جذاب شدن بازار سرمایه برای خارجی‌‌ها با معاملات آتی ارز

جذاب شدن بازار سرمایه برای خارجی‌‌ها با معاملات آتی ارز راه‌اندازی معاملات آتی ارز و همچنین توسعه انتشار اوراق سلف از الزامات بازار سرمایه به شمار می‌رود. بازار سرمایه از طریق ابزارهای مالی جدید می‌تواند ریسک سرمایه‌گذاری‌ها را کاهش داده و سرمایه‌گذاران خارجی را برای حضور در بازار ایران ترغیب کند. فرهاد رمضان، کارشناس حوزه […]

جذاب شدن بازار سرمایه برای خارجی‌‌ها با معاملات آتی ارز

راه‌اندازی معاملات آتی ارز و همچنین توسعه انتشار اوراق سلف از الزامات بازار سرمایه به شمار می‌رود.

بازار سرمایه از طریق ابزارهای مالی جدید می‌تواند ریسک سرمایه‌گذاری‌ها را کاهش داده و سرمایه‌گذاران خارجی را برای حضور در بازار ایران ترغیب کند.

فرهاد رمضان، کارشناس حوزه پولی و مالی با بیان این مطلب به «پایگاه خبری بورس کالای ایران» گفت: ابزارهای مشتقه در بازار سرمایه که بر پایه معاملات فیزیکی شکل می‌گیرند، می‌تواند فرایند تأمین مالی شرکت‌ها را تدوین و سبب جذب نقدینگی برای ورود سرمایه‌گذاران و سرمایه‌های امن به بازار سرمایه شود.

وی در ادامه به نوسانات ارز در سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: نوسانات شدید نرخ ارز در سال‌های اخیر همواره یکی از ریسک‌های سرمایه‌گذاری برای فعالان داخلی و خارجی بوده است که با راه‌اندازی معاملات آتی ارز و ایجاد یک چشم‌انداز قیمتی برای بهای ارز در ماه‌های آینده و همچنین امکان پوشش نوسانات نرخ ارز در این معاملات، یکی از تهدیدهای بزرگ برای سرمایه‌گذاری در ایران برداشته می‌شود.

رمضان تأکید کرد: ضروری است که با راه‌اندازی معاملات آتی به وسیله ابزارهای نوین مالی، به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در خصوص پوشش ریسک نوسانات قیمت‌ها اطمینان دهیم و آن‌ها را وارد بازار سرمایه کنیم.

وی در ادامه با اشاره به این‌که راه‌اندازی معاملات آتی ارز و انتشار اوراق سلف یکی از الزامات مهم برای توسعه بازار سرمایه است، تأکید کرد: یکی از مزایای مهم راه‌اندازی معاملات آتی ارز کاهش سفته بازی در بازار نقدی و شفاف شدن قیمت‌ها است.

رمضان افزود: افزایش مبادلات بر روی دارایی‌ها سبب مشخص شدن و شفافیت قیمت‌ها خواهد شد، از سوی دیگر سرمایه‌گذاران می‌توانند با پیش‌بینی‌های منطقی و درست وارد بازار شده و معاملات خود را انجام دهند.

این کارشناس حوزه پولی و مالی ادامه داد: همچنین با انتشار اوراق سلف، شرکت‌ها می‌توانند توانمندی‌های خود را برای تأمین سرمایه بالابرده و بنیه مالی خود را افزایش دهند. در همین زمینه قرار است اوراق سلف خودرو در بورس کالا منتشر شود که به نظر می‌رسد این معاملات روشی مناسب برای تأمین مالی خودروسازان و بازاری جذاب برای سرمایه‌گذاران خواهد بود.

 

وی در پایان گفت: بازار سرمایه ایران باید با توسعه ابزارهای مالی به یک بازار بکر و به روز برای ایرانی‌های خارج از کشور و شرکت‌های خارجی تبدیل شود تا شاهد ورود سرمایه‌های کلان خارجی به بازار سرمایه باشیم.