وعده جدید نفتی‌ها،تسهیلات ویژه در مناقصات به رتبه اولی‌‌‌ها اعطاء می‌شود

  شهره حقی- فریبرز گردانی‌نژاد جزییات نحوه ارزیاب صلاحیت و رتبه‌بندی سازندگان را تشریح کرد و گفت: وزارت نفت به سازندگان برتر که کیفیت Aرا دریافت می‌کنند تسهیلات اعطا می‌کند. به گزارش خبرنگار مناقصه‌مزایده، مدیرکل سامانه کالا و حمایت از ساخت داخل، از اعطای تسهیلات به سازندگان برتر خبرداد و گفت: سازندگانی که رتبه A […]

 

شهره حقی- فریبرز گردانی‌نژاد جزییات نحوه ارزیاب صلاحیت و رتبه‌بندی سازندگان را تشریح کرد و گفت: وزارت نفت به سازندگان برتر که کیفیت Aرا دریافت می‌کنند تسهیلات اعطا می‌کند.

به گزارش خبرنگار مناقصه‌مزایده، مدیرکل سامانه کالا و حمایت از ساخت داخل، از اعطای تسهیلات به سازندگان برتر خبرداد و گفت: سازندگانی که رتبه A را دریافت می‌کنند از تسهیلات اعطایی وزارت نفت مانند درصد بیش‌تر پیش پرداخت، اولویت در پرداخت مطالبات، اولویت مشارکت در پروژه‌ها با طرف‌های خارجی و دعوت به مناقصات محدود برای ساخت کالا و تجهیزات برخوردار خواهند شد.

وی تصریح ‌کرد: ارزیابی صلاحیت و رتبه‌بندی سازندگان، در جهت ارتقای بلوغ فن‌آورانه و ساخت محصولات کیفی قابل رقابت در سطح منطقه، گامی بزرگ در ارتقای توانمندی سازندگان داخلی در سطح بین‌المللی و در جهت دستیابی به اهداف اقتصادی مقاومتی است.

گردانی‌نژاد اظهار کرد: صنعت تولید کالا و تجهیزات صنعت نفت دارای ظرفیت بالقوه وسیع در ایجاد فرصت‌های فراوان برای ارتقای شاخص‌های ملی توسعه اقتصادی اجتماعی مانند رشد اقتصادی، اشتغال، افزایش، تولید ملی و انتقال و توسعه فن‌آوری است.

وی با بیان این‌‌که ارزیابی و رتبه‌بندی تأمین‌کنندگان و سازندگان در دو فاز انجام خواهد شد، افزود: در فاز یک صلاحیت عمومی و در فاز دوم توانمندی فن‌آورانه ارزیابی شده، پس از آن گواهینامه کیفیت صادر می‌شود.

به گفته گردانی‌نژاد در کمیته‌های فنی بازرگانی هیأتی با حداقل ۳ عضو خبره فنی بازرگانی صلاحیت‌دار به انتخاب مقام مجاز دستگاه مرکزی به ارزیابی صلاحیت سازندگان و تأمین‌کنندگان کالا می‌پردازند. ضمن این‌‌که اعضای این کمیته‌ها از سوی معاون وزیر در امور مهندسی انتخاب می‌شوند.

مدیرکل سامانه کالا و حمایت از ساخت داخل داشتن تجربه و دانش در زمینه مورد نظر، حسن سابقه، داشتن پروانه کار یا گواهینامه‌های صلاحیت در صورت لزوم، توان مالی، ظرفیت تولید، استانداردهای تولید، کیفیت قطعات مصرفی و ارزیابی سازندگان را از جمله الزامات در ارزیابی کیفی و صلاحیت مناقصه‌گران اعلام کرد.

وی افزود: تخصیص رتبه به تأمین‌کنندگان براساس نتایج ارزیابی فاز اول صورت می‌گیرد و ورود به فهرست بلند دستگاه مرکزی (AVL) وزارت نفت، منوط به کسب حداقل امتیاز در فاز اول است.

گردانی‌نژاد تصریح ‌کرد: فاز اول شامل سطوح آمادگی و توانمندی عمومی تأمین‌کنندگان در حوزه‌هایی مانند سیستم‌های مدیریت کیفیت، فرایندهای بازرسی و آزمون، مدیریت مالی، برنامه‌ریزی، سازماندهی، منابع انسانی، ارتباطات و زیرساخت مبتنی بر نظام ارزیابی صلاحیت به صورت عام است.

مدیرکل سامانه کالا و حمایت از ساخت داخل با بیان این‌‌که به دنبال ایجاد زبان واحد بین منابع و مصرف هستیم، اظهار کرد: برای ایجاد ارتباط و زبان واحد میان فضای تولید و فضای مصرف، شرکت‌های موجود در AVL براساس مشخصات محصول (نفت کد) فهرست‌بندی و اطلاعات آن از سوی دیگر با MESCمرتبط می‌شود.

گردانی‌نژاد خاطرنشان کرد: تقاضاهای صنعت نفت نیز به عنوان زبان مصرف کننده براساس MESC و نفت کد وارد سیستم EP شده و در فرایندهای منبع یابی به منابعی که ارزیابی صلاحیت و رتبه‌بندی شده‌اند در فهرست بلند (AVL) متصل شده و فهرست کوتاه شکل می‌گیرد.

وی گفت: ورود منابع به سیستم AVL از طریق توکن داخلی انجام شده و شرکت‌های خارجی می‌توانند از طریق نمایندگی‌های داخلی خود به این سیستم وارد شوند؛ همچنین در صورت هماهنگی‌های بین‌المللی مرکز ریشه و امکان ثبت توکن‌‌‌ها به صورت بین‌المللی، در آینده شرکت‌های خارجی هم می‌توانند از طریق توکن بین‌المللی وارد سیستم شوند.

مدیرکل سامانه کالا و حمایت از ساخت داخل درباره فاز دوم ارزیابی نیز اظهار کرد: فاز دوم شامل ارزیابی فن‌آورانه و تکمیلی برای صدور گواهینامه کیفیت است که شامل توانمندی فن‌آورانه محصول (TRL) و توانمندی فن‌آورانه ساخت تجهیزات (MRL) می‌شود.

وی ادامه‌ داد: در این فاز سازندگان مورد تأیید فاز اول که در فهرست بلند دستگاه مرکزی (AVL) وزارت نفت قرار می‌گیرند در دو حوزه فن‌آوری‌های محصول و فن‌آوری‌های ساخت به‌طور تخصصی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

به گفته گردانی‌نژاد در این راستا از یک‌سو میزان بلوغ و آمادگی فن‌آورانه محصول مبتنی بر نظام ارزیابی سطوح آمادگی فن‌آوری محصول ارزیابی شده و از سوی دیگر میزان کنترل و توانمندی فرایند ساخت، مبتنی بر نظام ارزیابی سطوح آمادگی فرایند ساخت مورد ارزیابی قرار می‌گیرد که پس از اجرای این ارزیابی‌‌‌ها و کسب امتیازهای لازم مراحل ارزیابی و صدور گواهینامه کیفیت انجام خواهد شد.

وی ادامه ‌داد: گواهینامه کیفیت سازندگان در فاز دوم از سوی پژوهشگاه نفت و انجمن نفت (IPI) صادر می‌شود.

مدیرکل سامانه کالا و حمایت از ساخت داخل تصریح‌ کرد: با توجه به دادن Authority از طریق پژوهشگاه استاندارد به پژوهشگاه صنعت نفت، امکان صدور گواهینامه کیفیت برای سازندگان ایجاد شده است.

وی گفت: از آن‌جا که متدولوژی صدور گواهینامه همان روش‌های API خواهد بود، در آینده دریافت گواهینامه بین‌المللی از سوی سازندگان داخلی تسریع می‌شود.

 

گردانی‌نژاد در پایان گفت: براین اساس پوشش بیمه ایی محصولی که شرکت‌های ارزیابی شده در فاز ٢ برای اولین بار در ایران می‌سازند با رویکرد پوشش ریسک زنجیره تأمین فراهم می‌شود.