رشد ۱۸ هزار و ۴۵۸ واحدی شاخص بورس تهران

رشد ۱۸ هزار و ۴۵۸ واحدی شاخص بورس تهران شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران بعد از چند ریزش دیروز(سه‌شنبه) با کمک شرکت‌های حقوقی بزرگ با رشد ۱۸ هزار و ۴۵۸ واحد روبه‌رو شد. به گزارش فارس، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات این روز با رشد ۱۸ هزار و ۴۵۸ واحد […]

رشد ۱۸ هزار و ۴۵۸ واحدی شاخص بورس تهران

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران بعد از چند ریزش دیروز(سه‌شنبه) با کمک شرکت‌های حقوقی بزرگ با رشد ۱۸ هزار و ۴۵۸ واحد روبه‌رو شد. به گزارش فارس، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات این روز با رشد ۱۸ هزار و ۴۵۸ واحد به رقم یک میلیون و ۲۴۴ هزار و ۶۱۶ واحد رسید. همچنین شاخص کل با معیار هم‌وزن با ۵۰۹ واحد افزایش به رقم ۴۳۵ هزار و ۲۳۱ واحد رسید. در پی نشست رئیس سازمان بورس با شرکت‌های حقوقی بزرگ و توافق بر این مسأله که شرکت‌های حقوقی و کارگزاری‌ها با انتشار اوراق تا سقف ۲۴ هزار میلیاردتومان پول وارد بازار کرده و سهام خریداری کنند شاخص بورس رنگ سبز به خود دید و اکثر سهام مثبت شدند. گرچه هنوز بسیاری از سهامداران حقیقی که در زمان اوج سهام خریده بودند در زیان به سر می‌برند. معامله‌گران در بورس تهران بیش از ۶٫۹ میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب ۵۷۱ هزار نوبت معامله و به ارزش پنج‌هزار و ۱۶۰ میلیاردتومان دادوستد کردند. ارزش معاملات در فرابورس ایران هم بیش از دوهزار و ۲۲۰ میلیاردتومان بود که در مجمع معامله‌گران در دو بازار بیش از ۷٫۲ هزار میلیاردتومان دادوستد کردند.

وضعیت شاخص‌ها

همه شاخص‌های بورس سبز بودند که نشان از رشد دارند، به‌گونه‌ای که شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی هر کدام ۱٫۵ درصد رشد کردند و شاخص کل و شاخص قیمت در معیار هم‌وزن ۰٫۱۲درصد تقویت شد. شاخص آزاد شناور ۱٫۱درصد رشد کرد، شاخص بازار اول بورس ۱٫۷درصد افزایش یافت و شاخص بازار دوم بورس ۱٫۲درصد رشد کرد. نمادهای بزرگ در شاخص‌سازی اثرگذار بودند، به گونه‌ای که بیشترین اثر تقویتی بر شاخص بازار را نمادهای فولادمبارکه، شستا، ‌ملی‌مس، هلدینگ نفت‌وگاز، پتروشیمی‌تأمین،‌ چادرملو، فولاد خوزستان و پالایش نفت اصفهان برعهده داشتند. نمادهای پرتراکنش در بورس شامل سایپا، پالایش نفت اصفهان، ایران‌خودرو، فولادمبارکه، گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو، ملی‌مس ایران و بانک تجارت بوده‌اند.

رشد شاخص فرابورس

در فرابورس ایران هم در این روز شاخص کل با رشد قابل‌توجه ۱۴۳ واحد به رقم ۱۷ هزار و ۹۴۰ واحد رسید. ارزش روز بازار در فرابورس ایران به بیش از یک‌میلیون و ۲۱۹ هزار میلیاردتومان رسید. ارزش روز شرکت‌های بورسی هم به بیش از چهارمیلیون و ۹۷۰ هزار میلیاردتومان رسید. یعنی به عبارت دیگر ارزش روز شرکت‌های بورسی و فرابورسی به بیش از ۶٫۱ میلیون میلیاردتومان رسیده است. معامله‌گران در فرابورس بیش از ۹۱۰ میلیون ورقه سهام و اوراق مالی در قالب ۱۵۹ هزار معامله و به ارزش دوهزار و ۲۲۰ میلیاردتومان دادوستد کردند. نمادهای آریاساسول، پتروشیمی‌زاگرس، فولاد هرمزگان، صباتأمین، پتروشیمی‌تندگویان، فولاد ارفع و هلدینگ معدنی خاورمیانه بوده‌اند. نمادهای پرتراکنش در فرابورس شامل ذوب‌آهن،‌‌ آریاساسول، برق و انرژی پیوندگستر، پتروشیمی‌تندگویان، توسعه مسیر برق گیلان، لاستیک یزد و صباتأمین بوده‌اند. گفتنی است؛ ‌خریداران واحدهای پالایش‌یکم هم هنوز با ۲۴ درصد زیان همراه هستند گرچه نماد پالایشی‌ها رشد کرد و خود صندوق پالایش یکم از رشد ۶٫۳ درصدی برخوردار بود اما همچنان خریداران این واحد با ۲۴ درصد زیان همراه هستند.  

 

ستون

تسهیلات بانک‌دی به کادر درمان و کارکنان نظام سلامت

مدیرعامل بانک‌دی از پرداخت بیش از هشت هزار فقره تسهیلات اعتباری به کادر درمان و کارکنان نظام سلامت خبر داد. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از روابط‌عمومی‌بانک‌دی، برات کریمی؛ مدیرعامل بانک‌دی، در دیدار با پیرحسین کولیوند؛ رئیس سازمان اورژانس کشور، با اشاره به نقش تأثیرگذار کادر درمانی بیمارستان‌های کشور در خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا گفت: مدافعان سلامت کشور این روزها رسالت و تعهد سنگینی در قبال سلامت جامعه به‌عهده دارند و در این راستا سلامتی خود را نیز در کف اخلاص گذاشته‌اند که این فداکاری شایسته قدردانی است. وی با تأکید بر اهمیت حوزه سلامت به عنوان یک بخش اقتصادی که به سرمایه‌گذاری برای رشد و توسعه نیاز دارد، گفت: بانک‌دی همواره همراه و حامی‌نظام سلامت و جامعه پزشکی بوده و در این راستا با ارائه خدمات متنوع مالی، آماده خدمت‌رسانی به این طیف ارزشمند است و این روند با قوت بیشتری ادامه خواهد یافت. کریمی؛ با بیان این‌که بانک‌دی همواره توجه ویژه‌ای به توسعه نظام سلامت کشور داشته است، گفت: در طراحی محصولات اعتباری مختلف در بانک تلاش شده است شرایط ویژه‌ای برای پزشکان و کادر درمانی کشور در نظر گرفته شود که با استقبال جامعه هدف در سال گذشته، هشت هزار فقره تسهیلات به مدافعان سلامت کشور اعطاء شد.