دولت دوازدهم برای مشکلات نظام‌مند اقتصاد، چاره‌جویی کند

استادیار مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی دولت دوازدهم برای مشکلات نظام‌مند اقتصاد، چاره‌جویی کند اقتصاد ایران شبیه به خانه‌ای کلنگی است؛ به هر جای این خانه که دست بزنی، بخشی از آن در حال ریزش است؛ این شمایی از اقتصاد ایران در دوره معاصر است که مشکلاتی به قدمت تاریخ برای امروز به میراث برده […]

استادیار مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی

دولت دوازدهم برای مشکلات نظام‌مند اقتصاد، چاره‌جویی کند

اقتصاد ایران شبیه به خانه‌ای کلنگی است؛ به هر جای این خانه که دست بزنی، بخشی از آن در حال ریزش است؛ این شمایی از اقتصاد ایران در دوره معاصر است که مشکلاتی به قدمت تاریخ برای امروز به میراث برده است. این را علی‌دینی‌ترکمان، اقتصاددان و استادیار مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی می‌گوید.

علی دینی‌ترکمان در توضیح وضعیت امروز اقتصاد ایران، در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران گفت: ‌اقتصاد ما درگیر پدیده‌ای به نام قفل‌شدگی نظام‌مند است. اقتصاد ما مثل یک خانه کلنگی است که دست به هر جایش می‌زنیم، جای دیگرش مشکل پیدا می‌کند. مسأله هم مسأله کوتاه‌مدت امروز و دیروز نیست. مشکل اقتصادی ایران، مسأله بلندمدتی است که ریشه در سیاست‌های نادرستی دارد که از سال‌های طولانی، آن را اجرا کرده‌ایم و امروز گریبان ما را گرفته است. اقتصاد ایران با مشکلات چندوجهی و ساختاریِ نظام‌مند درگیر است.

وی درباره این مسأله چنین توضیح داد: ‌اگرچه نوع مواجهه دولتمردان با چالش‌های اقتصادی متفاوت است، اما برای مواجهه با چالش‌هایی چون بحران بیکاری و جذب سرمایه خارجی، نیاز به اصلاحات اساسی و نهادی داریم. ما باید نگاهمان را به دنیا تغییر دهیم. ما باید اصل «جهانی فکر کن و محلی عمل کن» را بپذیریم.

دینی‌ترکمان افزود: ‌ما نمی‌توانیم با الزامات دنیای پیشامدرن، در اوایل قرن بیست‌ویکم، عمل کرده و انتظار داشته باشیم که اقتصاد کارآمد داشته باشیم. توسعه بدون تعامل با اقتصاد جهانی ممکن نیست.

استاد اقتصاد مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی درباره رشد اقتصادی در سال آینده معتقد است: ‌امسال مرکز آمار ایران نرخ رشد اقتصادی را ۷٫۲ درصد اعلام کرد، اگر مبنای رشد اقتصادی ایران را ۷٫۲ درصد قرار دهیم، انتظار می‌رود امسال هم رشدی داشته باشیم. برآوردهای جهانی و برآوردهای داخلی ازجمله همکاران ما در مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی، دال بر این است که حداقل ۴ تا ۶ یا ۷ درصد، ما در سال جاری رشد خواهیم داشت؛ اما قدر مسلم، کیفیت رشد بالا نیست.

وی در پاسخ به این‌که کیفیتی رشد به چه معناست، افزود: ‌یعنی رشدی است که تحت تأثیر نوسانات قیمت‌های جهانی نفت‌ و صادرات ماست. بند ناف اقتصاد ما به جریان نفت بسته‌شده است. البته در چند سال گذشته بعد از تحریم‌ها، هرچند کاهش نفت، کمک کرد تا سهم درآمدهای مالیاتی در بودجه افزایش پیدا کند و به چیزی حدود ۷۵ درصد افزایش پیدا کند. ولی صاحبان کسب‌وکار به این وضعیت معترض بودند. آنها می‌گفتند که فشار زیادی ازنظر دریافت‌های مالیاتی به آنها وارد می‌شود. این نشان می‌دهد که اقتصاد ما در موقعیت الاکلنگی قرار دارد.

این استاد دانشگاه به وضعیت دیگری هم اشاره ‌‌کرد و گفت: ‌تورم، رکود، بهره‌وری پایین در اقتصاد، نیروی کار غیرماهر، فساد، کمبود نقدینگی، بیکاری و تکنولوژی ضعیف مواردی است که چهره اقتصاد ایران را نگران کرده است؛ اما برای همه اینها باید دو راهکار را در پیش گرفت.

دینی‌ترکمان در خصوص راهکار‌‌‌‌ها گفت: ‌اولین مسأله این است که باید برنامه بلندمدت، میان‌مدت و کوتاه‌مدتی برای اقتصاد ایران داشت. این برنامه باید براساس سند مادر و استراتژی منسجمی چون سند چشم‌انداز ۲۰ ساله نوشته شود. در تدوین این برنامه باید همه نخبگان اقتصادی حضور داشته باشند.

استاد اقتصاد مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی راهکار دیگر را چنین تبیین ‌کرد: ‌مسأله بعدی این است که باید راه ورود سرمایه خارجی به کشور هموار شود تا بخشی از مشکلات اقتصادی بنگاه‌ها برطرف شود، رفع این مشکلات هم نیاز به نقدینگی است و هم نیاز به تکنولوژی.»

 

به گفته دینی‌ترکمان، اجزای نظام حکمرانی در اقتصاد ایران، این حداقل شرط سازگاری با یکدیگر را ندارند و انسجام عملی برای اجرای برنامه‌ها و رویه‌ها وجود ندارد؛ این همان چیزی است که اقتصاد ایران از دولت دوازدهم طلب می‌کند.