وقتی اخلال در بازار پشت پرده‌ای به نام دلال دارد

وقتی اخلال در بازار پشت پرده‌ای به نام دلال دارد کارشناسان اقتصادی معتقدند که حضور دلالان در بازار از حلقه‌های مازاد زنجیره تولید‌، عرضه و تقاضا نشأت می‌گیرد که برای حذف آنها باید مسیر عرضه کوتاه‌تر شود. رامین نور‌قلی‌پور، عضو کمیسیون صنایع ‌و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران اظهار کرد: همیشه […]

وقتی اخلال در بازار پشت پرده‌ای به نام دلال دارد

کارشناسان اقتصادی معتقدند که حضور دلالان در بازار از حلقه‌های مازاد زنجیره تولید‌، عرضه و تقاضا نشأت می‌گیرد که برای حذف آنها باید مسیر عرضه کوتاه‌تر شود.

رامین نور‌قلی‌پور، عضو کمیسیون صنایع ‌و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران اظهار کرد: همیشه کمبود عرضه و افزایش تقاضا با رشد قیمت همراه است بنابراین تا زمانی که مواد اولیه به‌طور صحیحی عرضه نشود، افزایش قیمت و گرانی را شاهد خواهیم بود.

وی با اشاره به این‌که حضور دلالان در بازار عرضه و تقاضا برای دستیابی به سود دهی بیش‌تر از دیگر دلایل رشد قیمت‌ها است، افزود: حلقه‌ها و زنجیره‌های عرضه در بازار نقش بسیار مهمی ایفا می‌کنند به‌طوری‌که اگر یکی از این حلقه‌ها معیوب شود تمام زنجیره عرضه و تقاضا با مشکل مواجه می‌شود.

عضو کمیسیون صنایع‌و معادن مجلس شورای اسلامی همچنین عنوان‌ کرد: در بازار کالاهای صنعتی حلقه‌هایی از زنجیره پیوسته تولید، عرضه و مصرف ناقص است که این امر موجب می‌شود تا کالای تولیدی با قیمت منطقی به دست مصرف‌کننده نرسد.

وی افزود‌: حضور دلالان در بازار‌ از حلقه‌های مازاد زنجیره تولید‌، عرضه و تقاضا نشأت می‌گیرد که برای حذف آنها باید مسیر عرضه کوتا‌ه‌تر شود و البته این مشکل به راحتی با یک برخورد و نظارت قانونی رفع نخواهد شد بلکه به عزم جدی مجلس و دولت نیاز دارد.

چرایی رشد دلالی در سال‌های گذشته

رضا مقدس کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران در خصوص نقش دلالان در بازار گفت: دلالی در معنی لغوی به معنی دلالت کننده و راهنما است اما در اقتصاد به صورت نقشی منفی شناخته می‌شود و به جای این‌که فرد دلال کارکردی مثبت داشته باشد به دنبال سودجویی و فرصت‌طلبی برای منفعت خود است.

وی افزود: در سال‌های گذشته تمایل به دلالی در بین فعالان اقتصادی رشد یافته و دلیل این امر افزایش موانع فرایند تولید بوده است.

مقدس کم‌ریسک بودن دلالی را عاملی دانست که میل به انجام آن را زیاد کرده است و تصریح ‌کرد: ریسک کم و پربازده بودن دلالی موجب شده تا افراد به جای تولید به ایفای نقش‌های واسطه‌ای در بازار روی آورند.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به آثار سوء دلالی در اقتصاد کشور بیان ‌کرد: دلالی و واسطه‌گری موجب می‌شود تا قیمت‌ها افزایش بی‌رویه داشته باشند و مصرف‌کننده نهایی هزینه بیش‌تری پرداخت کند که حاصل این فرایند برهم خوردن تعادل بازار خواهد بود.

 

وی در پایان تأکید ‌کرد: باید از فراهم شدن زمینه‌های واسطه‌گری از طریق راهکارهای قانونی جلوگیری شود ضمن آن‌که رفع موانع تولید نیز می‌تواند در کاهش دلالی در بازار مؤثر باشد و بستر مناسبی برای توزیع کالا را فراهم سازد.