صدور کارت بازرگانی باید غیردولتی باشد

عسگراولادی صدور کارت بازرگانی باید غیردولتی باشد رییس اتاق ایران ‌و چین با انتقاد از دولتی بودن صدور کارت بازرگانی گفت: تشریفات صدور کارت بازرگانی باید کاملاً غیردولتی و خصوصی و سریع باشد. اسدا…عسگراولادی در مصاحبه با رادیو گفت‌و‌گو، با انتقاد از این‌که تشریفات کارت بازرگانی دولتی است، گفت: اتاق بازرگانی یک نهاد خصوصی است […]

عسگراولادی

صدور کارت بازرگانی باید غیردولتی باشد

رییس اتاق ایران ‌و چین با انتقاد از دولتی بودن صدور کارت بازرگانی گفت: تشریفات صدور کارت بازرگانی باید کاملاً غیردولتی و خصوصی و سریع باشد.

اسدا…عسگراولادی در مصاحبه با رادیو گفت‌و‌گو، با انتقاد از این‌که تشریفات کارت بازرگانی دولتی است، گفت: اتاق بازرگانی یک نهاد خصوصی است و تشکیلات و انتخابات اتاق بازرگانی از بین تجار و افرادی که صاحب کارت بازرگانی هستند و عضویت اتاق‌ها را دارند، انجام می‌شود ولی تشریفات صدور کارت بازرگانی نباید تشریفات دولتی باشد.

وی با اشاره به‌ کارت‌های بازرگانی آن را از ضروریات دانست و گفت: اصل وجودی این کارت خوب است چون اجازه می‌دهد هر صنفی در هر حوزه‌ای که عمل می‌کنند، بتوانند کارت شناسایی داشته باشند. تجار و صاحبان صنایع هم برای کارهای تجارت خارجی شان ضرورت دارد تا شناسایی شده باشند و کارت بازرگانی یکی از این وسیله‌های شناسایی است.

عسگراولادی هزینه‌ها را یکی از مشکلات کارت‌های بازرگانی طی سال‌های اخیر دانست و اظهار‌ کرد: در سال‌های اخیر یکی از مشکلاتی که در رابطه با این کارت‌‌ها پیدا کردیم هزینه‌های آن است، اتاق‌ها به خاطر هزینه‌های خودشان، هزینه سنگینی برای کارت‌های بازرگانی متحمل شده‌اند که قانونی است.

رییس اتاق ایران ‌و چین با بیان این‌که اتاق بازرگانی چهار پول را از تجار دریافت می‌کند، عنوان ‌کرد: پول اول به عنوان حق عضویت است و در همه جا انجام می‌شود، پول دوم، به خاطر هزینه‌های جاری اتاق است که قانونی است و سومین پول، یک در هزار جدید است که دو سال قبل در برنامه پنجم تحمیل شده و همه از این هزینه ناراضی هستند چون مبلغ سنگینی است. چهارمین پول هم زمانی است که وقتی می‌خواهیم به افراد گواهی مبدأ بدهیم این هزینه را دریافت می‌کنیم.

 

وی اتاق بازرگانی را یک نهاد خصوصی معرفی کرد و با انتقاد از این‌که تشریفات کارت بازرگانی دولتی است، گفت: تشکیلات و انتخابات اتاق بازرگانی از بین تجار و افرادی که صاحب کارت بازرگانی هستند و عضویت اتاق‌ها را دارند، انجام می‌شود ولی تشریفات صدور کارت بازرگانی نباید تشریفات دولتی باشد و باید کاملاً تشریفات غیردولتی و خصوصی و سریع باشد. این قسمت باعث گله خیلی از صاحبان کارت بازرگانی است که وقتی می‌خواهند کارت بازرگانی‌شان را تمدید کنند تشریفاتی دارد که گاهی ۵ یا ۱۰ روز وقت می‌گذارند تا تشریفات تمدید انجام شود.