مشکلات مالی، کمر بسیاری از واحدهای تولیدی را خم کرده است

رییس اتاق بازرگانی اهواز مشکلات مالی، کمر بسیاری از واحدهای تولیدی را خم کرده است عموری، رییس اتاق اهواز با بیان این‌که واحدهای تولیدی شهرک‌های صنعتی استان خوزستان با کم‌ترین ظرفیت فعالیت می‌کنند، گفت: مشکلات مالی کمر بسیاری از واحدهای صنعتی این استان را خم کرده است. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از پایگاه خبری […]

رییس اتاق بازرگانی اهواز

مشکلات مالی، کمر بسیاری از واحدهای تولیدی را خم کرده است

عموری، رییس اتاق اهواز با بیان این‌که واحدهای تولیدی شهرک‌های صنعتی استان خوزستان با کم‌ترین ظرفیت فعالیت می‌کنند، گفت: مشکلات مالی کمر بسیاری از واحدهای صنعتی این استان را خم کرده است.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از پایگاه خبری اتاق ایران شهلا‌عموری اظهار کرد: دولت تسهیلاتی برای تجدید فعالیت و رونق واحدهای تولیدی در نظر گرفته که واحدهای ما در استان تنها قادر به جذب ٢٨٧ میلیارد تومان شده‌اند.

وی در ادامه عنوان ‌کرد: جذب این میزان اعتبار نشان‌دهنده حجم انبوه مشکلات واحدهای تولیدی است که باوجود تخصیص اعتبار قادر به جذب آن نمی‌شوند.

رییس اتاق بازرگانی اهواز گفت: آمار صادرات خوزستان در سال گذشته ۵٫۶ میلیارد دلار است و واردات ما نیز حدود ۵٫۶ میلیارد دلار بوده که نشان‌دهنده صفر بودن تراز تجاری استان خوزستان است.

عموری بیان کرد: در مقایسه واحدهای تولیدی استان خوزستان با واحدهای مشابه در استان قزوین مشاهده می‌کنیم که این واحد‌ها در استان قزوین سه برابر استان خوزستان اعتبار جذب کرده‌اند که نشان‌دهنده توجه ویژه به شیوه‌های حمایتی بیش‌تر و کاهش سختگیری‌های نامتعارف سیستم بانکی است. مشکلات بیمه، تراکم جرایم این واحد‌ها و ناتوانی بسیاری از آنها در پرداخت جرایم ازجمله مشکلات عمده واحد‌های صنعتی است.

وی با اشاره به این‌که استان خوزستان در زمینه کشاورزی ظرفیت‌های بسیاری دارد، عنوان ‌کرد: اما متأسفانه بسیاری از کشاورزان با مشکل نقدینگی و حتی معیشتی دست‌وپنجه نرم می‌کنند که بخشی از آن مربوط به عدم تأمین آب کشاورزی و ممنوعیت کشت آنها به‌ویژه در حواشی رودخانه‌ها است.

رییس اتاق بازرگانی اهواز افزود: منشأ مشکلات کشاورزان ناشی از سدسازی بی‌رویه است که اگر توجه خاصی به آن شود باعث رونق کشاورزی استان خواهد شد. در شمال استان خوزستان در زمینه مرکبات، صیفی‌جات ظرفیت‌های زیادی داریم که اگر از امکانات مرز هوایی استفاده شود، می‌توانیم صادرات محصولات کشاورزی بیش‌تری به روسیه داشته باشیم. مدیریت عادلانه و نجات آینده کشاورزی و کشاورزان این خطه نیازمند اراده‌ای ملی است.

عموری مشکلات پایانه مرزی چذابه را از مشکلات پیش‌روی فعالیت‌های اقتصادی به‌ویژه در بخش صادرات عنوان کرد و گفت: با توجه به دو سال تلاش و جلسات متعدد و گرفتن قول‌های زیاد از مسؤولان، اما همچنان مشکلات حل‌نشده است. مشکلات مختلف زیرساختی مرز چذابه به‌ویژه در بحث رفاهی و بهداشتی وضعیت را برای بازرگانان نگران‌کننده کرده است و جاده منتهی به مرز چذابه هیچ تناسبی با حجم کامیون‌های حامل بار و مسافر ندارد.

وی نبود پایانه‌های ویژه صادرات آبزیان، میوه و تره‌بار، مصالح ساختمانی را از مشکلات عمده این مرز دانست و افزود: لزوم ایجاد دو درب مجزا در نقطه صفر مرزی قاعدتاً بحث صادرات را در مرز چذابه تسهیل می‌کند.

 

عموری گفت: نزدیکی استان خوزستان به بصره می‌تواند اهالی بصره را به خوزستان بکشاند که راه‌اندازی دستگاه ایکس‌ری در مرزهای استان تردد این افراد با خودروهای شخصی را امکان‌پذیر ساخته است؛ موضوعی که به رونق در استان خوزستان کمک خواهد کرد.