انعطاف بخشیدن به قوانین مناقصات برای برد پیمانکاران بومی

انعطاف بخشیدن به قوانین مناقصات برای برد پیمانکاران بومی پیمانکاران بومی استان خراسان‌شمالی معتقدند بیش‌تر پروژه‌های بزرگ به پیمانکار غیربومی واگذار شده است و بومی‌‌ها سهم زیادی در به دست گرفتن کارهای عمرانی ندارند. به گزارش ایرنا، به گفته این پیمانکارن، مسؤولان سایر استان‌‌ها از پیمانکاران بومی حمایت و در حد امکان از ورود پیمانکارن […]

انعطاف بخشیدن به قوانین مناقصات برای برد پیمانکاران بومی

پیمانکاران بومی استان خراسان‌شمالی معتقدند بیش‌تر پروژه‌های بزرگ به پیمانکار غیربومی واگذار شده است و بومی‌‌ها سهم زیادی در به دست گرفتن کارهای عمرانی ندارند.

به گزارش ایرنا، به گفته این پیمانکارن، مسؤولان سایر استان‌‌ها از پیمانکاران بومی حمایت و در حد امکان از ورود پیمانکارن غیربومی به میدان اجرای کار‌ها جلوگیری می‌کنند اما این نگاه حمایتی در این استان وجود ندارد.

یک پیمانکار حوزه ساختمان در این باره گفت: به همین علت پیمانکاران خراسان‌شمالی در مناقصه‌های سایر استان‌‌ها برنده نمی‌شوند زیرا مسؤولان استان‌های دیگر با استفاده از ظرفیت‌ها و انعطاف بخشیدن به قوانین تلاش دارند تا کار‌ها توسط بومی‌‌ها انجام شود.

وی که خواست نامش در خبر ذکر نشود، اظهار‌کرد: یکی از علت‌‌ها که پیمانکاران بومی استان نتوانسته‌اند کارهای بزرگ و مهم را در دست بگیرند، نداشتن تجربه و توانایی کافی برای این پروژه‌ها است.

وی گفت: داشتن تجربه و توانمندی در حالی مطالبه می‌شود که پیمانکاران ما تاکنون فرصت عرض اندام نداشته‌اند و تاکنون اجرای کار بزرگی را به دست نگرفته‌اند.

وی افزود: تا وقتی کاری واگذار نشود پیمانکار چگونه می‌تواند تجربه و توانایی به دست آورد؟

یک پیمانکار در حوزه ساختمان هم گفت: پیمانکاران بومی استان درصورتی که میدان و مجال برای فعالیت داشته باشند توانمند هستند و توانایی لازم برای اجرای پروژه‌ها را دارند.

وی هم به شرط ذکر نشدن نام خود در خبر افزود: پروژه‌های خاص به‌طور مثال ساخت بیمارستان‌‌ها اکنون توسط پیمانکاران غیربومی به دست گرفته شده است اما همین پروژه‌ها اکنون توسط پیمانکاران جزء و کوچک‌تر که بومی استان هستند اجرا می‌شود.

وی اظهارکرد: اگر پیمانکاران ما توان ساخت بیمارستان را ندارند چگونه است که اکنون پیمانکار بجنوردی آن را انجام می‌دهد؟ اگر پیمانکاران ما توان ندارند چرا اجرای این پروژه‌ها در نهایت به پیمانکاران بومی استان واگذار می‌شود؟

وی با بیان این‌که تاکنون فرصت و میدان برای اجرای کار‌ها به پیمانکاران بومی داده نشده است، تأکید ‌می‌کند: در این زمینه نیازمند نگاه حمایتی مسؤولان هستیم، نگاهی که در سایر استان‌‌ها سبب شده تا پیمانکاران توانمند شوند.

یک پیمانکار دیگر هم گفت: علت این‌که پیمانکاران غیربومی در مناقصه‌ها برنده می‌شوند، این است همیشه پایین‌‌ترین قیمت را پیشنهاد می‌کنند اما از نظر قانون مناسب‌‌ترین قیمت در مناقصه‌ها الزاماً پایین‌‌ترین قیمت نیست و انجام پروژه‌ها با پایین‌‌ترین قیمت، به‌طور یقین به ضرر دستگاه اجرایی و مردم و بهره‌برداران خواهد بود.

وی تصریح‌می‌کند: جای تعارف ندارد که پیمانکار به دنبال سود است و هر جا نتواند به سود برسد به اجبار از کیفیت کار می‌زند و متأسفانه دستگاه‌های اجرایی به این امر توجه ندارند و به همین لحاظ برنده مناقصه پیمانکاری است که پایین‌‌ترین قیمت را داده است و از این نمونه‌ها در استان زیاد است.

وی می‌گوید: دفتر فنی استانداری باید بر این موارد نظارت داشته باشد که دستگاه‌های اجرایی چرا و با چه قیمتی حاضر به کاهش هزینه‌ها می‌شوند؟ نباید به خاطر کاهش هزینه‌ها کیفیت کار‌ها را زیر سؤال برد و از مصالح غیراستاندارد و نامرغوب استفاده کرد و یا مرتکب سایر تخلف‌‌ها شد.

* مالیات بر ارزش افزوده با انتخاب پیمانکار غیربومی از استان خارج می‌شود

دبیر انجمن پیمانکاران عمرانی خراسان شمالی روی دیگری از تبعات واگذاری پروژه‌ها به پیمانکار غیربومی را نمایان کرده و می‌گوید: پیمانکاران غیربومی اصل اعتبار و اعتبارات مالیات بر ارزش افزوده را که ارقام بالایی است از استان خارج می‌کنند.

مهدی روحانی اظهار‌می‌دارد: استان نتوانسته است از محل گردش اعتبار پروژه‌ها بهره‌مند شود و از آنجایی که محل ثبت شرکت‌ها خارج استان است، مالیات بر ارزش افزوده نیز از استان خارج می‌شود.

وی می‌افزاید: اعتباری که از محل ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده از استان خارج می‌شود اعتبار کمی نیست و می‌توان با آن اعتبار بسیاری از طرح‌های عمرانی مناطق محروم استان را اجرا و گرد و غبار محرومیت را پاک کرد.

روحانی اظهار می‌دارد: اکنون بسیاری از پروژه‌ها به پیمانکاران غیربومی واگذار می‌شود و این امر نه تنها سبب می‌شود تا پیمانکاران فرصت کسب تجربه و مهارت را نداشته باشند بلکه موجب خروج برخی از سرمایه‌ها از استان می‌شود.

دبیر انجمن پیمانکاران عمرانی خراسان شمالی می‌گوید: در سفر رهبر معظم انقلاب اعتبارات فراوانی به استان تزریق شد اما استان نتوانست از آن به خوبی استفاده کند و بسیاری از پیمانکاران غیربومی وارد کار شدند و به همین لحاظ ارقام زیادی از مالیات بر ارزش افزوده از استان خارج شد.

وی با بیان این‌که با مدیریت می‌توان بخشی از این مشکل را حل کرد، افزود: محل مصرف بر مالیات بر ارزش افزوده باید استان باشد و می‌توان پیمانکار غیربومی را مجاب کرد ظرف مدتی پس از برنده شدن، محل ثبت شرکت را به این استان آورد تا مردم ما از این اعتبار بهره‌مند شوند.

برد پیمانکاران بومی در مناقصات با امتیازات ویژه

مدیرکل دفتر فنی استانداری خراسان شمالی با اشاره به این‌که رویکرد استانداری واگذاری طرح‌های عمرانی به پیمانکاران بومی است، گفت: به همین منظور ۷۰ درصد این طرح‌ها توسط آنها انجام می‌شود.

یزدان عنبری در گفت‌و‌گو با ایرنا اظهار‌کرد: در این راستا، امتیازهایی برای بومی‌‌ها گذاشته می‌شود تا راحت‌تر در مناقصه‌ها برنده شوند.

وی با بیان این‌که در ۳ سال گذشته، پیمانکاران بومی مجال و فرصت بیش‌تری برای اجرای طرح‌های عمرانی در استان داشته‌اند تصریح‌کرد: پیمانکاران بومی استان در شرایط یکسان و حتی درصورتی که قیمت پیشنهادی ارایه شده تفاوت فاحش و زیادی با سایر قیمت‌ها نداشته باشد، در اولویت قرار دارند.

مدیرکل دفتر فنی استانداری خراسان‌شمالی افزود: اگر تفاوت این قیمت‌ها ۱۰ تا ۱۵ درصد بیش‌تر از پایین‌‌ترین قمیت پیشنهاد شده در مناقصه‌ها باشد، پیمانکار بومی برنده محسوب می‌شود.

عنبری اظهار‌کرد: واگذاری طرح‌های عمرانی به پیمانکاران و برنده شدن در مناقصه‌ها فرایندی دارد که در قانون مشخص است و البته پیمانکاران ما معمولاً شرایط لازم به لحاظ توان علمی، فنی و مالی برای برنده شدن و اجرای کارهای بزرگ را ندارند.

وی افزود: به‌طور مثال شرکت‌ها برای ساخت بیمارستان‌‌ها نیاز به گرید «یک» و «دو» دارد که هیچ کدام از شرکت‌های این استان این گرید را ندارند.

وی خاطرنشان‌‌کرد: بعضاً اجرای برخی پروژه‌های کوچک و جزء در طرح‌ها به پیمانکاران دست دوم واگذار می‌شود و به این لحاظ شرکت‌های ما می‌توانند از آن منتفع شوند.

مدیرکل دفتر فنی استانداری خراسان‌شمالی در ادامه گفت: یکی از تبعات واگذاری طرح‌ها به پیمانکاران غیربومی، خارج شدن اعتبارات مربوط به مالیات بر ارزش افزوده از استان است.

عنبری خاطرنشان‌کرد: از آنجایی که محل ثبت شرکت‌ها خارج استان است، مالیات بر ارزش افزوده نیز از استان خارج و در جای دیگر هزینه می‌شود.

وی در پاسخ به این‌که چه راهکاری برای مجاب کردن هزینه کردن مالیات بر ارزش افزوده در استان وجود دارد، گفت: بعضاً گفته می‌شود شرکت‌ها باید محل ثبت را به این استان تغییر دهند اما این امر بسیار مشکل میسر می‌شود زیرا شرکت‌های بزرگ و مطرح، معمولاً در استان‌های مختلف مشغول به فعالیت هستند و امکان تغییر مکان و محل ثبت شرکت به سادگی میسر نمی‌شود.

وی درباره گلایه‌ها از این‌که برخی مدیران غیربومی پیمانکاران غیربومی وارد استان می‌کنند نیز اظهار‌کرد: در صورت محرز شدن این امر، با دستگاه مربوط برخورد می‌شود.

*تأکید بر کیفیت کارها

عنبری همچنین در پاسخ به این ادعا که قیمت پایین سبب برنده شدن در مناقصه‌ها است، گفت: تأکید ما رعایت موارد و ضوابط برای تضمین کیفیت کار‌ها است و دستگاه‌های اجرایی نیز نباید تنها به خاطر کاهش هزینه‌ها، پروژه‌ها را به پیمانکاری که قیمت پایین پیشنهاد داده واگذار کنند.

وی با تأکید بر این‌که نباید پروژه‌ها و طرح‌ها به صرف قیمت پایین‌تر به پیمانکار واگذار شود، تصریح‌کرد: البته نظارت بر قیمت‌های پیشنهادی مورد نظارت و بررسی قرار می‌گیرد و در قانون نیز واگذاری پروژه‌ها به قیمت‌های پایین‌تر از عرف ممنوع است.

وی با اذعان به این‌که پیمانکار در اجرای کار دنبال سود است، گفت: اجرای کار‌ها با قیمت پایین‌تر از عرف، پیمانکار را وادار می‌کند تا با استفاده از مصالح غیراستاندارد و یا سایر تخلف‌‌ها از کیفیت کار‌ها بکاهد که این غیرقانونی است.

 

مدیرکل دفتر فنی استانداری خراسان شمالی تأکید‌کرد: تاکنون موردی از این‌که پیمانکاری به خاطر پیشنهاد قیمت پایین‌تر از عرف در مناقصه برنده شده باشد مشاهده نشده است اما در صورت دریافت گزارش‌هایی در این زمینه، با دستگاه مربوط برخورد می‌شود.