ایجاد سامانه انبار شهری برای مبارزه با قاچاق کالا

رییس کمیسیون ارتباطات اتاق اصناف تهران خبر داد ایجاد سامانه انبار شهری برای مبارزه با قاچاق کالا رییس کمیسیون ارتباطات اتاق اصناف تهران از ایجاد سامانه انبار شهری کالا خبر داد و گفت: طرح ایجاد سامانه انبار شهری با هدف مبارزه با قاچاق کالا و سهولت در شناسایی کالا‌‌ها از مبدا تا مقصد اجرایی شده […]

رییس کمیسیون ارتباطات اتاق اصناف تهران خبر داد

ایجاد سامانه انبار شهری برای مبارزه با قاچاق کالا

رییس کمیسیون ارتباطات اتاق اصناف تهران از ایجاد سامانه انبار شهری کالا خبر داد و گفت: طرح ایجاد سامانه انبار شهری با هدف مبارزه با قاچاق کالا و سهولت در شناسایی کالا‌‌ها از مبدا تا مقصد اجرایی شده است.

علی توسطی در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف ایران اظهارکرد: ایجاد سامانه یاد شده برای شناسایی کالاهای وارداتی رسمی و جلوگیری از ورود کالای قاچاق است که وزارت صنعت، معدن‌و تجارت با همکاری اتحادیه‌های کشور اقدام به اجرای این سامانه کرده است؛ هنوز در ابتدای راه هستیم و این طرح با کم و کاستی‌هایی روبه‌رو است که امیدواریم هرچه زودتر مرتفع شود.

وی تصریح ‌کرد: اکنون در برخی موارد کالاهای وارداتی‌، در سوله‌ها و مکان‌هایی مانند باغات، منازل مسکونی و بعضاً در گاوداری‌ها و اماکنی که قابل شناسایی نیست، دپو می‌شود؛ به گونه‌ای که دسترسی به این کالا‌‌ها امکان‌پذیر نبود اما اکنون با اجرای طرح ایجاد سامانه انبار شهری کالا‌، تمام انبار‌‌ها شناسایی کد دریافت خواهند کرد.

توسطی افزود: با ایجاد سامانه انبار شهری کالا از مبدا تا مقصد یعنی از زمان ورود کالا در گمرکات ‌تا زمانی که به انبارهای تهران می‌رسد و مجوزهای لازم را برای توزیع به شهرستان‌ها می‌گیرد، کنترل و نظارت خواهد شد.

وی با بیان این‌که این طرح به تازگی اجرایی شده و برای موفقیت کامل آن لازم است تمام کالا‌‌ها کد شناسایی داشته باشند، ادامه‌داد: اجرای این طرح برای صنوفی که تنوع کالایی زیادی دارند، کار مشکلی است و برخی صنوف مانند صنف پیچ‌ومهره که بیش از ۶۰ هزار نوع کالا دارند‌، دسته‌بندی و کد‌گذاری برای این کالا‌‌ها زمان‌بر است.

رییس کمیسیون ارتباطات اتاق اصناف تهران تأکید‌ کرد: ما به عنوان نمایندگان اصناف این نگرانی را داریم که چرا هنوز بعد از سال‌ها تکلیف کدگذاری آیسیک در ارتباط با رسته‌های اتحادیه‌ها از سوی وزارت صنعت مشخص نشده و هنوز نتواسته‌ایم کد آیسیک را برای رسته‌هایی که کاملاً مشخص و قابل شناسایی هستند، تعریف کنیم؛ حال چگونه می‌خواهیم برای هزاران هزار دسته کالا کد شناسایی را در کم‌ترین زمان ممکن تعریف کنیم تا شماره شناسه در سیستم خوانده شود هر چند که این کار قابلیت اجرا را دارد اما نیاز به زمان هست.

توسطی اظهار‌کرد: اجرای ‌طرح ایجاد سامانه انبار شهری که قرار است در راستای مبارزه با کالای قاچاق انجام شود، به عقیده کارشناسان صنفی باید به صورت مرحله‌ای و تدریجی انجام بگیرد تا اثر بخشی لازم را داشته باشد و همچنین تداوم پیدا کند.

رییس اتحادیه ماشین‌آلات و تجهیزات کشاورزی و ساختمانی تصریح‌کرد: متأسفانه سازمان صنعت، معدن‌ و تجارت استان تهران در اجرای طرح‌های ملی که در حوزه بخش خصوصی و اصناف بوده است، هیچ‌گاه به صورت مرحله‌ای و تدریجی عمل نکرده و همیشه با این مشکل روبه‌رو بوده‌ایم که تنها قصد اجرای سریع طرح را داشته باشیم.

رییس کمیسیون ارتباطات اتاق اصناف تهران تأکید‌کرد: طرح‌هایی که در سطح ملی اجرا می‌شود، نیاز به بررسی بیش‌تری دارد و ا‌بتدا باید این طرح آن دسته از کالاهایی که بزرگ‌تر و قابل شناسایی هستند، اجرایی شود تا کم ‌و کیف طرح را بسنجیم و سپس در بازه زمانی مشخص کد کالا‌‌ها را تعریف کنند و در مرحله بعدی اتحادیه‌هایی که تنوع کالاهای دارند را مشمول شود.

توسطی اظهار‌کرد: ما در اتحادیه ماشین‌آلات و تجهیزات کشاورزی و ساختمانی پیشگام اجرای این طرح هستیم اما متأسفانه این دیدگاه و رویکرد کلی گرایی در سازمان صنعت، معدن و تجارت همیشه وجود داشته که باعث شده تا از دانش بومی اتحادیه‌ها و اصناف بهره نبرند و به همین دلیل برخی طرح‌ها با وجود این‌که هزینه مالی را متحمل می‌شوند و فرصت‌‌‌ها را از بین می‌برند، بازدهی لازم را ندارند.

برای نگهداری کالاهای قاچاق، مشکل کمبود انبار داریم

امین دلیری، رییس‌ سازمان جمع‌آوری‌و فروش اموال تملیکی گفت: برای تعمیر و تجهیز انبار‌‌ها نیازمند ۵۰ میلیارد تومان اعتبار هستیم.

معاون وزیر اقتصاد در گفت‌وگو با ایلنا، در خصوص وضعیت انبارهای نگهداری کالاهای قاچاق مشکوفه در کشور، اظهار کرد: با توجه به این‌که حجم قاچاق در کشور بالاست ما برای این میزان از قاچاق با مشکل انبار مواجه هستیم.

 وی‌ افزود: در استان‌های کرمانشاه، کردستان و فارس حدود ۱۳ میلیارد تومان برای خرید و اجاره انبار پرداخت کرده‌ایم اما همچنان مشکل کمبود انبار وجود دارد.

معاون وزیر اقتصاد با بیان‌ این‌که در شهرهای بوشهر، بندرعباس، استان فارس، آذربایجان‌شرقی ‌و غربی و خوزستان مشکل کمبود انبار برای نگهداری کالاهای قاچاق مشکوفه داریم، گفت: در این شهر‌‌ها برای احداث انبار مشکل بودجه‌ای داریم.

رییس سازمان جمع‌آوری‌ و فروش اموال‌تملیکی با اشاره به تنگنای اعتباری خاطر‌نشان‌ کرد: سال گذشته اعلام کردیم ۵۰ میلیارد تومان کمبود بودجه داریم که تنها ۱۵ میلیارد تومان به ما اختصاص دادند.

وی ادامه‌داد: این در حالی است که تجهیز و تعمیر این انبار‌‌ها به حداقل به ۵۰ میلیارد تومان بودجه نیاز دارد و ما ناچاریم تا پایان سال از منابع خودمان استفاده کنیم.

رییس سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی تصریح ‌کرد: در برخی از شهر‌‌ها نظیر اصفهان، بوشهر و استان مرکزی و خوزستان زمین‌هایی خریداری شده که نیازمند احداث انبار است. البته این زمین‌ها را به صورت دولتی گرفته‌ایم.

وی در پاسخ به این پرسش که میزان قاچاق کالا تا پایان آذر ماه چه میزان بوده است، گفت: برآورد دقیقی از این میزان وجود ندارد، اما در یک سال گذشته میزان ۲۵ میلیارد دلاری قاچاق به ۱۵ میلیارد دلار رسیده و مقدار قاچاق کم‌تر شده اما هنوز آمار دقیقی برای آذر ماه اعلام نشده است.

وی افزود: در برخی از کالا‌‌ها نظیر خودرو میزان قاچاق کم‌تر از قبل شده که دلیل آن هم افزایش سختگیری‌ها و افزایش کشفیات است.

رییس اداره جمع‌آوری و فروش اموال‌تملیکی گفت: دستگاه‌های کاشف در صورتی که به سامانه‌های هوشمند مجهز شوند میزان کشفیات بیش‌تر خواهد شد و نرخ ریسک را برای قاچاقچی بالا می‌رود.

 

معاون وزیر اقتصاد و دارایی در خاتمه افزود: ما معتقدیم که تنها راه برای کاهش قاچاق به کشور بالا بردن ریسک برای قاچاقچی است.