تومان رسید. معامله‌گران بورس اوراق بهادار تهران در اقدامی بی‌سابقه بیش از ۷٫۶ میلیارد برگه بهادار سهام، حق‌تقدم و اوراق مالی شرکت‌ها را در قالب ۵۹۳ هزار نوبت معامله و به ارزش ۲۵۰۸ میلیارد تومان دادوستد کردند. از دلایل رکوردشکنی و افزایش شاخص بورس تهران براساس گفته کارشناسان می‌توان به ورود نقدینگی به بازار بورس دانست که خود آن ناشی از رکود در بازارهای موازی مانند طلا، ارز، سکه، مسکن و زمین بوده است. همچنین پرداخت سود مناسب توسط شرکت‌های بورسی که از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها و نیز افزایش فروش ناشی از صادرات با دلار قیمت بالا بوده است و نیز می‌توان به سیاست توجه دولت به بازار سرمایه اشاره کرد که در رونق بازار بورس بی‌تأثیر نبوده است. شاخص قیمت با معیار وزنی ارزشی با افزایش ۹۴۶ واحد به رقم ۸۲ هزار و ۲۲۲ واحد رسید و شاخص قیمت با معیار هم وزن ۱۰۷۱ واحد رشد کرده و به رقم ۵۸ هزار و ۱۴۳ واحد رسید. شاخص آزاد شناور با افزایش ۴۴۲۱ واحد به رقم ۳۵۰ هزار و ۹۳۹ واحد رسید. شاخص بازار اول بورس با افزایش دوهزار و ۴۷۲ واحد به رقم ۲۲۳ هزار و ۴۹ واحد رسید. شاخص بازار دوم بورس با افزایش ۷۵۵۹ واحد به رقم ۶۱۸ هزار و ۸۹۳ واحد رسید.

رشد ۸۱ واحدی شاخص فرابورس

در فرابورس ایران شاخص کل در این روز ۸۱ واحد رشد کرده و به رقم ۴۰۱۱ واحد رسید. ارزش روز بازار اول و دوم فرابورس به بیش از ۲۲۳ هزار میلیارد تومان رسید. معامله‌گران فرابورس بیش از ۱٫۱ میلیارد سهام حق‌تقدم، اوراق مالی در قالب ۱۷۱ هزار نوبت معامله و به ارزش ۱۲۶۷ میلیارد تومان دادوستد کرد. عمده نمادهای فرابورس در تقویت شاخص کل اثرگذار بودند. از جمله این نماد‌ها می‌توان به نماد پتروشیمی مارون، ذوب‌آهن اصفهان، تولید نیروی برق دماوند، سنگ‌آهن گهرزمین، پالایش نفت لاوان، پالایش نفت شیراز و پتروشیمی زاگرس بوده‌اند. همچنین نمادهای پربیننده در فرابورس شامل ذوب‌آهن اصفهان، بانک‌دی، سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، توسعه و عمران استان کرمان، سیمان لار سبزوار، صنایع کاغذ پارس، بیمه دی بوده‌اند.