عقب‌گرد ۱۳۰ واحدی شاخص کل بورس

عقب‌گرد ۱۳۰ واحدی شاخص کل بورس معامله‌گران بورس تهران دیروز در حالی شاهد معاملات کم‌حجم و توأم با انتظار و سردرگمی مواجه بودند که سایه عوامل سیاسی بر فضای سرمایه‌گذاری کشور باعث شده تا بازاری آشفته و بی‌قرار در مقابل دیدگان سرمایه‌گذاران ترسیم شود. به گزارش فارس، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق […]

عقب‌گرد ۱۳۰ واحدی شاخص کل بورس

معامله‌گران بورس تهران دیروز در حالی شاهد معاملات کم‌حجم و توأم با انتظار و سردرگمی مواجه بودند که سایه عوامل سیاسی بر فضای سرمایه‌گذاری کشور باعث شده تا بازاری آشفته و بی‌قرار در مقابل دیدگان سرمایه‌گذاران ترسیم شود.

به گزارش فارس، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران (تدپیکس) در پایان معاملات دیروز با کاهش ۱۳۰واحدی روی رقم ۹۶هزارو۸۶۰واحد ایستاد.

شاخص کل هم ‌وزن اما با کاهش ۱۱۶واحدی عدد ۱۷هزارو۳۱۲واحد را به نمایش گذاشت.

شاخص سهام آزاد شناور نیز با کاهش ۲۲۸واحدی به رقم ۱۰۳هزارو۷۲۵واحد دست یافت.

شاخص بازار اول اما در حالی با کاهش ۴۶واحدی به رقم ۶۸هزارو‌۷۰۹واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با کاهش ۵۲۰واحدی عدد ۲۰۶هزارو۷۵۶واحد را به نمایش گذاشت.

همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) نیز بدون تغییر چندانی روی رقم یک‌هزارو‌۸۰واحد ایستاد.

براساس این گزارش، دیروز معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های گسترش نفت و گاز پارسیان با ۱۸واحد، پالایش نفت تهران با ۱۳واحد و پتروشیمی شیراز با ۱۲واحد کاهش بیش‌ترین تأثیر منفی را بر برآورد شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.

در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های گروه مپنا با ۲۲واحد، گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید با ۲۰واحد و پتروشیمی خارک با ۱۴واحد افزایش بیش‌ترین تأثیر مثبت را در محاسبه این نماگر به دوش کشیدند.

ارزش کل معاملات این روز بورس تهران در حالی به بیش از یک‌میلیاردو ۷۰۷میلیون‌تومان نمایش داده شد که ناشی از دست به دست شدن بیش از ۶۱۳میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۵۳هزارو۹۴۷نوبت داد و ستد بود.

طی معاملاتی دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های قند اصفهان، پشم‌بافی طوس، سرمایه‌گذاری سپه، گسترش صنایع پیام، قند اصفهان، تولید نیروی برق دماوند از سوی ناظر بازار سهام متوقف و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های فیبر ایران، آلومتک، بانک خاورمیانه، فرآورده‌های غذایی و قند چهارمحال، تولید نیروی برق دماوند، گلوکوزان، سایپا دیزل، پاکسان، کویر تایر، داروسازی دکترعبیدی، نیرو کلر، سیمان مازندران بازگشایی شدند. امروز همچنین ۱۰درصد از سهام شرکت سرمایه‌گذاری شفادارو وابسته به مجموعه بانک ملی ایران در بورس تهران عرضه اولیه شد.

در بازار۲ بورس تهران که به معاملات درون گروهی سهامداران عمده اختصاص دارد، اندکی بیش از ۳۰میلیون سهم سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی به ارزش بیش از ۶٫۵میلیاردتومان به کدهای درون گروهی سهامدار عمده انتقال یافت. در سرمایه‌گذاری بوعلی نیز بیش از ۲۰میلیون سهم به ارزش بیش از دومیلیارد تومان با معاملات انتقالی میان سرمایه‌گذاران عمده مواجه بود.

هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه نیز شاهد معاملات کد به کد ۱۵میلیون سهمی به ارزش بیش از ۳٫۵میلیاردتومان بود. اندکی بیش از ۱۴میلیون سهم الکتریک خودروی شرق به ارزش بیش از ۷میلیاردتومان کد به کد شد.

همچنین بیش از ۱۱میلیون سهم صنایع پتروشیمی کرمانشاه به ارزش بیش از ۴میلیاردتومان با معاملات انتقالی از سرمایه‌گذار عمده روبه‌رو بود.

در گلتاژ نیز بیش از ۸میلیون سهم به ارزش کم‌تر از ۳٫۵میلیاردتومان با معامله انتقالی از سوی سهامدار عمده روبه‌رو شد و بیش از ۸میلیون سهم پتروشیمی شیراز به ارزش بیش از دومیلیاردتومان میان سهامدار عمده این سهم منتقل شد.

در نهایت بیش از یک‌میلیون سهم آتیه داده‌پرداز به ارزش کم‌تر از یک میلیارد تومان با معاملات انتقالی میان سهامداران عمده خود روبه‌رو شد، همچنین در بازار معاملات عمده امروز بلوک ۱۶٫۶۷درصدی سهام مدیریتی غیرکنترلی ذوب‌آهن اصفهان متعلق به صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد از سوی سازمان خصوصی‌سازی به یک شرکت حقوقی واگذار شد.

براساس این گزارش دیروز بازار سهام در حالی شاهد معاملاتی کم‌حجم و توأم با سردرگمی و ابهام بود که زیر سایه مؤلفه‌های تأثیرگذار سیاست خارجی کشور به آخرین خبرهای بازار ارز در چهارراه استانبول تهران خیره شده بود.

بازاری که تکلیف آن با توجه به اتفاقاتی که در پهنه اقتصاد ایران به ویژه در بازارهای موازی با بورس تهران در حال رخ دادن است، هنوز مشخص نیست. بی‌تردید سرمایه‌گذار در بازار سرمایه متشکل و تحت نظارت که مالیات آن به‌طور شفاف پرداخت می‌شود و از سوی دیگر متناظر با تصمیم‌های اقتصادی کلان دولتمردان است، نه تنها برای حکومت بلکه برای قوام دولت‌‌ها نیز مؤثر خواهد بود.

بازاری که به جای پهن کردن فرش قرمز زیر پای سرمایه‌گذار حقیقی و حقوقی این روز‌ها به آنها برچسب دلال می‌زنند، اما نسبت به سودجویانی که بازار ارز را مکانی امن برای شناسایی سود باد‌ آورده می‌دانند، هیچ واکنشی نشان نمی‌دهند.