جهش کم‌رمق شاخص بورس تهران با رشد ۷۳۲ واحدی

جهش کم‌رمق شاخص بورس تهران با رشد ۷۳۲ واحدی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات دیروز(یکشنبه) بعد از رکوردشکنی روز گذشته ۷۳۲ واحد رشد کرد. به گزارش فارس، بورس اوراق بهادار تهران که این هفته در مدار رکوردشکنی و رشد شاخص قرار دارد، به رقم ۴۱۰ هزار و ۶۹۴ واحد رسید. همچنین […]

جهش کم‌رمق شاخص بورس تهران با رشد ۷۳۲ واحدی

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات دیروز(یکشنبه) بعد از رکوردشکنی روز گذشته ۷۳۲ واحد رشد کرد. به گزارش فارس، بورس اوراق بهادار تهران که این هفته در مدار رکوردشکنی و رشد شاخص قرار دارد، به رقم ۴۱۰ هزار و ۶۹۴ واحد رسید. همچنین شاخص کل با معیار هم‌وزن ۷۷۲ واحد رشد کرده و به رقم ۱۲۶ هزار و ۷۸۷ واحد رسید. ارزش روز بازار در بورس اوراق بهادار تهران بیش از ۱۴۹۳ تریلیون تومان رسید. کارشناسان دلیل رکوردشکنی بورس تهران را رفع نگرانی سرمایه‌گذاران در فضای سیاسی کشور، وجود پتانسیل در رشد شرکت‌های بورسی، وجود رکود در بازارهای موازی مثل مسکن،‌طلا و ارز و نقدشوندگی بازار سهام و شفافیت این بازار و نیز آسانی ورود و خروج به بازار می‌دانند. معامله‌گران بورس بیش از ۶٫۳ میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب ۶۹۶ هزار معامله و به ارزش سه‌هزار و ۷۱۱ میلیارد تومان دادوستد کردند.

وضعیت شاخص‌ها

شاخص قیمت با معیار وزنی ارزشی ۱۹۵ واحد رشد کرده و به رقم ۱۰۹ هزار و ۶۱۲ واحد رسید. شاخص قیمت با معیار هم وزن ۵۱۵ واحد رشد کرده و به رقم ۸۴ هزار و ۶۰۸ واحد رسید. شاخص آزاد شناور ۱۹۳۱ واحد افزایش یافته و به رقم ۴۸۵ هزار و ۳۶۲ واحد رسید. شاخص بازار اول بورس ۴۹۵ واحد افزایش یافته و به رقم ۲۹۴ هزار و ۸۵۸ واحد رسید. شاخص بازار دوم بورس با افزایش ۱۶۵۴ واحد به رقم ۸۵۱ هزار و ۵۵۳ واحد رسید.

نمادهای تأثیرگذار و پربیننده

نمادهای مخابرات ایران، پتروشیمی‌جم و کشتیرانی جمهوری‌اسلامی‌در افزایش شاخص بورس اثرگذار بودند و نمادهای پالایش نفت بندرعباس، صنعتی و معدنی گل‌گهر، فولادمبارکه و همراه اول در کاهش شاخص بورس بیشترین اثر را داشته‌اند. نمادهای پربیننده نیز مربوط به بانک تجارت به قیمت ۵۱۹ ریال، بانک ملت ۶۸۶۹ ریال، سایپا، ماشین‌سازی اراک، بانک اقتصاد نوین، پالایش نفت اصفهان و ایران‌خودرو بوده‌اند.

رشد شاخص فرابورس

در فرابورس ایران هم شاخص کل روبه رشد بوده و با افزایش ۲۴ واحد به رقم ۵ هزار و ۲۹۷ واحد رسید. ارزش روز بازار اول و دوم فرابورس به بیش از ۳۰۴ تریلیون تومان رسید. معامله‌گران در فرابورس بیش از ۲٫۳ میلیارد سهام حق‌تقدم، اوراق مالی و واحدهای صندوق‌ها را در قالب ۳۳۵ هزار معامله و به ارزش ۱۸۹۵ میلیارد تومان دادوستد کردند. نمادهای پتروشیمی ‌مارون،‌ مادیران و فرابوس ایران در تقویت شاخص فرابورس اثرگذار بودند و نمادهای ذوب‌آهن، نیروی برق دماوند، فولاد ارفع و فولاد هرمزگان جنوب در کاهش شاخص فرابورس اثرگذار بودند. در جریان معاملات این روز بورس برخی از نمادها متوقف، برخی بازگشایی، تعدادی دچار وقفه و برخی حراج شدند. از جمله می‌توان به توقف نماد قند قزوین، بیسکوئیت گرجی اشاره کرد. همچنین وقفه در معاملات نماد لیزینگ ایران، بازگشایی نماد لامیران، بازگشایی نماد سامان گستر اصفهان، همچنین حق‌تقدم‌های استفاده نشده گروه دارویی برکت، بازگشایی حمل‌ونقل بین‌المللی خلیج‌فارس روی داد.

توقف و بازگشایی نمادها

در پیام دیگری وقفه در معاملات دارویی سبحان، دارویی لقمان، ماسه ریخته‌گری روی داد. در پیام دیگری بازگشایی نماد سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی، صنعتی بهشهر اتفاق افتاد. حراج مجدد نماد معاملاتی سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران، پارس سرام، قند هکمتان، ایران یاسا تایر و رابر، اتفاق افتاد. توقف نماد گروه پتروشیمی‌سرمایه ایرانیان، توقف نماد ایران تایر، نیز روی داد.