تشکیل اتاق‌های منطقه‌ای برای ایجاد توازن در توسعه

رییس اتاق قم مطرح‌کرد تشکیل اتاق‌های منطقه‌ای برای ایجاد توازن در توسعه خاکی، رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن ‌و کشاورزی قم گفت: اعضای اتاق‌های شهرستان‌‌ها با ایجاد اتاق‌های منطقه‌ای تجربیات خود را در کنار هم قرار می‌دهند تا در ایجاد توازن منطقه‌ای اثرگذارتر باشند. ابوالفضل خاکی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران با اشاره […]

رییس اتاق قم مطرح‌کرد

تشکیل اتاق‌های منطقه‌ای برای ایجاد توازن در توسعه

خاکی، رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن ‌و کشاورزی قم گفت: اعضای اتاق‌های شهرستان‌‌ها با ایجاد اتاق‌های منطقه‌ای تجربیات خود را در کنار هم قرار می‌دهند تا در ایجاد توازن منطقه‌ای اثرگذارتر باشند.

ابوالفضل خاکی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران با اشاره به برنامه‌ریزی اتاق ایران برای راه‌اندازی اتاق‌های منطقه‌ای متشکل از اتاق‌های استان‌هایی که همجواری جغرافیایی، فرهنگی، زیرساختی و زیست‌محیطی دارند، اظهارکرد: ایجاد اتاق‌های منطقه‌ای نه تنها در توسعه استان‌های همان منطقه اثرگذار است، بلکه با توجه به کاهش تمرکز دولت و پایتخت بر تدوین برنامه‌های استان‌ها، می‌تواند به‌طور کلی به توسعه همه‌جانبه کشور بینجامد.

وی با بیان این‌که اعضای اتاق‌های شهرستان‌‌ها با همگرایی بیش‌تر در اتاق‌های منطقه‌ای، تجربیات خود را در اختیار اعضای سایر استان‌‌ها قرار می‌دهند، به تشریح بیش‌تر تدوین اسناد توسعه‌ای استان‌‌ها در اتاق‌های منطقه‌ای پرداخت و افزود: در برنامه‌ریزی منطقه‌ای، با توجه به این‌که برنامه‌ریزان به ویژگی‌های اقلیمی و اقتصادی آن منطقه آشنایی دارند، قطعاً در تدوین برنامه‌های عملیاتی و نزدیک به اجرا تلاش بیش‌تری خواهند داشت.

رییس اتاق قم با ارایه این پیشنهاد که برنامه‌ریزان استان‌های هر منطقه می‌بایست نظرات خود را با سایر همتایانشان در مناطق دیگر مطابقت دهند که توسعه مناطق همگونی بیش‌تری داشته باشد، تصریح‌کرد: کشورهای موفق در حوزه تولید و صادرات با استفاده از همین روش توانسته‌اند توسعه را از سطوح منطقه‌ای به سراسری گسترش دهند. به عنوان نمونه کشور آلمان که با استفاده از سیاست توسعه ایالتی توانست علاوه بر توسعه جداگانه هر ایالت‌ها، کل این کشور را به یک کشور توسعه‌یافته تبدیل کند.

خاکی یکی دیگر از مزایای ایجاد اتاق‌های منطقه‌ای را تشکیل هلدینگ‌های تولید و صادرات موفق در هر منطقه عنوان و بیان‌کرد: توسعه منطقه‌ای سبب می‌شود تا اگر یکی از استان‌های آن منطقه در تولید و استانی دیگر در صادرات موفق باشد، با نزدیک شدن به هم و ایجاد هلدینگ تولید و صادرات، هزینه‌های صادرات را کاهش داده و به حجم تولیدات کالاهای آن منطقه بیفزایند.

وی ادامه ‌داد: در حال حاضر با توجه به رقابت گسترده کشور‌ها در افزایش صادرات، دیگر تولید به صورت شرکت‌های متعدد و کوچک، مقرون به صرفه صادراتی نیست؛ بلکه این شرکت‌های کوچک استانی باید با نزدیک شدن به یکدیگر و ارتقای استانداردهای تولید، هلدینگ‌های بزرگ ایجاد کنند تا بتوانند در بازار رقابت جهانی باقی بمانند. نظیر همان کاری که کره‌جنوبی با راه‌اندازی دو شرکت بزرگ تولید کالاهای الکترونیکی که مجموعه‌ای از صد‌ها شرکت تولیدی پراکنده است، انجام داد و توانست خود را به عنوان قطب تولید کالای الکترونیک به عنوان صنعت مادر حال حاضر دنیا مطرح کند.

 

رییس اتاق قم این اتاق را مرکز پایلوت اجرای طرح تشکیل اتاق‌های منطقه‌ای ذکر کرد و یادآور شد: در این طرح ۳ موضوع اصلی نزدیک شدن اتاق‌های استان‌های عضو هر منطقه، شناسایی نقاط ضعف و قوت استا‌ن‌های همجوار در تولید و همپوشانی آنها با استفاده از توانایی‌های یکدیگر و کاهش وابستگی برنامه‌ریزی و بودجه‌بندی اتاق‌های استانی به مرکز مدنظر است که در صورت کلید خوردن طرح، موانع و مشکلات اجرایی به مرور مرتفع خواهد شد.