سیاست‌های اقتصادی دولت ناکارآمد است

  یک کارشناس اقتصادی با بیان این‌که دولت اطلاعات دقیقی از وضع اقتصادی کشور ندارد سیاست‌های آن را ناکارآمد و بی‌هدف دانست. به گزارش میزان، حسین صمصامی اظهار کرد: دولت در سال ۹۳ بسته اقتصادی را در قالب ۱۷۷ بند برای رونق اقتصادی در سال‌های ۹۳ و ۹۴ اعلام کرد و در مهر ۹۴ نیز […]

 

یک کارشناس اقتصادی با بیان این‌که دولت اطلاعات دقیقی از وضع اقتصادی کشور ندارد سیاست‌های آن را ناکارآمد و بی‌هدف دانست.

به گزارش میزان، حسین صمصامی اظهار کرد: دولت در سال ۹۳ بسته اقتصادی را در قالب ۱۷۷ بند برای رونق اقتصادی در سال‌های ۹۳ و ۹۴ اعلام کرد و در مهر ۹۴ نیز بسته سیاست‌های اقتصادی جدیدی را در ۳۳ بند ارایه کرد و مدعی شد که ۱۷۷ بند سیاست نخست را اجرا کرده است اما همان زمان ۴ وزیر دولت نامه نوشتند که رکود اقتصادی کشور در حال تبدیل به بحران است.

 وی گفت: دولت در حالی ادعا کرد که ۱۷۷ بند سیاست اقتصادی را اجرا کرده است که برخی از آن‌‌ها ۱۸۰ درجه در اجرا با طرح تفاوت داشت.

 این کارشناس اقتصادی افزود: تورم در کشور کاهش یافته اما رشد صنعتی منفی شده است و برنامه کنترل رکود و تورم مغایر یکدیگر هستند.

 وی گفت: در بخش صنعت ۳۶۰ هزار نفر و در بخش کشاورزی ۱۰۱ هزار نفر در دولت یازدهم بیکار شده‌اند و در جامعه نرخ بیکاری افزایش یافته است.

 صمصامی در پاسخ به این موضوع که معضلات بلندمدت اقتصادی را نمی‌توان در دو سال حل کرد، افزود: مگر رییس‌جمهور نمی‌دانست وضع مملکت چگونه است..

 این کارشناس اقتصادی گفت: اگر رییس‌جمهور آگاهی دقیقی از اقتصاد کشور داشت هیچ‌گاه نمی‌گفت ۱۰۰ روزه وضع اقتصاد را درست می‌کند.

‌صمصامی وارد شدن شوک اقتصادی در سال ۹۱ را به علت اجرای بد طرح هدفمند کردن یارانه‌ها دانست.

‌وی گفت: در دولت یازدهم با کشورهای ۱+۵ مذاکره شد که آن‌چه را شما می‌خواهید در موضوع هسته‌ای متوقف می‌شود و شما تحریم‌ها را لغو کنید و این به معنای تأیید هدفمند بودن تحریم‌های غرب بود.

 صمصامی افزود: در برجام به غربی‌‌ها اعلام شد که پیشرفت ایران و خروج کشور از رکود به انعقاد قرارداد با شما بستگی دارد.

 وی گفت: کاهش نرخ تورم به دلیل ثبات نرخ ارز از اواخر دولت دهم بود اما در سال ۹۳ نقدینگی ۲۲، ۳ درصد افزایش یافت.

 صمصامی افزود: بدهی دولت یازدهم به بانک‌ها در ابتدای ۶ ماهه دوم امسال به ۱۶۰ هزار میلیارد تومان رسیده که در مقایسه با پایان سال ۹۳، ۲۰هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

 وی با بیان این‌که بودجه جاری دولت نیز در سال ۹۳، ۲۰درصد افزایش یافت، افزود: اکنون نقدینگی کشور از ۴۷۰ هزار میلیارد تومان به بیش از ۹۰۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

این کارشناس اقتصادی گفت: سیاست‌های کنترل رکود دولت در حد حرف باقی مانده و اجرا نشده و برنامه کنترل رکود و تورم دولت مغایر یکدیگر است.

حسین عبده‌تبریزی کارشناس اقتصادی نیز گفت: در دولت یازدهم تورم از ۴۰ درصد به کم‌تر از ۱۰ درصد کاهش یافته و کنترل رکود اقتصادی در حال اجراست و سیاست کنترل رکود و تورم مغایرتی با یکدیگر ندارد.

وی افزود: کاهش درآمد سرانه از سال ۸۶ آغاز شده است.

عبده‌تبریزی گفت: دولت با دست خالی برخی طرح‌ها را حرکت داده است.

وی با ربط دادن مشکلات اقتصادی کنونی کشور به عملکرد دولت دهم افزود: دولت یازدهم نمی‌تواند معضلات اقتصادی بلندمدت را در دو سال حل کند.

 

‌عبده‌تبریزی گفت: اگر سال آینده مشکلات رشد اقتصادی به ۵ درصد نیز برسد نمی‌توان گفت کشور از رکود خارج شده است.