ایجاد رانت در پی عدم حضور شرکت‌ها و پیمانکاران در مناقصه

عضو کمیسیون صنایع ‌و معادن مجلس مطرح ‌کرد ایجاد رانت در پی عدم حضور شرکت‌ها و پیمانکاران در مناقصه عضو کمیسیون صنایع ‌و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که در روند خصوصی‌سازی اصل ۴۴ به‌خوبی رعایت نشده است، گفت: باید مسیر خصوصی‌سازی را باید به مردم اطلاع داد و این‌گونه نباشد که هیچ کسی […]

عضو کمیسیون صنایع ‌و معادن مجلس مطرح ‌کرد

ایجاد رانت در پی عدم حضور شرکت‌ها و پیمانکاران در مناقصه

عضو کمیسیون صنایع ‌و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که در روند خصوصی‌سازی اصل ۴۴ به‌خوبی رعایت نشده است، گفت: باید مسیر خصوصی‌سازی را باید به مردم اطلاع داد و این‌گونه نباشد که هیچ کسی در مناقصه شرکت نکند و یک رانت ایجاد شود.

محمدرضا منصوری در گفت‌وگو با خانه ملت، در خصوص روند خصوصی‌سازی بخش‌های مختلف صنعت، اظهار‌کرد: هر کاری در ابتدا مشکلاتی دارد ولی در خصوصی‌سازی صنایع، شرکت‌های سودده زودتر واگذار شده‌اند.

نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که در خصوصی‌سازی باید شرایط برای عموم مردم یکسان باشد و از رسانه‌های عمومی اطلاع‌رسانی شود، گفت: این کار باعث می‌شود شائبه‌های واگذاری صنایع به بخش خصوصی با رابطه و رانت صورت گرفته است، این نقص شدیدا احساس شده و در حال‌حاضر نیز وجود دارد.

وی با اشاره به این‌که در خصوصی‌سازی صنایع اصل۴۴ قانون اساسی به خوبی انجام نشده است، افزود: خیلی از شرکت‌های موجود زیان‌ده هستند و روزبه‌روز این زیان افزایش می‌یابد، اگر مدیران دولتی در مدیریت خود یک خطا انجام دهند به‌علت عدم پرداخت حقوق کارکنان توسط آنها در مدیریت خود دچار اشکال نمی‌شوند اما در مدیریت خصوصی شرایط کاملاً متفاوت است.

منصوری، ادامه‌داد: در بخش دولتی تمامی مردم خسارت این سوء‌مدیریت را پرداخت می‌کنند، این بزرگ‌‌‌ترین آفت مدیریت دولتی است که مدیران به‌صورت معمول هر دو سال یک‌بار در یک بخش مهمان هستند و شرکت‌ها در دست مدیران دست‌به‌دست می‌شوند، آیا کسی که دو سال مهمان است می‌تواند رقبا را بشناسد و بخشی را از بحران نجات دهد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، افزود: اجرای خصوصی‌سازی بسیار اهمیت دارد و حتما باید انجام شود و مردم دیگر نباید تاوان اشتباهات دیگران را بدهند، روند خصوصی‌سازی را باید به مردم اطلاع داد و این‌گونه نباشد که هیچ کسی در مناقصه شرکت نکند و یک رانت ایجاد شود.

وی با بیان این‌که بخش خصوصی نمی‌تواند با بخش دولتی رقابت کند، تصریح ‌کرد: به دلیل عدم توانایی مدیران با توجه به افزایش چندین برابری قیمت دلار توان صادرات کافی وجود ندارد، هرچه خصوصی‌سازی زودتر انجام شود به نفع بخش صنعت کشور است.

 

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان ‌کرد: سیستم مدیریت دولتی در دنیا منسوخ شده است و بیش‌تر کشورهای جهان به‌سمت خصوصی‌سازی حرکت کرده‌اند.