صادرکنندگان به امید جوایز صادراتی در مناقصات بین‌المللی شرکت کرده‌اند

دبیرکل انجمن صادرکنندگان خدمات فنی ‌و مهندسی صادرکنندگان به امید جوایز صادراتی در مناقصات بین‌المللی شرکت کرده‌اند دبیرکل انجمن صادرکنندگان خدمات فنی ‌و مهندسی، معتقد است ایران به جرأت می‌تواند به سقف ۲۵ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی دست پیدا کند به شرطی که دولت تمام قد در کنار بخش خصوصی و صادرکنندگان خدمات فنی ‌و […]

دبیرکل انجمن صادرکنندگان خدمات فنی ‌و مهندسی

صادرکنندگان به امید جوایز صادراتی در مناقصات بین‌المللی شرکت کرده‌اند

دبیرکل انجمن صادرکنندگان خدمات فنی ‌و مهندسی، معتقد است ایران به جرأت می‌تواند به سقف ۲۵ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی دست پیدا کند به شرطی که دولت تمام قد در کنار بخش خصوصی و صادرکنندگان خدمات فنی ‌و مهندسی بایستد.

مجتبی غروی در گفت‌وگو با اگزیم‌نیوز ضمن اشاره به مشکلات عدیده در مسیر صادرات خدمات فنی ‌و مهندسی گفت: ۴۸ شرکت و پیمانکار ایرانی تمام زندگی و سرمایه خود را برای صادرات خدمات فنی ‌و مهندسی به عراق برده‌اند و در مقابل دولت عراق اصلا پاسخگوی این افراد نیست و مطالبات آنها را پرداخت نمی‌کند؛ با وجود همه هزینه‌هایی که ما در کشور عراق به لحاظ سیاسی پرداخت کرده‌ایم اما همکاری لازم برای رفع مشکلات صادرکنندگان ما در عراق انجام نمی‌شود.

وی با طرح مشکلات پیمانکاران ایرانی در عراق گفت: عراقی‌‌ها بابت طی مراحل اداری محاسبه طلب پیمانکاران ایرانی پول می‌خواهند؛ حتی با این وجود احتمال پرداخت طلب پیمانکاران وجود ندارد و برخی پیمانکاران حتی برای خروج ماشین‌آلات خود از عراق به مشکل برخورده‌اند.

غروی افزود: رفع این مشکلات نه در دست صادرکننده بلکه نیازمند روابط دیپلماتیک اقتصادی است. متأسفانه ما از این بعد رنج می‌بریم و گاهی دیپلماسی اقتصادی ما با منافع صادرکنندگان همسو نیست و مساعدت‌های انجام شده دولت در این راستا کافی نیست.

وی در ادامه افزود: صندوق ضمانت صادرات عملاً نفعی برای واحدهای صادراتی خصوصی ندارد و تبدیل به یک بنگاه درآمدزا شده است در همه جای دنیا صندوق‌های ضمانت صادرات وظیفه حمایت از واحدهای زیان‌ده صادراتی را به عهده دارند در حالی‌که ما برای استفاده از خدمات صندوق باید هزینه پرداخت کنیم و نهایتا نفع چندانی را بخش خصوصی واقعی از صندوق ضمانت صادرات نمی‌برد.

غروی بیان‌کرد: دولت در مقابل بسته‌های حمایتی رفتاری صمیمانه‌ای ندارد و جوایز صادراتی را که تعیین کرده به دست فراموشی سپرده شده‌اند. صادرکنندگان ما به امید جوایز صادراتی در مناقصات بین‌المللی شرکت کرده‌اند در حالی‌که خبری از این جوایز نیست. این به معنی از بین رفتن انگیزه رقابت و فعالیت صادرکنندگان است. حال آن‌که در همه جای دنیا دولت‌‌ها با رغبت از صادرات حمایت می‌کنند این بی‌توجهی‌ها به صادرات و صادرکننده در کشور ما عادی است.

وی اذعان ‌داشت: بر خلاف سایر حوزه‌ها در مورد صادرات خدمات فنی ‌و مهندسی اصلاً وضعیت اسفباری نداریم، ظرفیت خالی صادراتی در بخش خدمات فنی‌ و مهندسی حدود ۶۵ میلیارد دلار است و می‌توانیم در این بخش پرقدرت عمل کنیم ولی برای بهره‌مندی از این ظرفیت تنها نیازمند حمایت دولت و دیپلماسی اقتصادی برای رفع موانع بین‌المللی خصوصا در منطقه هستیم.

غروی گفت: پیشنهاد می‌کنم معاونت صادرات غیرنفتی در ریاست جمهوری تشکیل شود تا کار هماهنگی دستگاه‌های مختلف مرتبط با امر صادرات از جمله گمرک، بانک و سازمان توسعه تجارت را در امر تجارت را انجام دهد.

دبیرکل انجمن صادرکنندگان خدمات فنی ‌و مهندسی با اشاره به این‌که صادرات خدمات فنی ‌و مهندسی از ۴ به ۱٫۲ میلیارد دلار رسیده است، گفت: این در حالی است که با برنامه‌ریزی درست می‌توان این بخش صادرات را به مرز ۱۰ میلیارد دلار رساند و این کار به معنای اشتغال‌زایی و درآمدزایی ارزی است حال آن‌که بی‌تفاوتی دولت نسبت به این ظرفیت‌ها منجر به از بین رفتن ظرفیت صادراتی این بخش و همچنین از دست دادن نیرو‌ها و تقدیم دو دستی آن به کشورهای دیگر می‌شود.

 

دبیرکل انجمن صادرکنندگان خدمات فنی ‌و مهندسی بیان‌ کرد: ایران به جرأت می‌تواند به سقف ۲۵ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی دست پیدا کند به شرطی که دولت تمام قد در کنار بخش خصوصی و صادرکنندگان خدمات فنی ‌و مهندسی بایستد.