مزایده ترمینال کانتینری بندر امام(ره) برگزار می‌شود

اول مرداد ماه مزایده ترمینال کانتینری بندر امام(ره) برگزار می‌شود مدیر اداره بنادر و دریانوردی استان خوزستان گفت: در تلاش هستیم، اول مردادماه سال جاری مرحله دوم مزایده ترمینال کانتینری بندر امام خمینی(ره) را برگزار کنیم. سعدا…عبداللهی در گفت‌وگو با مانا در رابطه با برگزاری مرحله دوم مزایده ترمینال کانتینری بندر امام خمینی(ره) اظهار‌ کرد: […]

اول مرداد ماه

مزایده ترمینال کانتینری بندر امام(ره) برگزار می‌شود

مدیر اداره بنادر و دریانوردی استان خوزستان گفت: در تلاش هستیم، اول مردادماه سال جاری مرحله دوم مزایده ترمینال کانتینری بندر امام خمینی(ره) را برگزار کنیم.

سعدا…عبداللهی در گفت‌وگو با مانا در رابطه با برگزاری مرحله دوم مزایده ترمینال کانتینری بندر امام خمینی(ره) اظهار‌ کرد: در مرحله اول این مزایده ۴ شرکت واجد شرایط ورود به مرحله بعدی و ارایه پیشنهاد قیمت شدند به همین منظور در تلاش هستیم انشاا… در اول مردادماه سال جاری مزایده مرحله دوم مزایده ترمینال کانتینری بندر امام خمینی(ره) را برگزار کنیم که امیدوار هستیم در این مرحله نیز شاهد استقبال شرکت‌ها و به حد نصاب رسیدن تعداد پاکت‌های ارایه شده از سوی آنها برای برگزاری مزایده باشیم.

وی دلیل طولانی شدن روند برگزاری این مزایده را درخواست متقاضیان اعلام کرد و گفت: چون این سرمایه‌گذاری ۱۵ ساله و نسبتاً طولانی مدت است شرکت‌های متقاضی درخواستی مبنی بر اختصاص زمان بیش‌تر برای تهیه اسناد مربوطه و همچنین تجزیه تحلیل داده‌ها برای ارایه قیمت بهتر داشتند که تا اول مرداد ماه سال جاری به آنها مهلت داده شد و اگر شرایط به خوبی پیش برود پاکت‌ها در روز دوم مردادماه بازگشایی خواهد می‌شود.

عبداللهی در پاسخ به انتقاد برخی کارشناسان و متقاضیان نسبت به تعدد واگذاری‌ها به یک شرکت در بندر امام خمینی(ره) و احتمال ایجاد انحصار در آنجا خاطر‌نشان‌ کرد: شرکتی که در دو مزایده قبلی در بخش‌های دیگر برنده شد در بخش اول سرمایه‌گذاری خود در ترمینال شماره یک بندر، زمانی ورود پیدا کرد که ما برای جذب سرمایه‌گذار به آن بخش فراخوان‌های متعدد داده بودیم و به قولی از سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری التماس داشتیم اما متأسفانه استقبال صورت نگرفت. با این حال این شرکت در جهت حفظ و ارتقای منافع سازمان بنادر و دریانوردی نسبت به سرمایه‌گذاری اقدام کرد آن هم با این پیش فرض که سرمایه‌گذاری آنها در کوتاه مدت سود چندانی در بر نخواهد داشت.

وی در این باره افزود: در بحث اپراتوری ترمینال غلات شماره۲ نیز شرکت برنده، در یک مزایده عمومی و در رقابت با ۶ شرکت دیگر حضور یافت و مناسب‌‌ترین قیمت را ارایه داد و برنده شد.

مدیر اداره بنادر و دریانوردی استان خوزستان ضمن اعلام این مطلب که برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و متقاضیان سرمایه‌گذاری در بندر امام خمینی(ره) راه باز است، تصریح‌کرد: در مزایده ترمینال کانتینری نیز ما در برابر ۴ شرکتی که هزینه کرده‌اند و به مرحله دوم راه پیدا کرده‌اند مسؤول و متعهد هستیم بنابراین روال آن ادامه پیدا خواهد کرد مگر این‌که مشکلی در مسیر اجرای آن به وجود‌ آید، مثلاً تعداد پاکت‌ها به حد نصاب نرسد و یا اتفاق پیش‌بینی نشده دیگری واقع شود.

وی مشکل پیش روی بندر امام(ره) را عدم استقبال سرمایه‌گذاران اعلام کرد و گفت: ما فراخوان می‌دهیم و شرایط لازم را فراهم می‌کنیم اما آنها استقبال نمی‌کنند، نمی‌دانیم دلیل این عدم استقبال چیست.

همچنین عبداللهی پیشرفت‌های بندر امام خمینی(ره) در دولت یازدهم را قابل توجه اعلام کرد و در این باره اظهار‌ کرد: طی چهار سال اخیر این بندر به یک بندر نفتی با اسکله‌های نفتی استاندارد تبدیل شد. ترمینال غلات نیز که تا پیش از این به برخی خدمات محدود بود و سرمایه‌گذاری در آن در دولت قبلی با مشارکت خارجی با شکست روبه‌رو شده بود اینک با سرمایه‌گذاری ۱۵۰ میلیارد تومانی که ۴۰ میلیارد آن عملیاتی شده است می‌رود که در شرایط استاندارد و بهینه قرار بگیرد.

وی بحث نوسازی تجهیزات در بخش غلات را یکی از دغدغه‌های مهم اداره بندر امام (ره) دانست و گفت: این مهم با سرمایه‌گذاری صورت گرفته، در سال جاری کاملاً مرتفع خواهد شد.

عبداللهی میزان سرمایه‌گذاری در بندر امام خمینی(ره) در ۴ سال دولت یازدهم را بیش از دو هزار میلیارد تومان اعلام کرد و تصریح‌کرد: این سرمایه‌گذاری‌ها از طریق بخش خصوصی در بخش‌های زیرسخت، روساخت، تجهیزات و خدمات سرمایه‌گذاری صورت گرفته که در نوع خود کم نظیر است.

 

وی در آخر خاطر‌نشان‌کرد: در مدت تصدی دولت یازدهم در بندر امام (ره) در هر سال شاهد رشد ۸ تا ۱۰ درصدی حجم تخلیه و بارگیری بوده‌ایم. به عبارت دیگر علی‌رغم کاهش حجم واردات نه تنها روند فعالیت بندر کاهشی نبوده بلکه رشد نیز داشته‌ایم آن هم به دلیل در پیش گرفتن سیاست لجستیک بندری در این بندر به جای تکیه صرف بر میزان واردات کالا.