روند طولانی صدور مجوزهای کسب‌وکار مانع کارآفرینان و سرمایه‌گذاران است

عضو هیأت رییسه اتاق ایران روند طولانی صدور مجوزهای کسب‌وکار مانع کارآفرینان و سرمایه‌گذاران است رییس اتاق کرمانشاه معتقد است: بخش قابل توجهی از بوروکراسی اداری موجود در کشور ناشی از امور نرم‌افزاری است. به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران کیوان‌کاشفی در کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری استان کرمانشاه، وضعیت بوروکراسی اداری و روند صدور مجوز‌‌ها […]

عضو هیأت رییسه اتاق ایران

روند طولانی صدور مجوزهای کسب‌وکار مانع کارآفرینان و سرمایه‌گذاران است

رییس اتاق کرمانشاه معتقد است: بخش قابل توجهی از بوروکراسی اداری موجود در کشور ناشی از امور نرم‌افزاری است.

به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران کیوان‌کاشفی در کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری استان کرمانشاه، وضعیت بوروکراسی اداری و روند صدور مجوز‌‌ها را بسیار طولانی دانست و اظهار کرد: بسیاری از این مراحل باید طی شود، زیرا دستگاه‌ها براساس قوانینی که دارند باید روال اداری را برای صدور مجوز طی کنند اما در دل هریک از مراحل صدور مجوز چند مرحله دیگر هم وجود دارد. وی افزود: گاهی صدور مجوز در یک دستگاه خود نیازمند استعلام از چند دستگاه دیگر است. این روند طولانی مشکلات متعددی برای سرمایه‌گذاران ایجاد کرده که گاهی حتی سرمایه‌گذاران را از طرحی که دارند، منصرف می‌کند.

رییس اتاق کرمانشاه، در خصوص روش‌هایی که می‌تواند به کاهش بوروکراسی اداری کمک کند نیز یادآوری کرد: در درجه اول باید تقدم و تأخر در خصوص دستگاه‌هایی که باید استعلام از آنها انجام شود، صورت گیرد تا سرمایه‌گذار بداند باید از کدام دستگاه کار خود را آغاز کند.

کاشفی با اشاره به این‌که بخش عمده‌ای از بوروکراسی اداری طولانی نرم‌افزاری است، افزود: گاهی از سطح مدیریت تا سطح کارشناسان یک دستگاه، زمان صدور مجوز ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش می‌یابد.

وی خاطرنشان ‌کرد: راه دیگر این است که دستگاه‌های اصلی متولی صدور مجوز مانند سازمان صنعت، معدن‌و تجارت، جهاد کشاورزی و… هریک رابطی در دستگاه‌هایی که استعلام باید از آنها انجام شود، داشته باشند که با این کار روند اخذ استعلام سریع‌تر خواهد شد.

رییس اتاق کرمانشاه ادامه‌ داد: از دستگاه‌هایی مانند دارایی، تأمین اجتماعی و … هم در خواست می‌کنیم بدهکاران خود را برخط کنند تا استعلام از این بخش نیز سریع‌تر صورت گیرد. برخی از دستگاه‌ها این کار را انجام داده‌اند و دیگر بدون آن‌که نیاز به حضور خود سرمایه‌گذار باشد، بدهکار بودن یا نبودن وی به صورت آنلاین چک می‌شود.

 

کاشفی گفت: اگر بتوانیم مشکلات را شکل نرم‌افزاری حل کنیم بخش قابل‌توجهی از بوروکراسی اداری کاسته خواهد شد، در غیراین صورت نیازمند اصلاح قوانین بزرگ و عظیم در کشور هستیم.