ریزش ۱۴ هزار و ۸۰۸ واحدی شاخص بورس تهران

ریزش ۱۴ هزار و ۸۰۸ واحدی شاخص بورس تهران شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات دیروز(دوشنبه) با ریزش ۱۴ هزار و ۸۰۸ واحد روبه‌رو شد و به رقم ۵۳۴ هزار و ۳۷۶ واحد رسید. به گزارش فارس، ارزش بازار در بورس اوراق بهادار تهران به بیش از ۱۹۴۶ تریلیون تومان رسید. همچنین […]

ریزش ۱۴ هزار و ۸۰۸ واحدی شاخص بورس تهران

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات دیروز(دوشنبه) با ریزش ۱۴ هزار و ۸۰۸ واحد روبه‌رو شد و به رقم ۵۳۴ هزار و ۳۷۶ واحد رسید. به گزارش فارس، ارزش بازار در بورس اوراق بهادار تهران به بیش از ۱۹۴۶ تریلیون تومان رسید. همچنین معامله‌گران بورس بیش از ۳٫۹ میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب ۵۲۹ هزار نوبت معامله و به ارزش ۲۹۸۱ میلیارد تومان دادوستد کردند. شاخص کل با معیار هم‌وزن ۳۵۳۱ واحد کاهش یافته و به رقم ۱۸۰ هزار و ۹۶۹ واحد رسید.

وضعیت شاخص‌ها

شاخص قیمت با معیار وزنی – ارزشی ۳۹۴۷ واحد کاهش یافته و به رقم ۱۴۲ هزار و ۴۵۰ واحد رسید. شاخص قیمت با معیار هم‌وزن ۲۳۵۰ واحد افت کرده و به رقم ۱۲۰ هزار و ۴۵۰ واحد رسید. شاخص آزاد شناور با کاهش ۲۱ هزار و ۵۹۲ واحد به رقم ۶۷۵ هزار و ۹۲۰ واحد رسید. شاخص بازار اول بورس با کاهش ۱۲ هزار و ۲۶۹ واحد به رقم ۳۷۶ هزار و ۴۳۸ واحد رسید. شاخص بازار دوم بورس با کاهش ۲۳ هزار و ۴۰۴ واحد به رقم یک میلیون و ۱۴۰ هزار و ۲۸۹ واحد رسید.

نمادهای اثرگذار و پربیننده

عمده نمادهای مهم بورسی قرمزپوش بوده و در کاهش شاخص کل مؤثر بوده‌اند که از آن جمله می‌توان به نمادهای فولادمبارکه، ملی مس، صنعتی و معدنی گل‌گهر، بانک ملت، گروه مپنا، پالایش نفت تهران و همراه اول اشاره کرد. نمادهای پربیننده در بورس تهران شامل بانک ملت، سایپا، ایران‌خودرو، بانک اقتصادنوین، فولادمبارکه اصفهان، پالایش نفت اصفهان و بانک تجارت بوده‌اند.

کاهش شاخص فرابورس

در فرابورس ایران در پایان معاملات شاخص کل ۱۴۷ واحد کاهش یافته و به رقم ۶۸۹۳ واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از ۴۱۶ هزار میلیارد تومان رسید. معامله‌گران در فرابورس بیش از ۱٫۸ میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب ۵۴۹ هزار نوبت معامله و به ارزش ۲۰۲۸ میلیارد تومان دادوستد کردند. نماد نیروی برق دماوند بیشترین اثر افزایشی در شاخص فرابورس را داشته و نمادهای سنگ‌آهن گوهرزمین، ذوب‌آهن اصفهان، میدکو، پتروشیمی‌مارون، مادیران و فولاد هرمزگان جنوب بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشتند. نمادهای پربیننده که مورد اقبال معامله‌گران فرابورس بوده‌اند شامل ذوب‌آ‌هن اصفهان، صنایع کاغذ پارس، بانک‌دی، توسعه نیروگاهی جهرم، مادیران، سیمان لار سبزوار، توسعه و عمران استان کرمان، زرین‌معدن آسیا، صنایع غذایی مینوشرق بوده‌اند.

توقف و بازگشایی نمادها

همچنین در جریان معاملات برخی از نمادهای بورسی با پیام مقام ناظر بازار متوقف شدند که می‌توان به نمادهای بانک سینا، پتروشیمی‌خلیج‌فارس، ایران دارو اشاره کرد. در پیام دیگری تعدادی از نمادها بازگشایی شدند مانند حق‌تقدم البرز دارو، عمران و توسعه فارس، داروسازی سبحان، مهندسی تکنوکار، سیمان سپاهان، همچنین نماد غذایی نوش مازندران، بازگشایی شرکت گلوکزان، بازگشایی شرکت باما، بازگشایی دارویی البرز، بازگشایی صنعتی بوتان می‌توان اشاره کرد. در پیام دیگری برخی نمادها دچار وقفه در معاملات شدند که از جمله می‌توان به توسعه معادن روی ایران، وقفه در نماد فرآورده‌های نسوز آذر اشاره کرد. در پیام دیگر بازگشایی شرکت صنعتی آما، تأمین ماسه ریخته‌گری و بانک پارسیان اتفاق افتاد. توقف نماد تاپیکو، توقف حق‌تقدم البرز دارو و توقف نماد ماشین‌سازی اراک اتفاق افتاد.