محدود کردن واردات به ‌منزله کاهش عرضه در بازار و بالا رفتن قیمت‌هاست

رییس مجمع واردات محدود کردن واردات به ‌منزله کاهش عرضه در بازار و بالا رفتن قیمت‌هاست احتشام‌زاد رییس مجمع واردات با بیان این‌که سال ۹۵ سال خوبی برای واردکنندگان خودرو نبود، گفت: دستورالعمل ساماندهی بازار ارز و محدود کردن واردات خودرو برای شرکت‌های غیرنماینده، مسأله واردات خودروهای آمریکایی و پراکندگی تصمیم‌گیری درزمینه واردات خودرو به […]

رییس مجمع واردات

محدود کردن واردات به ‌منزله کاهش عرضه در بازار و بالا رفتن قیمت‌هاست

احتشام‌زاد رییس مجمع واردات با بیان این‌که سال ۹۵ سال خوبی برای واردکنندگان خودرو نبود، گفت: دستورالعمل ساماندهی بازار ارز و محدود کردن واردات خودرو برای شرکت‌های غیرنماینده، مسأله واردات خودروهای آمریکایی و پراکندگی تصمیم‌گیری درزمینه واردات خودرو به نگرانی فعالان این بخش منجر شد.

فرهاد احتشام‌زاد در گفت‌وگو با سایت خبری اتاق تهران تصریح‌کرد: واردکنندگان خودرو کماکان نگران وضعیت فعالان این عرصه هستند و این نگرانی با شروع سال جدید شدت گرفته است. پیش‌ از شروع سال جدید و با اجرای دستورالعمل ساماندهی بازار ارز و اعمال محدودیت برای واردات خودرو، پیش‌بینی می‌کردیم که این مسأله بر کیفیت بازار خودروهای وارداتی اثرگذار باشد. این مسأله با در نظر گرفتن تلاش بیش‌تر مجموعه اقتصاد برای اشتغال‌زایی و افزایش تولید قابل‌ تحلیل است.

وی افزود: شعار تعیین‌شده برای سال جدید بیش از هر چیز متمرکز بر تولید و اشتغال است، به‌طور قطع اگر به دنبال توسعه تولید و افزایش فرصت‌های شغلی هستیم باید در راستای مزیت‌های نسبی و مطلق کشور برنامه بریزیم. باید در نظر بگیریم که اگر هر نوع کالایی که تولید می‌کنیم براساس توسعه تولید و افزایش فرصت‌های شغلی باشد، بازار آن محصول در میان‌مدت و بلندمدت دچار افزایش قیمت شدید خواهد شد.

رییس مجمع واردات با بیان این‌که در حال حاضر ۸۲ درصد از کالاهای وارداتی به کشور کالاهای واسطه‌ای و مواد اولیه است که بخش عمده آن روی تولید کالا در داخل کشور اثرگذار است، گفت: تا زمانی که کشور در ساخت این محصولات توان لازم را ندارد، محدود کردن واردات این کالا‌ها به‌ منزله کاهش عرضه در بازار و بالا رفتن قیمت‌هاست. با توجه به این مسأله نیاز به برنامه‌ای جامع برای تحقق شعار سال و توسعه تولید و اشتغال داریم.

احتشام‌زاد‌ اضافه‌کرد: هر تحولی در کشور می‌تواند بخش‌های مختلف اقتصاد را تحت تأثیر قرار دهد. در ماه‌های آینده انتخابات ریاست جمهوری را پیش رو داریم. در سال گذشته کوچک‌‌ترین تحولی تصمیمات وزارت صنعت دست‌کم در مورد واردات خودرو را تحت تأثیر قرارداده است. به‌طور حتم تحول بزرگی مثل انتخابات بر وضعیت واردات اثر می‌گذارد. به نظر می‌رسد انتخابات بهانه خوبی برای اعمال برخی محدودیت‌ها به نظر برسد و البته این نگرانی وجود دارد که سیاست‌های یک‌جانبه اعمال شود.

 

توضیح: سالی که گذشت سالی پر از بحران برای واردکنندگان خودرو بود. هرچند سال، سال میمون بود اما برای واردکنندگان خودرو نامیمون و پر از فراز نشیب بود. در تمام‌روزهای سال با مشکلات ریزودرشتی درگیر بودیم. سال ۹۶ سال پایان نگرانی‌هاست؟